Kun 2v 4kk ei tottele

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivo iskee!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ok. Paikanhan pitaa olla sellainen missa ei ole mitaan virikkeita eli tylsa paikka. Tuossahan se suurin ongelma jaahyssa onkin, saada lapsi pysymaan maaratyn ajan siella.

Eli teilla jaahylla ei ole tehoa koska lapsi itse maaraa koska tulee pois. Sopiva aika olisi n 2,5 min. ja pointti onkin siina, etta aika alkaa alusta niin kauan kunnes lapsi on istunut sen kokonaisuudessaan
. Aikuisen pitaa vieda lapsi takaisin niin monta kertaa kunnes lapsi tajuaa mista on kyse mutta lapsen kanssa ei saa kommunikoida vaan hanet vaan yksinkertaisesti palautetaan takaisin jaahylle ja kun se on istuttu niin sitten hanelle selitetaan miksi joutui jaahylle ja hanen pitaa pyytaa anteeksi.

Jos ei ole valmis kayttamaan aikaa niin sitten ei kannata ottaa jaahya kayttoon lainkaan silla on selvaa, etta uhmalapsi ei siella pysy heti eika se saa olla lapsen keino saada huomiota vaan huomiota pitaa antaa lapselle silloin kun han tekee oikein.

Uhmaikainenhan hakee rajojaan eli kysyy teoillaan aikuiselta: voinko tehda nain, kuinka pitkalle voin menna ja kun aikuinen yrittaa laittaa rajoja niin lapsi nostaa panoksia ja yrittaa; jospa huudan oikein kovin niin saanko sitten tehda mita haluan ja jos aikuinen heltyy itkun edessa niin todellisuudessa uhmalapsi kokee turvattomuutta han ei halua voittaa vanhempia koska silloin hanella ei ole ketaan kehen turvautua.

joo pitäis (ainakin siinä super-nanny ohjelmassa) sikspä juuri niitä jäähyjä ei aloteta ennenkun lapsella on kehittyny jonkinlainen syy-seuraussuhde... tommosella minuutinjäähyllä ei ole mitään järkeä...

...tohon jäähylle laittoon.Se varmaan tehoo isommille lapsille,mut kovin pienelle ei kannata sitä toteuttaa,kun lapsi saattaa kokea,että hän on niin vaikea,ettei hänen kanssaan voi olla,vaan hänet eristetään.Mutta tilanteen rauhottamiseks ja katkasemiseksi se voi tehota.Sekä aikuinen,että lapsi vähän rauhottuu.

Kyllä se jäähy toimii. Tosin lapsesta riippuen kannattaa miettiä jäähylle sopiva paikka ja aika. 1 min per ikävuosi ihan hyvä. Tähän voi ostaa vaikka tiimalasin jotta lapsikin tietää ajan. Paikka sen mukaisesti että jos on herkkä lapsi niin kannattaa suosiolla ottaa paikaksi ihan vain esim. makuuhuone mutta jos lapsi on kestävämpi ja kokeilee rajoja ihan tarkoituksella kielloista välittämättä niin paikan täytyy olla selkeästi kurjempi. Meillä esikoinen laitettiin/laitetaan vessaan. Ei ole tarvinut siellä olla yhteensä edes kymmentä kertaa. Nykyään tietää kun kysytään parin varoittamisen jälkeen haluatko jäähylle? Että ei halua ja lopettaa tekemisen. Meillä makuuhuoneeseen laitto oli ihan leikkimistä. Lapsi tykkäsi kun pääsi sängylle ja hihitellen tuli tekemään kiusaa uudestaan. Kun paikka oli oikeasti kurja, alkoi ymmärtämään mikä tarkoitus hommassa on. Mutta siis tietenkin kannattaa kokeilla ensin kevyemmät vaihtoehdot ja kukin varmasti oman lapsensa tuntee.

Me laitetaan lapsi jäähylle omaan sänkyyn.Pakko välillä rauhoittaa tilanne näin.On siellä niin kauan kuin tarvis.Miinuutin tai kaksi.Huutaa yleensä hulluna vaan.Sen jälkeen rauhoittuu syliin.

Meillä on "mietintämatto". 2,5-vuotiaan kanssa vasta aloitellaan tätä käytäntöä pikkuhiljaa. Hän on isompien nähnyt siihen joutuvan joten tietää kyllä tarkkaan mikä tarkoitus on. Kun matolle viedään niin menee istumaan ja alkaa itkemään. Kun päästän pois parin minuutin päästä niin menee heti halaamaan sitä perheenjäsentä jota on esim kiusannut.

Vanhemmalla (pian 5v) on selvä käsitys miksi matolle joutuu ja useimmiten tehoaa pelkkä kysymys että menetkö miettimään. Hänellä ollut käytössä 3-vuotiaasta lähtien, tosin toivon että olisin ymmärtänyt aloittaa aikaisemmin (2,5v). Ensimmäisen kanssa asiat oli vähän hakusessa vielä =D. Aluksi meilläkin laitettiin sänkyyn, mutta vaihdettiin mattoon jottei sängystä tulisi negatiivinen paikka.

Heippa!

Meillä on 2v10kk vanhat kaksospojat ja molemmilla enemmän tai vähemmän uhma päällä. Mä olen pitänyt tiukan linjan sääntöjen kanssa. Kaupassa jos homma vähääkään karkaa käsistä niin pistän kärryyn istumaan, oli huuto mikä tahansa. Eikä ole kuin kerran tarvinnut niin tehdä niin johan seuraava reissu suju jo paremmin. Mun on myös käytävä lapsien kanssa kaupassa koska mies on iltaisin koulussa ja päivisin töissä. Meillä on myös 10kk vanha tyttö joten välillä meininki on todella villiä. Meillä on kanssa jäähy penkki käytössä. Mä olen pitänyt poikia jäähyllä 3 minuttia kerrallaan. Vaikka kuinka lupailisivat olevansa kiltisti ja pyytelisivät anteeksi niin jäähy istutaan aina loppuun. Mitä jos pidentäisit jäähyä minuutilla tai kahdella? Se voisi tehota. Ja valvot että lapsi pysyy siinä määrätyn ajan.

Tsemppiä!
Etkä ole tehnyt mitään väärää! Ihan normaalia uhmaa tuo on!

Meilläkin pojalla 2v 5kk saman kaltaista uhmaa, toisinaan ei todellakaan usko yhtään mitään. Meillä on myös 5kk vauva, joka vaatii sylissä pitoa, imetystä jne ja silloin tietysti isompi kerjää huomiota pahan teolla. Joskus läpsii vauvaa, kun aina ei ehdi hätiin. Jäähylle joutuu sitten. Joskus kun mikään ei auta, on annettu pieni luunappi sormille, aina ensin varoitetaan että saa kohta luunapin, usein sitten uskoo tai uskoo kun uhkaa sillä. Se ei kuitenkaan ole mikään ensisijainen rangaistus, eikä sitä mielellään käytetä, jos vain muu konsti tepsii.

Kaupassa meillä ei ole ongelmia, koska ruokakaupassa on aina joutunut istumaan kärrissä, ikinä ei ole saanut kävellä, joten ei sitä vaadikaan. Jos ollaan koko perhe jossain muussa kaupassa pikaisesti käymässä, saa kävellä, mutta kädestä on pidettävä kiinni, jos ei suostu, joutuu syliin. Eikä yleensä ole kaupassa kiukutellut, ruokakaupassa kärrissä ei koskaan. Niin kauan kärrissä istuu, että osaa kävellä nätisti. Eli pitkään.

Monien lasten kohdalla kärryihin laitto rauhottaa...Itellä on joskus keinot vähissä,kun kärryssä istuu puolitoistavuotias ja 2v.8kk ikänen siellä kärryn pohjalla ja osaa kiivetä sieltä pois...Että ei oikeen oo paikkoja mihin pistää...

Alkuperäinen kirjoittaja Naughty step:
Eikos se jaahyaika pitaisi olla 1 minuutti per ikavuosi.

...nimimerkki Pallontallaaja ehdottikin. Kun ap:n lapsi on lähes 2,5 vuotias, aika on silloin 2,5 minuuttia eikä yksi minuutti!!! Ja totta totisesti jos lapsi itse jäähypaikasta karkaa eikä pysy, eihän siinä mitään järkeä ole. Kun lapsi lähtee ennen 2,5 minuuttistaan, aika alkaa alusta. Kyllä menee pikkuhiljaa jakeluun, mikä on jäähypenkki! Ei se mikään hupipaikka ole. Ja se aika on kaikki pois muusta kivemmasta puuhasta.

Ja kaupasta voi lähteä pois, jos lapsi käyttäytyy ihan mahdottomasti. Itse 2-vuotiaan äitinä en katselisi hetkeäkään, jos oma lapseni lähtisi karkuun ja aiheuttaisi mahdollisesti vielä vahinkoa kaupan muille asiakkaille tai tavaroille. Lapsi kiinni ja jos sana ei mene perille, kaupasta lähdetään pois. Seuraavan kerran toinen vanhempi (ilman lasta) hoitaa ostokset. Ja onhan jokaisella kotonaan kaurahiutaleita, meinaan sekin olisi hyvä opetus lapselle, että syödään sitten mitä kotikaapissa on jos ostoksenteosta ei tule mitään.

Ennen kaikkea johdonmukaisuus kehiin!!!

Alkuperäinen kirjoittaja pöppu:
Me laitetaan lapsi jäähylle omaan sänkyyn.Pakko välillä rauhoittaa tilanne näin.On siellä niin kauan kuin tarvis.Miinuutin tai kaksi.Huutaa yleensä hulluna vaan.Sen jälkeen rauhoittuu syliin.

Omaa sänkyä ei kannata ottaa jäähypaikaksi, koska nukkumaan mennessä lapsi voi kokea sen rangaistuksena, ja oma sänkyhän pitäisi mieltää turvalliseksi ja mukavaksi paikaksi.

Jäähypaikan pitää olla tylsä ja lapsen pitää pysyä siellä 2,5 minuuttia. Äiti ei saa olla jäähypaikalla lapsen kanssa, koska silloinhan lapsi saa äidin huomion huonolla käytöksellään.

Aika paljon erilaisia mielipiteitä. Noo, tärkein on ehkä tullutkin vastauksista esille: lapsella on uhmaikä ja nyt pitää vain yrittää pitää määräysvalta itsellä.

Kaikka lapsenhoidon asiantuntijat ei tuota jäähyä suosittele ollenkaan, mutta jonkin verran sillä saa kyllä ylikuumentunutta tilannetta rauhoitettua. Vaikkakin se on meillä liian lyhyt ja muutenkin huonosti hoidettu.
Nyt on taas ollut joitakin hyväkäytöksisiä päiviä, joten valoa tunnelin päässä on näkyvissä. Tai niiden avulla ainakin jaksaa ne huonommatkin päivät.
Ja meillä siis todellakin pojan uhma ottaa enempi iskää aivoon kuin minua, minä yritän ymmärtää, ja esim. annan pojan huutaa kiukkuaan keskellä lattiaa, kun ei ole vaikkapa saanut pyytämäänsä keksiä. Mies ei huutoa yleensä jaksa kuunnella ja alkaa komennella. Itse olen sitä mieltä, että kun ei huomioi, niin huuto loppuu nopeammin. Voihan se tuokin olla väärä toimintatapa, mutta sillä siitä pääsee mielestäni nopeimmin...
Kiitos tähän mennessä vastanneille, kyllä näistä vastauksista joitain vinkkejä sai - ja jonkin verran myös sitä kaipaamaani tsemppausta =)

Yhteistyössä