Kumpi väistää?!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyrsiintynyt polkupyöräilijöihin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyrsiintynyt polkupyöräilijöihin

Vieras
Jos ajat autolla ja polkupyöräilijä tulee vasemmalta ja on ylittämässä ajaen suojatietä, kumpi väistää?

Opetelkaa pyöräilijät liikennesäännöt niin ette jää alle!!!

no jos se on jo ylittämässä niin toki auto väistää ;)

mutta periaatteessa minä pyöräilijä/kävelijä väistän aina, koska en luota siihen että autoilijat muistaa liikennesäännöt ja henkikulta on mulle kallis.

Pyöräilijän pitäisi väistää, mutta toisaalta auton on aina pysähdyttävä suojatien edessä, jos joku on aikomassa astua sille eli joku liikkuu sen läheisyydessä.

Miksi mulla on jääny semmoinen mieleen että: Jos pyörätie jatkuu tien yli (eli ei haaroja muuhun suuntaan) on jalankulkijalla/pyöräilijälllä etuajooikeus??

Ja toinen: nopeampi väistää aina??? (tarkottaaako se pyörätiellä esim. jalankulkijaa, pyöräilijää, mopoilijaa jne liittyykö tähän myös auto?)

Onko kyseessä kevyen liikenteen väylä tai jatkettu pyörätie? Tällöin AUTO VÄISTÄÄ! Ja sitä te vitun autoiljat ette tiedä tai siitä välitä!

Suurin osa auton ja pyörän välisistä onnettomuuksista ja vaaratilanteista on AUTOILIJAN SYYTÄ. Päälleajo-oikeuttakaan teillä ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja pyöräilijä:
Onko kyseessä kevyen liikenteen väylä tai jatkettu pyörätie? Tällöin AUTO VÄISTÄÄ! Ja sitä te vitun autoiljat ette tiedä tai siitä välitä!

Suurin osa auton ja pyörän välisistä onnettomuuksista ja vaaratilanteista on AUTOILIJAN SYYTÄ. Päälleajo-oikeuttakaan teillä ei ole.

Peesi.

Pyöräilijää koskee aina samat väistämisvelvollisuudet kuin autoakin, oli sitten pyörätiell tai ajoradalla ja suojateistä riippumatta!

Peesi.

Meinaan jatkuvasti jäädä auton alle, vaikka ajan PYÖRÄTIELLÄ. Ja tosiaan, se pyörätie usein jatkuusuojatien rinnalla myös risteyksen yli, jolloin kääntyvällä autolla on väistämisvelvollisuus. Opetelkaa kääntämään sitä päätänne, myös siellä peltilehmässä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Pyöräilijää koskee aina samat väistämisvelvollisuudet kuin autoakin, oli sitten pyörätiell tai ajoradalla ja suojateistä riippumatta!

http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennes%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t

Tosi säälittävää, ettet osaa edes liikennesääntöjä, etkä kykene myöntämään kun olet väärässä.

Mutta eihän sinun tarvitse olla huolissasi, Suomessa on hyväksyttävää tehdä tappo autolla, ei siitä mitään jälkiseuraamuksia tule ja sinä olet siellä peltilehmässäsi turvassa loukkaantumiselta niin ei sinun siitäkään tarvitse huolehtia.

no riippuu siitä onko kyseessä pyörätie, onko valo-ohjattu jne.
mie olen kertaalleen meinannut rysäyttää ihan huolella pyöräilijän päälle kun se idiootti luuli voivansa käyttää hyväkseen ihan kaikkia mahdollisia liikenne sääntöjä mitä haluaa..
eli se ajoi kyllä pyörätietä mutta siinä oli suojatiellä valot, mä olin kääntymässä oikealle ja mulle oli vihreät (eli pyörälle olis ollut punaiset...) mutta sepä ei halunnut pysähtyä joten vaihtoi sitten ajoväylälle polkemaan ja meinas että se saa siitä sitten mennä suoraan.. paitsi että mä olin kääntymässä siitä sen edestä :headwall:

monilla tuntuu olevan epäselvää se millä säännöillä tuolla voi mennä...

Alkuperäinen kirjoittaja muista väistämisvelvollisuutesi ensi kerralla:

Tosi säälittävää, ettet osaa edes liikennesääntöjä, etkä kykene myöntämään kun olet väärässä.

Mutta eihän sinun tarvitse olla huolissasi, Suomessa on hyväksyttävää tehdä tappo autolla, ei siitä mitään jälkiseuraamuksia tule ja sinä olet siellä peltilehmässäsi turvassa loukkaantumiselta niin ei sinun siitäkään tarvitse huolehtia.

Öö... minä olen se pyörälläkulkija, en edes omista autoa :D

Lue esim. tuo linkki, niin tiedä itsekin paremmin, säännöt kun muuttui kymmenen vuotta sitten. Itse tosin kannattaisin Ruotsin mallia autoilijoiden pakollisesta pysähtymisestä suojatien eteen, jota myös ratsataan säännöllisesti.

Yhteistyössä