Kun 3-vuotias ei syö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jassåå
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;26413486:
Meillä on säännölliset ruoka-ajat, jos ei syö, niin se syöminen siirtyy sitten seuraavaan ruoka-aikaan(muutoin meillä ei napostella tms. olen tarkka hampaiden takia :) ). Meillä ei harrasteta jälkiruokia, ja päivässä on 1 välipala(lounaan ja päivällisen välissä).

Ihan samalta kuulostaa kun meilläkin :)
Sellainen tuli vielä mieleen, että syötkö ite samaan aikaan samaa ruokaa? Ja että ette "tuputa" ruokaa? Mä ite olin lapsena huono syömään ja mua aina pakotettiin siihen, se oli ällöttävää ja teki koko ruokailusta aina inhottavan.

Mutta toi neuvola kuulostaa kyllä ihan pimeeltä, ei meidän 3-vuotiaallekaan ollut tullu vuodessa painoa kun kilo, eikä siitä sanottu mitään. Eikös se oo tärkeintä, että pituutta tulee tasaisesti? Ihmiset on eri muotoisia..?

Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över;26413552:
Ihan samalta kuulostaa kun meilläkin :)
Sellainen tuli vielä mieleen, että syötkö ite samaan aikaan samaa ruokaa? Ja että ette "tuputa" ruokaa? Mä ite olin lapsena huono syömään ja mua aina pakotettiin siihen, se oli ällöttävää ja teki koko ruokailusta aina inhottavan.

Mutta toi neuvola kuulostaa kyllä ihan pimeeltä, ei meidän 3-vuotiaallekaan ollut tullu vuodessa painoa kun kilo, eikä siitä sanottu mitään. Eikös se oo tärkeintä, että pituutta tulee tasaisesti? Ihmiset on eri muotoisia..?
Mä syön aina samaan aikaan tytön kanssa, ja ruokailusta ei tehdä numeroa- ja kun huomaan ettei tyttö enää syö, saa tyttö siirtyä käsienpesulle.

Joo, toi neuvola on aika pimee :D mun kaverilla on samanikäinen ja yhtä hoikka tyttö, mut asuu toisessa kunnassa ja ei heidän neuvolassa oo tollasta toimintaa, siellä on vaan sanottu, että ei kannata stressata, kyllä se lapsi syö sen minkä jaksaa. Meillä on hiukan toisenlaista :D

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;26413584:
Mä syön aina samaan aikaan tytön kanssa, ja ruokailusta ei tehdä numeroa- ja kun huomaan ettei tyttö enää syö, saa tyttö siirtyä käsienpesulle.

Joo, toi neuvola on aika pimee :D mun kaverilla on samanikäinen ja yhtä hoikka tyttö, mut asuu toisessa kunnassa ja ei heidän neuvolassa oo tollasta toimintaa, siellä on vaan sanottu, että ei kannata stressata, kyllä se lapsi syö sen minkä jaksaa. Meillä on hiukan toisenlaista :D

Koita vaan unohtaa koko homma, jos tulee painokontrolli niin sitten menette sinne. Mutta mä jatkaisin sinuna vaan ruokailujen kanssa kuten tähänkin asti, eihän toista voi pakottaa syömään. Luulis että tuo vaihe menee ajan kanssa ohi ja ruoka alkaa taas maistumaan.

Meillä on kaksi viimeisintä olleet huonoja syömään. Neuvolassa sanottiin lapsien olevan kausisyöjiä. Eli on jaksoja milloin lapsi ei syö. Siis oikeasti tuntuu, ettei lapsi syö yhtään mitään. Välillä sitten ruokaa menee ihan normaalisti. Molemmillä tämä syömättömyys tuntuu olevan hallitseva. Ainakin pienenä. Neiti sentään syö nykyään normaalisti.

Neuvolasta vain sanottiin, lapsi syö silloin kun on nälkä. Meillä kyllä on kasvettu käyrien mukaan normaalisti. Joten kasvuun tuo syömättömyys ei ole sinällään vaikuttanut. Vaikuttanut ainoastaan omaan ns mielenterveyteen. Ennekuin viime neuvolareissun jälkeen taas kerran tajusin itsekkin, sen että kyllä se lapsi ottaa sen energian mitä tarvitsee.

Meillä ei kumpikaan edes sinänsä herkuttele. Pienin on hieman päässyt herkkujen makuun aiemmin kuin toiset. Mutta herkkujen syöntikin on pojalla sitä, että nuolasee karkkia ja jättää siihen. Jäätelöä syö noin lusikallisen kaksi ja sekin jää siihen.

Joten niin pitkään kun lapsi pysyy pirteänä. Jaksaa touhuta normaalisti ja ei silmissä kuihdu/laihdu. Niin mie en enään jaksa stressata. Syö kun syö, jos ei syö. Niin sitten koitetaan seuraavalla ruualla uudestaan. Jos ei syö niin sitten seuraavalla.

Mulla on toisaalta sellainen kokemus, että neuvolassa vakuuteltiin aina kaiken menevän painollaan, kaikki on hyvin, älä murehdi.

Nyt ollaan sitten sitä mieltä, että syynä on varmastikin ollut lapsen hoitamaton refluksi. Ja mähän olin huolissani paljon puklaavasta ja oksentelevasta vauvasta ja taaperosta. Mutta ei, menee ohi, vähän ennen aikojaan syntynyt, niin ei ole ihan valmis, menee ajallaan ohi. Ja taas vain taputeltiin että kaikki on hyvin.

Että voi se neuvola joskus olla liiankin 'maalaisjärkinen'.

Meillä on myös huonosti syövä/pieniruokainen poika.

En jaksa enää ressata asiasta, sy kun on nälkä ja sillä hyvä. Jos menee monta päivää ettei mikään meinaa mennä, teen jotain lempiruokaa mitä sitten toivottavasti menee paremmin.

Neuvolassa valitetaan aina kun on liian laiha yms, no hittoako voin asialle mitään! Jos leipää poika haluaa laitan paljon voita päälle, kaikki pojan käyttämät tuotteet on rasvaisia ei mitään kevyt juttuja. Lapsukainen vaan touhuaa paljon päivällä, eli vaikka kuinka joskus söisikin kunnolla, kuluttaa sen kaiken ennenkuin sitä ehtisi mihinkään vartaloon kertyä :)

Kunhan lapsi touhuaa, liikkuu, kehittyy yms niin minulle on aivan sama syökö vai on syömättä.

Herkkuja en säännöstele lapselta, jos on keksiä tarjolla niin saa syödä niitä niin paljon kuin haluaa, maksimi mitä ikinä on mennyt on 5 karnevaalikeksiä, eli ei syö sellaistakaan älytöntä määrää. iltapalaksi saatan tehdä pannaria ja hilloa päälle, sitä saa niin paljon kuin haluaa. Ruokaa tarjoan aina kun on ruoka-aika, siitä pidetään kiinni. Välipaloja ei tule ruoan korvikkeena.

Jos kaikki normaalit ruokahalua alentavat syyt on varmistettu (esim ummetus, joka meidän lapsilla ainakin vaikuttaa ruokahaluun TOSI paljon), niin sitten vaan mennään eteenpäin näin.
Ei tarve lapsi näännytä itseään nälkään ruokapöydän ääreen!

Uusimmat

Yhteistyössä