Kumpi työ?

• Viestiketjun aloittaja Auttakaa pohtimaan
  • Ensimmäinen viesti
Auttakaa pohtimaan
Vaihtoehto a)
nykyisessä työssä jatkaminen. Tuttua hommaa, vaikka ei liikaa pystykään rutinoitumaan. Sisällöllisesti oman alani ns. perushommaa, ihan ok viihdyn. Työaika 24 tuntia / vko ja siihen päälle vaihteleva määrä muuta hommaa, jonka määrää on mahdoton ennalta arvioida. Näyttäisi paremmalta CV:ssä kun pysyisin samassa paikassa kauemmin(?). Palkka pari sataa alle sen mitä haluaisin saada. Koulujen loma-ajat, eli syysloma, joululoma, hiihtoloma ja sitten pitkä kesäloma.

Vaihtoehto b)
hyppy tuntemattomaan. Uusi työ, josta ei aiempaa kokemusta. Sisällöllisesti omalta tuntuva työ, jossa paljon kuitenkin uutta opiskeltavaa. Työaika 36h15min / vko, josta osa työtä, jonka voi tehdä missä vain. Lomaa noin 28 päivää / vuosi + mahdollisuus kesällä ja koulujen loma-aikoina tehdä 3 lähipäivää + 2 etäpäivää. Palkka pari sataa enemmän kuin haluaisin saada.

Mitä kannattais nyt painottaa ja itseltään kysyä?
Perheessä kaksi alle kouluikäistä lasta.

Mietippä
Helppoa. Haluatko enemmän rahaa vai vapaa-aikaa? Onko hoitopaikka hoidettu pidemmälle työajalle? Haluatko uusia haasteita, vai puurtaa samaa vanhaa? Pari "ylimääräistä" saturaista tuskin kauheesti harmittaa.

Mun näkökulmasta normiäiti tekee kyllä ihan perinteistä 37,5h/vko tai 40h/vko hommaa. Ja sitä itsekin tulen tekemään. Sitten kun lapsia on tärpännyt tulemaan ;)

"mauu"
Tälleen nopeasti luettuna sanoisin että A vaikuttaa paremmalta.
B:ssä on paljon pitempi työaika ja jos palkka vaan muutama satanen enempi kuin nyt niin en varmaan vaihtais..

"aloittaja"
[QUOTE="mauu";23095338]Tälleen nopeasti luettuna sanoisin että A vaikuttaa paremmalta.
B:ssä on paljon pitempi työaika ja jos palkka vaan muutama satanen enempi kuin nyt niin en varmaan vaihtais..[/QUOTE]

Siis palkkaeroa on noin 500 euroa. Kun toisessa jään pari sataa alle toiveeni ja toisessa pääsisin sen "kipurajan" yli parilla sadalla. Noiden välissä olis sellainen riittävä, mutta mulle hyvä palkka.

Palkkaa siis haluaisin enemmän kuin nyt, mutta en ole varma, kannattaako sitä kuitenkaan tavoitella tämän pitenevän työajan kustannuksella...

"äiskä"
tohon ei oikeasti voi vastata kuin sinä. mitä arvostat tällä hetkellä, mitä haluat, mikä sopii perheellenne.

itse vaihdoin juuri työtä, 38h viikosta 20h/vko työhön. Koska halusin enemmän aikaa perheelle ja rahallisestikin oli mahdollista. Edellistä työtä ei ollut mahis tehdä osa-aikaisena joten siksi vaihdoin firmaa.

"Aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Mietippä;23095331:
Helppoa. Haluatko enemmän rahaa vai vapaa-aikaa? Onko hoitopaikka hoidettu pidemmälle työajalle? Haluatko uusia haasteita, vai puurtaa samaa vanhaa? Pari "ylimääräistä" saturaista tuskin kauheesti harmittaa.

Mun näkökulmasta normiäiti tekee kyllä ihan perinteistä 37,5h/vko tai 40h/vko hommaa. Ja sitä itsekin tulen tekemään. Sitten kun lapsia on tärpännyt tulemaan ;)
Mulla on nyt tässä työssä menossa eka vuosi, eli työkokemusta nykyisestä ei vielä kauheasti ole. Ei siis vielä koe puurtavansa samaa vanhaa. Olis kuitenkin tutumpaa jo työ. Tuo toinen on sellainen tietyssä mielessä paperilla ihannetyöni.

Hoitopaikan suhteen ei ongelmia tulis. Suurin osa siellä taitaa tosiaan tehdä ihan "normaaleja" työviikkoja. Toisaalta nämä lyhyet päivät on vaan olleet niin kivat, on jääny lasten kanssa paljon aikaa.

Siis paljon enemmän vapaa-aikaa, mutta 500 € vähemmän rahaa kuussa. Jos vaan taloudellisesti mahdollista niin ottaisin vaihtoehto A:n näillä tiedoilla. Jos palkka on liian vähän, voisitko kysyä lisätöitä tai hankkia jonkin sivutyön?

"una"
MÄ ottaisin A:n. koska saisin enempi aikaa lasten kanssa. mutta sä teet niinkuin susta tuntuu :) B:kin houkuttaisi lähinnä juuri siksi että olisi "hyppy tuntemattomaan"

una (muutti mieltään)
itseasiassa muutin juuri mieltäni. B:n työtunnit viikossa jää aika vähäksi kuitenkin. itse teen 37,5h/vk ja oon joka pvä 14 aikaan kotona lasten kanssa ja en koe missaavani mitään. ja 500e palkkaero on hyvä houkutin.

"Aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja una (muutti mieltään);23095584:
itseasiassa muutin juuri mieltäni. B:n työtunnit viikossa jää aika vähäksi kuitenkin. itse teen 37,5h/vk ja oon joka pvä 14 aikaan kotona lasten kanssa ja en koe missaavani mitään. ja 500e palkkaero on hyvä houkutin.
Mulla työt alkais aikaisintaan klo 8 ja usein esim. klo 9. Tähän en pysty vaikuttamaan. Tarkoittaa, että iltapäivät menis sinne klo 15-16 asti. Tosin OSA siitä 36 tunnista viikossa on sellaista, mitä ei ole pakko tehdä työpaikalla.

Nykyisessä työssä jos menen kahdeksaan, pääsen yhdeltä. Se on tavallaan jopa vähän turha juttu, koska lapset on fiksua hakea vasta päiväunien jälkeen eli kahden jälkeen. No, ehtiihän siinä välissä esim. kauppaan, mutta ei se aikaa lasten kanssa lisää.

Tuo palkkaero tosiaan houkuttelee.

Yhteistyössä