Kun Äiti ei jaksa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti ei jaksa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kleopatra84:
Kommenttini näköjään aiheuttaa kuohuntaa joillakin.. Niin pojalla diagnoosina adhd, dysfasia ja käytöshäiriöitä, on kiusattu koulussa ja puheenkehitys viivästynyttä.. ehkä niillä asioilla on yhteyttä todettuun masennukseen ja sopeutumishäiriöön

ISO HALI sinulle ja ap:lle! Ihan jo senkin vuoksi, että ympäristö asettaa melkoiset paineet, kun lapsella todetaan ei fyysinen sairaus!!

Kommenttini näköjään aiheuttaa kuohuntaa joillakin.. Niin pojalla diagnoosina adhd, dysfasia ja käytöshäiriöitä, on kiusattu koulussa ja puheenkehitys viivästynyttä.. ehkä niillä asioilla on yhteyttä todettuun masennukseen ja sopeutumishäiriöön

Meillä myös esikoisella dysfasia ja as. Ja kyllä kun hän tuon ikäinen oli, niin meillä otettiin hyvinkin rankasti yhteen. Lapsella paloi hiat jokus niin totaalisesti, että kiinni oli pakko pitää, tai kämppä olisi ollut remontissa. Se oli hirveetä, lapsi on isokokoinen, ollaan melkein samanmittaisia ja painoisia, niin siinä oli hommaa, että sai aloillaan toisen pidettyä. Onneksi raivarit ovat lientyneet vuosien mittaan, nykyisin niitä on äärimmäisen harvoin.

:hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
sh ja Kotona kirves kädessä Kiitos teille, teidän ansiostanne mieliala nousi hieman =) Tarpeeksi kuunnellut negatiivista palautetta :hug:

:) Kun nuo asiat ei ole mitenkään vanhempien vika, sanoi kuka mitä tahansa.

niinpä... sitä vain on vaikea sellaisten ymmärtää, kenellä se ei ole sattunut omalle kohdalle!!
Tässä eilen juuri jutteiln hyvän ystäväni kanssa, joka on ollut avo psykiatrisella osastolla hoidossa väsymyksen takia.. oli todella raivoissaan siitä, että saa loppu elämänsä kantaa leimaa otsassaan siitä, että on hakenut apua itselleen (eikä hampaat irvessä tahkonnut eteenpäin). Oli todella pahoillaan siitä että tuttavat jotka tulevat esim kaupassa vastaan ensimmäisenä kysyvät, että "miten sinä jaksat".. kukaan ei enään kysy, "mitä sinulle kuuluu"! Ja jos valittaa esim. ihan normaalia väsymystä, niin heti ajatellaan että OK kohta se on taas siellä "hullujenhuoneella".. oon kans kiin kyrsiintynyt nyky ihmisten ajatteluun!!
Meni asian vierestä, mut tässä yksi syy miksi ymmärrän miltä teistä tuntuu, kun ihmiset leimaavat!

Alkuperäinen kirjoittaja sh:
sh ja Kotona kirves kädessä Kiitos teille, teidän ansiostanne mieliala nousi hieman =) Tarpeeksi kuunnellut negatiivista palautetta :hug:

niinpä... sitä vain on vaikea sellaisten ymmärtää, kenellä se ei ole sattunut omalle kohdalle!!
Tässä eilen juuri jutteiln hyvän ystäväni kanssa, joka on ollut avo psykiatrisella osastolla hoidossa väsymyksen takia.. oli todella raivoissaan siitä, että saa loppu elämänsä kantaa leimaa otsassaan siitä, että on hakenut apua itselleen (eikä hampaat irvessä tahkonnut eteenpäin). Oli todella pahoillaan siitä että tuttavat jotka tulevat esim kaupassa vastaan ensimmäisenä kysyvät, että "miten sinä jaksat".. kukaan ei enään kysy, "mitä sinulle kuuluu"! Ja jos valittaa esim. ihan normaalia väsymystä, niin heti ajatellaan että OK kohta se on taas siellä "hullujenhuoneella".. oon kans kiin kyrsiintynyt nyky ihmisten ajatteluun!!
Meni asian vierestä, mut tässä yksi syy miksi ymmärrän miltä teistä tuntuu, kun ihmiset leimaavat!

tämä on niin totta! ja sitten ihmetellään miten nykyaikana äidit väsyy ja ovat hoidossa, kun ympäristö vaatii etä pitää jaksaa kun onhan ne mummot ja mammatkin sillon sodan aikan jaksanu..ja jos et jaksa olet laiska ja huono äiti..minua kyrsii kanssa ja todella pahasti! että tässä pitäs olla joku hemmetin superäiti! paska ne sillon joskus naisetkaan jaksanu ..ne ei uskaltanut vaatia parempaa..nyt jos menen mummolle sanoo et ukko saa pestä itte pyykkisä ni olen laiska..tämän olen kuulut monta kertaa..olen syntymälahjana saanut p.llun ni mun tehtävä on palvella miestä, hoitaa koti ja lapset ja mennä vielä töihin.
meni varmaan kans ohi aiheen mutta todella veri alkaa kiehuu näistä aiheista!

Minusta se jos mikä on rohkeaa ja lapsen edun mukaista että uskaltaa hakea apua.Tiedän tapauksia jossa on tosiaan menty hampaat irvessä vaan eteenpäin ja eihän ne ongelmat sillä tavoin parane vaan pahentuvat vaan.
Ja tuosta että ennen on äidit tehneet ties mitä ja nykyään "muka" ei äidit jaksa niin maailma on muuttunut melkoisesti jo sitten oman lapsuuden.Nykyään on niin paljon paineita joka suunnalta että välillä oikein kauhistuttaa.

kyllä osin ovat,joskus vanhemmat saavat katsoa peiliin ja kysyä mikä meni pieleen.Kleopatra84 on kirjoittanut alkkisukostaan jonka kanssa on "eronnut" ja kuitenkin joissain viesteissä ovat yhdessä...ja tällaisten vanhempien lapset masentuvat ja alkavat käyttäytyä häiriköivästi koska haluavat muutosta elämäänsä.

Jos todellakin on kysymys siitä että lapsi on kasvanut alkoholistiperheessä, en ihmettele että hän reagoi noin voimakkaasti. Kannattaa todella katsoa rehellisesti peiliin, nähdä syyt ja seuraukset ja hakea apua kaikkialta mistä sitä on saatavilla. Ja suhde alkoholistiin tulee lopettaa jos yhtään ajattelee lapsen parasta!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Savanna:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Huh, herää kysymys, että mitä siellä kotona oikein tapahtuu jos 7-vuotias kärsii masennuksesta!!!??? Tai mitä veditte odotusaikana?

aijahaa.....Kyllä lapsi voi kärsiä vaikka kotona on kaikki todellakin hyvin ja raskaus oli loistava

kyllä yleensä lasten masennukseen on joku isompi syy. eri juttu sitten jos aivovamma tai synnynnäinen sairaus joka aiheuttaa masennusta mutta rankkaa jos 6-7 vuotiaita aletaan masennuslääkkeillä hoitamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
ja sinä varmman nostat itsellesi hattua ja loistat, koska olet hyvin onnistunut!!!

Itseäni kohtaan minä vasta kriittinen olenkin. Minä en tunne ap:ta ja siten en ole hänen asiaansa kommentoinut kuin tällä herää kysymys-jutulla. Hupaisaa muuten sekin, että tällä ihmisellä on kotonaan sairas ja oireileva lapsi. Hän ei kysele täällä miten auttaisi lastaan, vaan keskittyy omaan napaansa.

Oikeasti, käytöshäiriöihin löytyy selitys melkein järjestelmällisesti. Ihminen on otus, joka erilaisten kognitiivisten prosessien kautta hahmottaa ja oppii asioita ja useimmiten käyttäytymismalleja pystytään auki selittämään - olivatpa ne miten järkyttäviä tahansa. Lastenkasvatuksessa on koulukuntia pilvin pimein, yksi puoskarihaara väittää lasten huudattamisen pimeässä olevan oiva tapa ehdollistaa taaperoikäinen nukahtamaan, ihan vaan esimerkkinä. On vanhempia, jotka systemaattisesti menettelevät niin, että lapsen perusturva ja maailman hahmottaminen kärsii ja sitten ne ihmettelevät vuosien päästä, että kumma kun tuo meidän nikopetteri on noin vaikee. Nämä on näitä asioita jotka kummasti kyynistävät meikäläisen.

peesaan täysillä Jaanaa! olispa useampi yhtä älykäs kun Jaana niin useampi lapsi vois paremmin.

voi kiesus.. meillä kanssa tääll kotona 6vee poitsuli, jolla on adhd. Kiukkupuuskia satelee täälläkin ja ei ehei tietenkään ole auttaneet MITKÄÄN temput, esim. jäähypenkit, tarrataulut, kehuminen, jne jne jne sen totes jo lekurikin, joka seurannut poikaa niin kotona kun lekuri käynnillä. Ehkä ajan kanssa nämä asiat helpottuvat, tai sitten ei. olen itsekkin ollut hyvin hyvin väsynyt aika ajoin, mutta kyllä sitä voimaa sitten saa kun EDES jokin asia meneekin pojan kanssa ilman tappelua ja kinaamista. Se vaan että kun aamulla heräät on koko koti sotkettu, ruoat kaapista pengottu jne ja kun eskarista haet alkaa heti show pistää minuakin miettimään minkä ihmeen keinon tähän keksin, että edes se YKSI päivä ilman sen isompia ongelmia menisi! KUKAAN JOLLA EI OLE TÄMMÖSTÄ VILKASTA ja "sairasta" lasta EI VOI YMMÄRTÄÄ mikä työ tämmöisissä lapsissa on... ja että siihenkin väsyy enemmän tai vähemmän ja mitä nuihin koti-oloihin tulee niin ei se aina ole niin mustavalkoista, että kotoa kaikki ongelmat tulevat... kyllä 6-7vuotiaalla voi olla masennus ihan muustakin syystä...

Tädilläni on adhd-lapsi tai aika lailla rajatapaus-adhd (jos näin voi sanoa). Oli se kyllä aika rankan näköstä. Muistan, jos satuttiin olemaan yhtä aikaa jossain sukulaisilla kylässä, niin minua rasitti jo ihan 1.5h oleskelu heidän (tai tämän lapsen) kanssaan..ei hetkeäkään paikallaan ja koko ajan saa vahtia...Oli myös aika vaikea lapsi, mutta nykyään onkin sitten teini-iässä oikein esimerkillinen tapaus. Vielä poika =)

Alkuperäinen kirjoittaja höpsälöörä:
voi kiesus.. meillä kanssa tääll kotona 6vee poitsuli, jolla on adhd. Kiukkupuuskia satelee täälläkin ja ei ehei tietenkään ole auttaneet MITKÄÄN temput, esim. jäähypenkit, tarrataulut, kehuminen, jne jne jne sen totes jo lekurikin, joka seurannut poikaa niin kotona kun lekuri käynnillä. Ehkä ajan kanssa nämä asiat helpottuvat, tai sitten ei. olen itsekkin ollut hyvin hyvin väsynyt aika ajoin, mutta kyllä sitä voimaa sitten saa kun EDES jokin asia meneekin pojan kanssa ilman tappelua ja kinaamista. Se vaan että kun aamulla heräät on koko koti sotkettu, ruoat kaapista pengottu jne ja kun eskarista haet alkaa heti show pistää minuakin miettimään minkä ihmeen keinon tähän keksin, että edes se YKSI päivä ilman sen isompia ongelmia menisi! KUKAAN JOLLA EI OLE TÄMMÖSTÄ VILKASTA ja "sairasta" lasta EI VOI YMMÄRTÄÄ mikä työ tämmöisissä lapsissa on... ja että siihenkin väsyy enemmän tai vähemmän ja mitä nuihin koti-oloihin tulee niin ei se aina ole niin mustavalkoista, että kotoa kaikki ongelmat tulevat... kyllä 6-7vuotiaalla voi olla masennus ihan muustakin syystä...

mä oon niin samoilla linjoilla sun kanssasi! meillä 4,5v poika joka hyvin todennäköisesti saa adhd paperit. siis oikeesti mä tiedän niin ihmeellisiä äitejä ja kasvatuskeinoja/sellaisenkin joka ei oo mitenkään jaksanut kasvattaa lasta, ja silti yksikään niistä ei ole tällänen! meillä myös käytössä jäähypenkki,tarra-palkinto systeemi. kehuminen,saa huomiota. yms. mutta niinpä vaan kiinni joutuu välillä pitämään(joskus on 30min hiki virrannut kun lapsi vaan koettaa potkia ja lyödä), juu ja mikä ihmeellisintä minä olen meidän tuttavaporukassa puuttunut kaikkein kovemmin siihen että muita ei satuteta (siis esim. hiekkalaatikolla heittää hiekkaa tai tönäsee-> minä samantien sanoin että ei, sinä et saa satuttaa ja otin pois leikistä penkille istumaan vähäksi aikaa minkä jälkeen pyysi anteeksi tämä jo silloin 2v iässä. kun taas mun ystävät jos ne on edes huomioineet lastensa tekoa sanoi vastaavassa tilanteessa, vaan sen ei saa. eikä muuten puuttunut tilanteeseen).

Yhteistyössä