Kun 9kk vauva nukahtaa illalla tissilleja herää yöllä vielä imuttelemaan 2-3tunnin välein....neuvoja kaivataan!!

  • Viestiketjun aloittaja väsy äiti
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
Yli puolivuotias ei kyllä ravitsemuksellisesti yösyöttöjä tarvii,jos illalla syö hyvin.Höpsön kanssa samaa mieltä,että nyt pitää saada joku muu kuin äiti siihen muutamaks yöksi pistämään vaan takas pään tyynyyn.Äiti muualle nukkumaan ja lipsua ei saa!Parhaassa tapauksessa oppii nukkumaan muutamassa yössä,mutta voi siihen parikin viikkoa mennä.Mutta sitten on yörauha talossa. Muuten tuo rumba jatkuu ikuisuuksiin ja pinna on tiukalla kaikilla.Äidiltä on oppinu saamaan aina tissiä--siksi joku muu nyt laittamaan nukkumaan.Isä se kyllä yleensä on se paras vaihtoehto kokemukseni perusteella.
Mutta isä kun ei tätä nukutusa pysty läpi vetämään, ja pelkään että pieni saa nyt eroahdistusvaiheessa traumoja, jos mummu tai täti on hyssyttelemässä (= vaimentamassa karjuntaa ja lohdutonta huutoa.) :/
Onhan se niinkin... Kun varmasti tuo tissittely on osittain juuri sitä läheisyyden kaipuuta ja eroahdistusta... Että jos joku muu hoitaa yöllä, ei vauva saa edes sitä kaipaamaansa äidin läheisyyttä. Minustakin liian rankka tapa. :/
 
ääää...
Niin kivaa kuin se olisikin ajatella, että vika ei olisi vanhemmissa... Mutta nämä nukkumis/syömisongelmat ovat 99,9%:sti OPITTUJA tapoja. Oppimalla niistä pääsee eroonkin...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Anna iltapalaksi puuron sijaan "proteiinia ja rasvaa", niin nälkä pysyy paremmin pois. Kuulostaa ihan hiilihydraattiyliherkältä vauvalta, jolla viljan tai muun tärkkelyksen syöminen vain pistää nälkähanat auki,
Kokeillaanpa huomenna siis avocadoa ja lihamössöä, hyvä idea!! :)
Kiitos!!
 
vieras
Minulle neuvolassa ainakin neuvottiin, ettei lapsen/vauvan saisi antaa nukahtaa tissi/tuttipulllo suuhun. Tottuu siihen tunteeseen ja siksi alkaa heräilee usein, kun huomaa "jotain puuttuu suusta" ja sitä tahtoo kinuta heti uudestaan. meille sanottiin näin, että yksinkertaisesti että pitää lopettaa syöttäminen yöllä ja koittaa rauhoittaa vauva muuten yöllä.(tutti, silittely) Tätä joutui tekemään muutaman yön ja sitten vauva älysi lopettaa huutamisen, kun huomasi, ettei tissiä tule enää. Muuten voit jatkaa normaalia imettämistä, mutta jätä yö-syötöt pois. Voimia paljon ja kyllä niitä unellisiä öitä vielä tulee.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ääää...:
Niin kivaa kuin se olisikin ajatella, että vika ei olisi vanhemmissa... Mutta nämä nukkumis/syömisongelmat ovat 99,9%:sti OPITTUJA tapoja. Oppimalla niistä pääsee eroonkin...
Niinpä, itse olen vauvani tähän opettanut. Vastaankin monesti kysymykseen "onko poika helppo vauva?" että on hän, äiti on vain opettanut pienen vähän vaativaksi. ;)
 
Minä olen vieroittanut yösyötöistä ja samalla heräämisistä n. 10-11 kk iässä molemmat tytöt. Mummolassa kesti molemmilla kolme yötä tajuta, että yöllä nukutaan, eikä tissutella. Joten ihan pian voit hyvillä mielin yöimetystä lopetella. =) Ei siinä opettelussa oikeasti montaa yötä mene, jos vaan lapsen käy tyynnyttämässä joku muu kuin äiti, jolta he osaavat odottaa maitoa!

muoks. eli mummolassa mummi kävi taputtelemassa ja silittelemässä takaisin uneen kun yöllä heräsi.
 
ap
Kiitoksia vinkeistä kaikille. Taidan kerätä voimia vielä joitakin viikkoja ja katsoa joskos eroahdistus laantuisi vähäsen, ja sitten tehdä...jotain...

Lähden tästä nyt nukkumaan, jotta voin muutaman tunnin sisään nostaa pojan viereen imemään ja nukkumaan. Huoh...
Mutta onneksi mulla on tuo ihana poika. :)
 
ääää...
nimimerkillä unikoulun läpikäyneen lapsen äiti... Eli meillä vastaavanlaisia ongelmia, tosin ei imettämisen suhteen. Paljon tahtoa, tsemppiä, jaksamista!!! Sama se on muuten vanhemmillakin; saavutetuista eduista on vaikea luopua. Kun pääsee helpoimmalla ja imettää/silittelee/ottaa viereen nukkumaan/hyssyttää vauvaa ja saa itse juuri ja juuri unta, ei paljon tee mieli valvoa öitä opettaen vauvalle uutta toimintatapaa! Alkukuukausia vastaava valvominen ei täälläkään järin houkuttanut, mutta kantoi hedelmää ja vauva saatiin nukkumaan yöunet kertaakaan heräämättä. Kahvia kului ja hermoja raastoi, mutta kannatti! Tsemppiä ap:lle. Aloita vieroitus heti kun ajoitus on muuten kohdallaan! Nuku ja lepää vaikka vähän varastoon!
 
Lissu
Aloitin työt tässä pari päivää sitten ja tyttö vielä alkuviikon huusi tissiä yöllä parin tunnin välein.
Eka yö meni ihan jees isin kanssa, heräsi pari kertaa. Annoin tissiä klo 6 aikaa ja sammui vielä. Tokana yönä nukkui KOKO YÖN (22-9), ja viime yöstä en tiedä vielä kun olen töissä. Kurkkasin aamulla makkariin ja siellä tuo kitisi isin kainalossa joten ihan niin putkeen ei tainnut yö mennä.
Huutoa en kyllä kuullut kertaakaan.

Tää töissä olo tuntuu nyt kuin lomalta kun saa nukkua :D Tosin viime yönä heräsin itse pari kertaa ja valvoskelin :/
 

Yhteistyössä