Kumpi vai kampi? Kas siinä iso pulma...

Täällä kovasti pohditaan kumpaanko hoitoon pikkulikat lähtee tammikuussa, ja hakemus pitäis jättää ihan pian että ehtii ajoissa.
Olivat syksyn pph:lla, joka sitten jäi sairaslomalle ja sit isin kanssa kotona. Isompi ei oikein viihtyny siellä, on tosi reipas ja toimelias 4½v. viikari. Kaipaa ohjatumpaa toimintaa ja enempi ikäisiään kavereita.
Vaan jotenkin kun mietityttää sit pienemmän 1v.5kk laitto päiväkotiin isoon ryhmään.. On kyllä reipas ja omatoiminen hänkin, eikä hoidon alotuksessakaan ollut mitään ongelmaa. Pärjäisi siis varmaankin.. Mitä sinä tekisit??

(päätös siis kyllä tehdään ihan itse, en siksi kysy, vaan lähinnä kokemuksia ja mielipiteitä )
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuplaäippä08:
Minä veisin päiväkotiin, jos 1,5v on reipas ja toimelias. 4 vuotiaalle on kuitenkin paljon enemmän tekemistä ja virikkeitä, ja jossain vaiheessa kuitenkin todennäköisesti siirtyisivät tarhaan perhepäivähoidosta.
On se aika toimelias. Syö itse, ilmoittaa koska pitää vaihtaa vaippa. Touhuaa paljon omiaan. Ja tosiaan hoidon aloitus sujui kuin tyttö ois aina siellä ollutkin, ei mitään ongelmia.

Ja kun tuo nelivuotias on tosi tosi toimelias neiti, parilla pph:lla on aikojen saatossa mennyt hermotkin sen toimeliaisuuteen ja omatoimisuuteen, kun asiat ei silloin mene aikuisen tahtomalla tavalla.. :ashamed:
 
Hmm
aika vaikea asia on mietinnässä. Itse olen todella tyytyväinen että lapset sai olla pph:lla pienenä, mutta he siirtyivät vasta nyt päiväkotiin kun toinen meni eskariin ja toinen 4v. Aikaisemmin olisi pitänyt jo siirtää, koska esikoisella oli selvästi tylsää pph:lla jossa oli jatkuvasti se vanhin + oli sitten jo tottunut pomottamaan kaikkia ja olikin vaikea opetella siihen että onkin saman ikäisiä leikkikavereita. Ja muilla olikin jo kaverit valmiina kun olivat tutustuneet päiväkodissa aiemmin, eli lapseni etsi muutaman kuukauden kaveria itselleen.. mikä nyt ei ollut vaarallista tietenkään.. mutta siis nyt tämä 4 v on todella innoissaan kun on oman ikäistä ja vähän vanhempaakin seuraa päiväkodin puolella, retkiä ja toimintaa on enemmän.. eli tyytyväinen olen kun siirsin heidät.. sitten taas mietin tätä sinun pienempää, kuinka ihanaa oli kun meidän lapset oli noin pieniä ja tiesi että ovat hyvässä hoidossa.. tietenkin hyvässä hoidossa on varmaan päiväkodissakin.. mutta.. en tiedä, vaikea tilanne.. ehkä sitten kuitenkin siirtäisin heidät jo päiväkotiin kun nuorempi on toimelias ja jos tiedät minkälaista henkilökuntaa on päiväkodissa. Juuri ystäväni kertoi että hänen veljensä lapsi, suunnilleen tuon ikäinen on päiväkodissa ja on ulkona aina yksin ja kun menee hakemaan lastansa, tädit kiiruhtavat äkkiä kaikki lapsen ympärille.. mutta mene ja tiedä, ei sitä pph:sta tiedä välttämättä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
aika vaikea asia on mietinnässä. Itse olen todella tyytyväinen että lapset sai olla pph:lla pienenä, mutta he siirtyivät vasta nyt päiväkotiin kun toinen meni eskariin ja toinen 4v. Aikaisemmin olisi pitänyt jo siirtää, koska esikoisella oli selvästi tylsää pph:lla jossa oli jatkuvasti se vanhin + oli sitten jo tottunut pomottamaan kaikkia ja olikin vaikea opetella siihen että onkin saman ikäisiä leikkikavereita. Ja muilla olikin jo kaverit valmiina kun olivat tutustuneet päiväkodissa aiemmin, eli lapseni etsi muutaman kuukauden kaveria itselleen.. mikä nyt ei ollut vaarallista tietenkään.. mutta siis nyt tämä 4 v on todella innoissaan kun on oman ikäistä ja vähän vanhempaakin seuraa päiväkodin puolella, retkiä ja toimintaa on enemmän.. eli tyytyväinen olen kun siirsin heidät.. sitten taas mietin tätä sinun pienempää, kuinka ihanaa oli kun meidän lapset oli noin pieniä ja tiesi että ovat hyvässä hoidossa.. tietenkin hyvässä hoidossa on varmaan päiväkodissakin.. mutta.. en tiedä, vaikea tilanne.. ehkä sitten kuitenkin siirtäisin heidät jo päiväkotiin kun nuorempi on toimelias ja jos tiedät minkälaista henkilökuntaa on päiväkodissa. Juuri ystäväni kertoi että hänen veljensä lapsi, suunnilleen tuon ikäinen on päiväkodissa ja on ulkona aina yksin ja kun menee hakemaan lastansa, tädit kiiruhtavat äkkiä kaikki lapsen ympärille.. mutta mene ja tiedä, ei sitä pph:sta tiedä välttämättä..
Tunnen lähialueen pph:t, ja heillä tapana kertyä juoruamaan rinkiin lasten leikkiessä keskenään. Toki valvovat ja puuttuvat tarvittaessa kuitenkin touhuihin. Mitään vaaratilanteita en ole kuullut tapahtuneen koskaan, eikä omillekaan ole sattunut. Päiväkodeista taas on tullut aika paljon negatiivista palautetta.. Ja ryhmäkoot 12-13 lasta alle 3v:lla. Se on minusta paljon. :|
 
Minä
Alkuperäinen kirjoittaja Muurarin Vaimo:
Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
aika vaikea asia on mietinnässä. Itse olen todella tyytyväinen että lapset sai olla pph:lla pienenä, mutta he siirtyivät vasta nyt päiväkotiin kun toinen meni eskariin ja toinen 4v. Aikaisemmin olisi pitänyt jo siirtää, koska esikoisella oli selvästi tylsää pph:lla jossa oli jatkuvasti se vanhin + oli sitten jo tottunut pomottamaan kaikkia ja olikin vaikea opetella siihen että onkin saman ikäisiä leikkikavereita. Ja muilla olikin jo kaverit valmiina kun olivat tutustuneet päiväkodissa aiemmin, eli lapseni etsi muutaman kuukauden kaveria itselleen.. mikä nyt ei ollut vaarallista tietenkään.. mutta siis nyt tämä 4 v on todella innoissaan kun on oman ikäistä ja vähän vanhempaakin seuraa päiväkodin puolella, retkiä ja toimintaa on enemmän.. eli tyytyväinen olen kun siirsin heidät.. sitten taas mietin tätä sinun pienempää, kuinka ihanaa oli kun meidän lapset oli noin pieniä ja tiesi että ovat hyvässä hoidossa.. tietenkin hyvässä hoidossa on varmaan päiväkodissakin.. mutta.. en tiedä, vaikea tilanne.. ehkä sitten kuitenkin siirtäisin heidät jo päiväkotiin kun nuorempi on toimelias ja jos tiedät minkälaista henkilökuntaa on päiväkodissa. Juuri ystäväni kertoi että hänen veljensä lapsi, suunnilleen tuon ikäinen on päiväkodissa ja on ulkona aina yksin ja kun menee hakemaan lastansa, tädit kiiruhtavat äkkiä kaikki lapsen ympärille.. mutta mene ja tiedä, ei sitä pph:sta tiedä välttämättä..
Tunnen lähialueen pph:t, ja heillä tapana kertyä juoruamaan rinkiin lasten leikkiessä keskenään. Toki valvovat ja puuttuvat tarvittaessa kuitenkin touhuihin. Mitään vaaratilanteita en ole kuullut tapahtuneen koskaan, eikä omillekaan ole sattunut. Päiväkodeista taas on tullut aika paljon negatiivista palautetta.. Ja ryhmäkoot 12-13 lasta alle 3v:lla. Se on minusta paljon. :|
Niin just.. mulla oli sinänsä ehkä eri kun pph asui kaukana muista, niin oli aina yksin lasten kanssa, ainoastaan jossain retkillä näkivät.. siksi tiesin että saavat huomiota, mutta siinä oli se paha puoli ettei ollut muita leikkikavereita kuin ryhmän 4 lasta jotka olivat 10kk-3v eli melkein sisarukset leikkivät sielläkin sitten keskenään.. ja niinhän se menee että yhdessä hoitajat juttelevat, tuolla päiväkodissakin, mutta ei ole näyttänyt meidän lapsia haittaavan kun touhuavat omiaan... meidän päiväkodissa ei ole pieniä, alle 3vuotiaat ovat pph:ssa
 
Muurarin Vaimo:
Ja kun tuo nelivuotias on tosi tosi toimelias neiti, parilla pph:lla on aikojen saatossa mennyt hermotkin sen toimeliaisuuteen ja omatoimisuuteen, kun asiat ei silloin mene aikuisen tahtomalla tavalla.. :ashamed:
Tää voi kyllä aiheuttaa ongelmia päiväkodissakin, ei sielläkään käsittääkseni voi yhden mukelon mukaan mennä, vaan aikuiset sanelee säännöt?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ammu - The Valionauta:
Muurarin Vaimo:
Ja kun tuo nelivuotias on tosi tosi toimelias neiti, parilla pph:lla on aikojen saatossa mennyt hermotkin sen toimeliaisuuteen ja omatoimisuuteen, kun asiat ei silloin mene aikuisen tahtomalla tavalla.. :ashamed:
Tää voi kyllä aiheuttaa ongelmia päiväkodissakin, ei sielläkään käsittääkseni voi yhden mukelon mukaan menä, vaan aikuiset sanelee säännöt?
No ei tietenkään, mut meinaan että tää omatoiminen viihdyketoiminta ikäänkuin vähenee kun on enemmän sitä ohjattua ja suunniteltua toimintaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Muurarin Vaimo:
Alkuperäinen kirjoittaja Ammu - The Valionauta:
Muurarin Vaimo:
Ja kun tuo nelivuotias on tosi tosi toimelias neiti, parilla pph:lla on aikojen saatossa mennyt hermotkin sen toimeliaisuuteen ja omatoimisuuteen, kun asiat ei silloin mene aikuisen tahtomalla tavalla.. :ashamed:
Tää voi kyllä aiheuttaa ongelmia päiväkodissakin, ei sielläkään käsittääkseni voi yhden mukelon mukaan menä, vaan aikuiset sanelee säännöt?
No ei tietenkään, mut meinaan että tää omatoiminen viihdyketoiminta ikäänkuin vähenee kun on enemmän sitä ohjattua ja suunniteltua toimintaa.
Lisään vielä, että päiväkodissa on ohjattua leikkiä esim. sillä aikaa kun ruoka valmistuu, pph tekee sen ruuan itse ja lapsi sitten sillävälin ehtii jos jonkinmoista.. :ashamed: Ja minkäs mä lapselleni voin? On sitä kasvatettu, oppi ei vaan meinaa joka asiassa mennä perille niin helpolla..
 

Yhteistyössä