Kun aina kauhistellaan, että on tulossa iso vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
niin mä kauhistelin aikoinani sitä, kun on tulossa pieni vauva. Painoarvioksi annettiin 2800 g, kun vauva syntyi lastenlääkäri veikkasi, että painaa 1800g, todellinen lukema oli 2200g ja viikon yliaikainen oli.

Tällä haen siis sitä, että mikä on ns. normaalipainoinen, ettei vauvan painoa kauhisteltaisi suuntaan tai toiseen? Ymmärsiköhän kukaan mitä ajoin takaa? :D

Meidän poika oli 2 viikkoa yli lasketun ajan syntyneenä 3200g ja sitäkin kommentoitiin pieneksi. Loppuraskauden ravasin kasvukontrolleissakin. Taitaa olla aika pieni haarukka, ehkä 3500-4000g, ettei tule kommentteja koosta.

ymmärsin =) Jos vauva on iso,niin äidillä on tukala olo. Jos vauva on pieni niin äiti on huolesta suunniltaan.

Meil on lapset painaneet 2,6 - 3,5 kg (täysaikaisia kaikki viisi) eikä kukaan ole kauhistellut yhtään mitään, niin että tuo on kait se "normaalipaino" :)

Kai tota isoa vauvaa kauhistellaan siks, että siinä voi olla äidille enemmän "punnertamista". Helpommin jää jumiin, kun ei mahdu tulemaan. Mutta kai normaali on vähän yli kolmekilosesta vähän vajaa nelikiloiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kai tota isoa vauvaa kauhistellaan siks, että siinä voi olla äidille enemmän "punnertamista". Helpommin jää jumiin, kun ei mahdu tulemaan. Mutta kai normaali on vähän yli kolmekilosesta vähän vajaa nelikiloiseen.

Joo, äidin fyysisen terveyden kannalta iso vauva on hankalampi puskea ulos. Mutta henkisesti on kauhean vaikea odottaa pientä vauvaa. Ja heti syntymän jälkeen vietiin lastenosastolle, huoli oli valtava :( voihan se isommalle vauvallekin yhtäläisesti tulla eteen, osastolle päätyminen siis...

Alkuperäinen kirjoittaja no:
mun lapsia on jotkut sanonu isoiksi,vaik ovat olleet mielestäni jokseenkin keskikokoisia,poika 3,7kg ja tyttö 3,6kg.

Meillä taas perhekahvilassa yks äiti oli just saanut 3,7-kilosen pojan, ja yksi toinen mamma siellä sitten päivitteli, että "onpas pieni!!". Omansa olivat olleet molemmat reilusti yli 4-kilosia, ja moneen kertaan kehuskeli sillä, mikä on musta vähän outoa.

Mun tyttö oli oli 3200 g (viikot 39+6), ja mä pidän ite yli kolme- ja alle neljäkilosia sellasina keskimääräsinä. Kaverin poika painoi 2700 g (viikot 42+0), ja ihan normaali sekin tietysti oli, mutta sellasta ehkä vähän jo päivitellään.

Esikoinen 4210 g, seuraava 4170 g, suunnilleen laskettuna aikana syntyivät, isoiksi noita on sanottu, ja kai ne sitten on! Mulla vaan on tapana isoiksi noi kasvattaa näemmä, kun tuplat oli myös tupliksi isoja, teidän normaalikokoisia, eli 3480 g ja 3300 g. Tukalat on olleet kaikki rfaskaudet, mutta tuo viimeisin ihan yliveto! ;) Ai niin, tuplat syntyivät pari viikkoa ennen laskettua aikaa... ;)

Esikoinen oli syntyessään 3084g (38+6) ja kuopus 3858g (40+2). Ihan normipainoisina pidän kumpaakin, eikä esikoisen juuri kolme kiloa ylittänyttä painoakaan mitenkään synnärillä ja osastolla kommentoitu.

Mulla 2870g (40+1) ja 3180g (41+4), molempia on sanottu pieniksi, tosin esikoista hiukan enemmän. Omasta mielestä sellanen 3-4 kg on ihan tavallinen, yli 4,5 kg sanon jo isoksi. Viiskilonen on jo tosi iso, ja sellaisia löytyy tuttavapiiristä 2 kpl.

esikoista sanottiin pieneksi, painoi 3400g, syntyi reilu kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa.
keskimmäistä sanottiin isoksi, painoi 4200g.
kuopuksen koosta ei niin paljon tullut kommenttia, painoi 3800g. pullukaksi häntä silti enemmän sanottiin kuin pieneksi.

Yhteistyössä