KUMPI TEISTÄ TURVALLISEMPI VAIHTOEHTO???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liian vaikeaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

liian vaikeaa

Vieras
tilanne:

2 isompaa lasta + 1 iikon ikäinen vauva.
auto tavallinen sedan mallinen, ei varaa ostaa uutta eikä vaihtaa toiseen.
en saa kaikkia mahtumaan tuoleineen takapenkille, joten kumpi teistä on parempi ratkaisu:

kaikki takapenkille, mutta vanhin 5,5v (115cm) tyttö keskellä ilman istuinta/koroketta.
toisella puolella 3v veli istuimessa ja toisella puolella vauva kaukalossa. tyttö olisi siis keskellä.
VAI
poika ja vauva takapenkille omiin tuoleihin/kaukaloihin ja tyttö etupenkille istuimeensa? jolloin takapenkin keskipaikka jää tyhjäksi.
autossa airbag jota ei saa lukittua pois.

Poika ja vauva takapenkillä kaukalossa/istuimessa, ja tyttö etupenkillä kasvot menosuuntaan istuimessa niin, että penkki on mahdollisimman takana. Airbag on mun käsittääkseni vaarallinen jos istuin on selkä menosuuntaan, jolloin lapsi onnettomuustilanteessa sinkoutuu istuimensa kera päin penkkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailia:
jos on pelkkä lanne vyö takapenkillä niin sitten laittaisin tytön eteen istumaan koroke penkille!

EI OLE LANNEVYÖ, VAAN samanlainen kuin muissakin eli miksi sitä nyt sanotaankaan.
eli 5 samanlaista vyötä löytyy autosta!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ALeXAN harmaa:
Jotkut turvaistuimet saa myös takapenkille keskelle selkä menosuuntaan.Tai ennemmin mun mielestä toinen nuoremmista etupenkille selkä menosuuntaan.

molemmilla vanhemmilla lapsilla on tuvavyöistuimet eli ovat kasvot menosuuntaan!

Jotkut turvaistuimet saa myös takapenkille keskelle selkä menosuuntaan.Tai ennemmin mun mielestä toinen nuoremmista etupenkille selkä menosuuntaan.

Mun mielestä ketään ei laiteta missään tapauksessa selkä menosuuntaan paikalle, jossa on airbag!

Jos etupenkin saa taaimmaiseen asentoonsa, niin sitten isoin muksu vyöistuimensa kanssa siihen. Onko takapenkillä keskipaikalla kolmipistevyö?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mun mielestä ketään ei laiteta missään tapauksessa selkä menosuuntaan paikalle, jossa on airbag!

Jos etupenkin saa taaimmaiseen asentoonsa, niin sitten isoin muksu vyöistuimensa kanssa siihen. Onko takapenkillä keskipaikalla kolmipistevyö?

on kolmipistevyö takana keskellä!

jos on pelkkä lanne vyö takapenkillä niin sitten laittaisin tytön eteen istumaan koroke penkille!

Näin. Ja se etupenkki niin taakse, kuin sen saa. Sä saat sakot, jos lapsi on takapenkillä ilman turvalaitetta, pelkissä vöissä. Ja lannevyöhön ei edes saa laittaa korokeistuinta. Jos rysähtää, se vyö leikkaa lapsen lähes kahtia, sisuskalut ainakin on takuulla hajalla.

Alkuperäinen kirjoittaja mii:

Näin. Ja se etupenkki niin taakse, kuin sen saa. Sä saat sakot, jos lapsi on takapenkillä ilman turvalaitetta, pelkissä vöissä. Ja lannevyöhön ei edes saa laittaa korokeistuinta. Jos rysähtää, se vyö leikkaa lapsen lähes kahtia, sisuskalut ainakin on takuulla hajalla.

saan sakot siitä että 5,5v tyttö on 3-pistevöissä takapenkillä, 2 muun välissä istumassa?????
täh?

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Poika ja vauva takapenkillä kaukalossa/istuimessa, ja tyttö etupenkillä kasvot menosuuntaan istuimessa niin, että penkki on mahdollisimman takana. Airbag on mun käsittääkseni vaarallinen jos istuin on selkä menosuuntaan, jolloin lapsi onnettomuustilanteessa sinkoutuu istuimensa kera päin penkkiä.

Tää on muuten totta. Mä olen tähänasti elänyt siinä uskossa, että etupenkille ( jossa airbag ) ei saa turvaistuinta laittaa. Mutta menikin siis niin, että ei turvaistuinta selkä menosuuntaan etupenkille, jossa airbag. Voi siis huoletta laittaa lapsen eteen istumaan, vaikka takapenkki toki muuten on turvallisempi paikka..

Nykylainsäädännön mukaan lasta ei saa kuljettaa edes tilapäisesti ilman turvalaitetta (eli turvaistuinta tai koroketta), sä saat sakot, jos jäät kiinni siitä, että alle 135cm lapsi on pelkissä vöissä.

Alkuperäinen kirjoittaja liian vaikeaa:
Alkuperäinen kirjoittaja mii:

saan sakot siitä että 5,5v tyttö on 3-pistevöissä takapenkillä, 2 muun välissä istumassa?????
täh?
Jos sun lapsi on alle 135cm, niin kyllä. Voi olla, että ekakerralla pääset varoituksella, mutta koroke tai istuin on oltava, siitä on uusi laki.

Lapset taakse.
Jos airbag läsähtää etupenkillä 5vuotiaaseen (naama menosuuntaan ) niin sillä menee kylkiluut poikki ja keuhkot kasaan siitä voimasta.
En nyt ehdi googlettaa tuosta linkkiä, mutta näin on tutkittu.
Siinä oli joku ikä- ja painosuositus (olisko ollut 12v )

Yhteistyössä