Kun äidin pää ei toimi...

Mulla on outoja kognitiivisia oireita... Siis esimerkiksi, että en pysty keskustelemaan toisen kanssa jos taustalla on hälyä (tv, radio tai muiden keskustelua), en vaan saa puheesta sanoja erotettua vaan kuulen yleisen hälymölyn. Jos puuhaan jotakin ja puuhani keskeytyy, en enää keskeytyksen jälkeen muista, mitä olinkaan tekemässä. Väkijoukossa (esim. kaupparuuhkassa) hermostun, samoin kotona, kun tv tai radio möykkää. TV:n liikkuvalla kameralla kuvattu kuva aiheuttaa huimausta ja päänsärkyä, samoin vilkkuvat valot esim. mainoksissa. Välillä on sellainen "pullossaolemis"olo, kaikki tuntuu/näyttää/kuulostaa ikäänkuin vääristyneeltä tai unenomaiselta. Toisinaan joudun jopa kauppareissuja jännittämään kun täytyy oikein keskittyä ja skarpata että mitä pitää sanoa ja tehdä... Ikäänkuin ei ajatus kulje. Tututkin sanat saattaa kadota mielestä ja ajatus katketa kesken lauseen. Joo, kaikille varmaan tapahtuu tällaista toisinaan, mutta minulle tämä on jokapäiväistä ja normaalielämää häiritsevää! Unenpuutteesta, väsymyksestä, stressistä yms. tämä ei johdu, sillä nukun todella hyvin enkä ole stressaantunutkaan. Tämä on vain todella kiusallista ja häiritsevää; kotiväenkin on joskus vaikea tajuta ettei tv voi olla kovalla tai että automatkalla ei voi soittaa radiota (silloin en pysty keskittymään ajamiseen, keskusteluun, kartanlukuun enkä yhtään mihinkään muuhunkaan). tavallisia asiointitilanteitakin jo jännitän, kun en ole varma luistaako ajatus niin hyvin että saan asiani toimitetuksi nolaamatta itseäni...
Voitte varmaan uskoa että monilapsisen perheen äidille tämä on vähintäänkin hankalaa... Onko kellään kokemuksia vastaavasta...?
 
Kolmannen lapsen jälkeen sairastuin uupumukseen/masennukseen ja pahimman jälkeen siitä jäi juuri kuvailemasi oireet päälle!! Yleensä mua jumittaa eniten ennen menkkoja, en tosiaan pysty välillä käymään kaupassa kun panikoittaa enkä löydä mitään tavaroita ja olen ihan huuhaana vaan.

Rentoutusta, rauhallisuutta, estrogeeniä (arvot kannattaa mitata gynellä!), omaa aikaa ja luontaistuotteita ja -hoitoja, niillä olen nyt kitkutellut ja huonoja päiviä on entistä vähemmän. Kop kop....
 
JONSERED Karhunkantaja
Minulla on aina ollut tuollaisia oireita, diagnoosi F90.0 eli adhd :saint:

Pelkkä uupumuskin voi tehdä tuon, varsinkin, jos oireet ovat vasta ilmaantuneet.
 
Siis lapsesta saakka. Epilepsia (vain lieviä kohtauksia) on ainoa vars. diagnoosi mikä musta on "saatu irti" ja sekin on ollut lääkkeettömänä suht. oireeton viimeiset 6 vuotta. Ellei sitten nyt ole kysymys juuri siitä...? Uupunut/masentunut en mielestäni ole, todella kovaa stressiä koin ennen vauvani syntymää (raskaus, muutto, työssäkäynti ja samalla iltaopiskelut loppusuoralla + tavallinen suur-uusperheen arki siinä päällä...) mutta vauvan synnyttyä helpotti: Olen nukkunut täydet yöt vauvan ensiviikkoja lukuunottamatta eli jo vuoden päivät enkä ole stressaantunutkaan... Neurologiselle omalääkäri kuitenkin passitti tutkimuksiin, kun olen tässä päälle päätteeksi taas raskaanakin... :whistle:
Tein testin pari päivää sitten... :D
 

Yhteistyössä