kumpi teistä tärkeämpää: että on kaunis vai että on rikas

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Rikas ja ruma jos noista on pakko valita. En haluaisi kuitenkaan oikeasti olla köyhä enkä rikas, en ruma enkä kaunis. Kohtuullinen toimeentulo ja keskiverto ulkonäkö riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja hiltsu:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Olisin vaikka ruma ja köyhä (kuten olenkin), kunhan ois älliä. Tieto on uskontoni, älyä palvon.

Arvotatko ihmisiä älyn perusteella?

En. Jos se olisi hankittavissa oleva ominaisuus, olisi arvottaminen mahdollista. Lisäksi älykkyyden lajeja on niin monta, että en ole vielä törmännyt ihmiseen, jolla ei jotakin niistä olisi runsain mitoin. Omalta osaltani esim. liikunnallinen ja sosiaalinen älykkyys ovat selvästi keskiarvoa matalammalla tasolla.

Tietoa voi jokainen hankkia omien kykyjensä mukaan ja arvostan kyllä ihmisiä, jotka näin tekevät. Jos vaikka tekee lupauksen, että oppii yhden uuden asian joka päivä, se ei kovasti kuormita ketään, vaan aikaa jää muullekin.

Kauneus katoaa ja rikkaudet aiheuttavat vain riitoja, mutta jakamalla tietoa voi muuttaa myös seuraavien sukupolvien elämän.

Mä kysyn tätä siksi, että musta on jännää se, että äly katsotaan sellaiseksi ominaisuudeksi, jota on sallittua arvottaa, toisin kuin kauneutta esimerkiksi. Kuitenkin sekin on ominaisuus, jota ihminen ei itse määrää.

Mä kysyn tätä siksi, että musta on jännää se, että äly katsotaan sellaiseksi ominaisuudeksi, jota on sallittua arvottaa, toisin kuin kauneutta esimerkiksi. Kuitenkin sekin on ominaisuus, jota ihminen ei itse määrää.

Kauneutta ja rahaahan tässä maailmassa arvotetaan ihan jumalattomasti. Myös älyä. Ihminen on lokeroiva eläin.

Totta kai älyä kannattaa arvostaa. Mietin vain, että älyn palvominen johtaa helposti vähemmällä älyllä varustettujen aliarvostamiseen.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Moni%C3%A4lykkyysteoria

Minusta ei koskaan tule kuvataiteilijaa, runoilijaa tai säveltäjää, saati, että osaisin soittaa jotain instrumenttia. Matematiikassa olen keskiverto. Olen erittäin kömpelö. Interpsyykkinen älykkyysosamääräni on varmaan miinuksen puolella. Voin kuitenkin avoimesti ihailla ihmisiä, jotka ovat mm. näissä asioissa minua parempia.

Totta kai älyä kannattaa arvostaa. Mietin vain, että älyn palvominen johtaa helposti vähemmällä älyllä varustettujen aliarvostamiseen.

No kaikilla on tiettyjä asioita, joita arvostaa. Niiden vastakohtia sitten arvostaa vähemmän. Joku arvostaa luovuutta (ja aliarvostaa kaavan mukaan toimijoita), joku arvostaa kauneutta (ja aliarvioi taviksia/rumia), joku arvostaa rahaa (ja aliarvioi köyhyyttä ). Kaikilla on omat arvonsa - ja kaikkea ei voi arvostaa tasapuolisesti. Itse en arvosta rahaa, mutta arvostan älyä. Saatan katsoa karsaasti rikasta tai tyhmää. Jne.

Yhteistyössä