Kumpi vai kampi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtija

Vieras
Elikkäs: Meidän perheeseen kuuluu mies, 2 tyttöä (6&8) ja koira sekä itte tietty.

Mies nyt menossa kattoon rivaria, 3h+k+s 80 neliöö. Ei ois tytöille omaa huonetta, mut asumiskulut nousis vain reilun 100 egee nykyisestä ja kyseessä ois kuitenkin oma (ensi asunnon ostajia ollaan).

Vai kannattaisko ottaa enempi lainaa, kituutella ja ostaa suoraan 4h+k tai ok-talo... karsastan kyllä isoa lainaa.

Idea olis että lasten ollessa yläasteiässä viimeistään vaihdettais isompaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pohtija:
Elikkäs: Meidän perheeseen kuuluu mies, 2 tyttöä (6&8) ja koira sekä itte tietty.

Mies nyt menossa kattoon rivaria, 3h+k+s 80 neliöö. Ei ois tytöille omaa huonetta, mut asumiskulut nousis vain reilun 100 egee nykyisestä ja kyseessä ois kuitenkin oma (ensi asunnon ostajia ollaan).

Vai kannattaisko ottaa enempi lainaa, kituutella ja ostaa suoraan 4h+k tai ok-talo... karsastan kyllä isoa lainaa.

Idea olis että lasten ollessa yläasteiässä viimeistään vaihdettais isompaan.

Eiks tossa vaiheessa melkein aleta jo vaihtaa pienempään. :D

Riippuu täysin teidän tuloista ja töiden vakaudesta, mutta itse ostaisin teideän tilanteessa nyt sen isomman, omakotitalon. =)

No eikö se olis helpompi vaihtaa suoraan siihen isompaan, ei tarvitsis sitten taas alkaa miettimään muuttoja, korkeintaan vaan pientä remppaa.
Ja kyylä se ihan mukavaa olis omat huoneet, joihin voi mennä itsekseen, kun toisen pärstä alkaa nyppiä :whistle: Meillä tytöt 7 ja 8 samassa huoneessa :)

Pelottaa vaa noi lainat. Mies vakitöissä, mut itse vielä teen sijaisuuksia. Täällä on kumma ilmiö asuntojen hinnoissa. Rvarikolmion saa 100t egellä. Rivarineliöstä maksat jo 145 t egeä ja samalla saat 80-luvun ok-talon. Pankista kyllä lainaa myöntävät, aina vaan haluais elää arkenakin vähän mukavammin, ettei aina ois kaikki eurot kiven takana isoa lainaa maksaessa. Mut omat huoneethan lapset tarttee viimeistään yläasteella.

Mä oon tällanen negatiivinen mut itse kallistuisin siihen pienempään... kun ei nyt tiedä mihin tää talous on menossa... Sithän sitä voi muuttaa isompaan kun on osa omasta maksettu ja on paremmin varaa. Liian tiukille ei omaa taloutta minusta kannata asumisneliöiden takia vetää kun se on sit ihan joka päivä ressaamassa, jos tytöt vaan hyvin tulee samassakin huoneessa toimeen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pelottaa vaa noi lainat. Mies vakitöissä, mut itse vielä teen sijaisuuksia. Täällä on kumma ilmiö asuntojen hinnoissa. Rvarikolmion saa 100t egellä. Rivarineliöstä maksat jo 145 t egeä ja samalla saat 80-luvun ok-talon. Pankista kyllä lainaa myöntävät, aina vaan haluais elää arkenakin vähän mukavammin, ettei aina ois kaikki eurot kiven takana isoa lainaa maksaessa. Mut omat huoneethan lapset tarttee viimeistään yläasteella.

Yksiöt ja kaksiot on neliöhinnaltaan halvimpia. Olen huomannut aivan saman ilmiön, vaikka kaikki väittävät, että isomman asunnon nelilöt ovat halvimpia. Ei ollenkaan.
Lapset tulevat kalliksi nykyään. Ei kumma, että maksavat 500 euroa/kk, kun asuminen kasvukeskuksissa on kallista.

Se yksi huone maksaa jopa 300 euroa kk. Esim täällä usein kaksion vuokra on 400. Kolmion jopa 700. Koska isoja asuntoja on kysyntään nähden liian vähän, pieniä liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vilma76:
Mä oon tällanen negatiivinen mut itse kallistuisin siihen pienempään... kun ei nyt tiedä mihin tää talous on menossa... Sithän sitä voi muuttaa isompaan kun on osa omasta maksettu ja on paremmin varaa. Liian tiukille ei omaa taloutta minusta kannata asumisneliöiden takia vetää kun se on sit ihan joka päivä ressaamassa, jos tytöt vaan hyvin tulee samassakin huoneessa toimeen.

Kuin omasta ajatukseta :)

Tyhmiä, mut mun elämässä sellasia tilanteeseen vaikuttavia asioista:

- Koko summa olis pankin rahalla, mitä vähemmän sitä, sen parempi
- Edessä voi olla isolla EHKÄ-sanalla muutto 2-3 v. kuluessa muualle, pienempi asunto helpompi myydä
- Rivarissa ei asumiskulut pomppaa yllätten, on kaukolämpöinen joten ei tuo sähkökään ole isoin kulu
- Ja julmalta kuullostaa, mut tulevaisuudessa, toivottavasti vuosien päästä vasta, tulee olemaan perintöä, jonka voisi käyttää sitten asunnon hankkimiseen
- Tahtoisin ottaa sen "vapauden", että voisin olla välillä työtön tai opiskella

jne...

Alkuperäinen kirjoittaja Vilma76:

Kuin omasta ajatukseta :)

Tyhmiä, mut mun elämässä sellasia tilanteeseen vaikuttavia asioista:

- Koko summa olis pankin rahalla, mitä vähemmän sitä, sen parempi
- Edessä voi olla isolla EHKÄ-sanalla muutto 2-3 v. kuluessa muualle, pienempi asunto helpompi myydä
- Rivarissa ei asumiskulut pomppaa yllätten, on kaukolämpöinen joten ei tuo sähkökään ole isoin kulu
- Ja julmalta kuullostaa, mut tulevaisuudessa, toivottavasti vuosien päästä vasta, tulee olemaan perintöä, jonka voisi käyttää sitten asunnon hankkimiseen
- Tahtoisin ottaa sen "vapauden", että voisin olla välillä työtön tai opiskella

jne...

Kyllä pärjäävät vielä hyvin 4-5 vuotta samassa huoneessa. Ja pakon edessä lopun elämää. Ja saat sinäkin nauttiakin elämästä, eikä vain raataa.

Ehkä heistä tulee sen takia läheiset toisilleen. Eivät tarvitse omaa huonetta ennen murrosikää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Yksiöt ja kaksiot on neliöhinnaltaan halvimpia. Olen huomannut aivan saman ilmiön, vaikka kaikki väittävät, että isomman asunnon nelilöt ovat halvimpia. Ei ollenkaan.
Lapset tulevat kalliksi nykyään. Ei kumma, että maksavat 500 euroa/kk, kun asuminen kasvukeskuksissa on kallista.

Se yksi huone maksaa jopa 300 euroa kk. Esim täällä usein kaksion vuokra on 400. Kolmion jopa 700. Koska isoja asuntoja on kysyntään nähden liian vähän, pieniä liikaa.

Aivan! Ja koska isommast rivari-asunnot alkaa olla jo ok-talon hinnoissa, tulee miettineeksi, että miten vaikea ne on saada pitämään sen pääomansa tai ylipäätään myytyä! Luottaisin vielä siihen, että kolion saa myytyä helpohkosti jos vaan sen kunnossa pitää ja asuinalue ok.

Yhteistyössä