Kumpi siivoaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja osaamaton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä siivoaa nainen. Miksi? Jälki on tarkempaa ja oikeasti puhdasta koska tunnen tuotteet ja niksit. Naisena kiinnitän myös huomiota siihen, että lopputuloksen aikaan tavarat ovat suorassa ja paikoillaan. Miehiä vastaan ei ole mitään, meillä nyt vain näin. Antaisitko sinä miehen siivota, joka pesee sen yhden vaalean paidan tummien joukossa? argh! ;-)

Alkuperäinen kirjoittaja alexiina:
Meillä siivoaa nainen. Miksi? Jälki on tarkempaa ja oikeasti puhdasta koska tunnen tuotteet ja niksit. Naisena kiinnitän myös huomiota siihen, että lopputuloksen aikaan tavarat ovat suorassa ja paikoillaan. Miehiä vastaan ei ole mitään, meillä nyt vain näin. Antaisitko sinä miehen siivota, joka pesee sen yhden vaalean paidan tummien joukossa? argh! ;-)

Mutta eihän siivoaminen ole pelkästään pyykin pesemistä. Meillä minä huolehdin pesukoneesta, koska juuri kuvaamallasi tavalla voisi käydä. Mutta kyllä me muuten siivoamme kumpikin, ja jokseenkin yhtä paljon. Joskus tuntuu siltä, mitä olen juttuja kuunnellut, että miehet tekeytyvät tahallaan avuttomiksi - tekevät huonoa jälkeä - jotta heidän ei annettaisi siivota.

Olin kerran eräässä tilaisuudessa, jossa oli äitejä lapsineen. Siellä keskusteltiin kotitöiden jakamisesta. Karmeaa kuunneltavaa, kun yksi nainen selitti, että mutta miehethän ovat kuin lapsia! Ja se oli hänen syynsä siivota yksin koko kämppä lasten hoitamisen lisäksi. Kun ei mies kuulemma tehnyt tarpeeksi hyvää jälkeä. No, siitä vaan, jos haluaa.

Me molemmat olemme mieheni kanssa työssä käyviä, joten kyllä kotityöt jaetaan samoin kuin muukin talous. Jako menee sen mukaan kumpi ehtii ja kumpi puutteita huomaa, niin se myös tekee.

Ruokakaupassa käydän yhdessä tai vuorotellen, rahat otetaan siitä pussista, missä sitä kulloinkin on. Pesuaineet ym. käydään yleensä kerran kuussa yhdessä ostamassa, niin mukaan tulee niin naisten- kuin miestenkin aineet kerralla.

Pyykit ja ruuanlaiton hoidan yleensä minä, mutta tarvittaessa mies laittaa pyykit koneeseen ja tekee ruokaa, jos olen myöhempään töissä, kun hän. Hän myös imuroi ja tamppaa matot (harvoin kylläkin), sekä pesee lattiat siinä missä minäkin. Itse en selkävaivaisena oikein pystykään tuohon imurointi ja mattojen tamppaus touhuun.

Minä pyyhin sitten pölyt, pesen vessan ja huolehdin vuodevaatteiden tuuletuksesta ja vaihdosta ym. järjestyksen pidosta. Samoin ikkunan pesut ym. kaappien pesut hoidan mieluiten itse, koska minulta ne sujuvat paremmin.

Mökillä yhdessä hoidetaan sisä- ja ulkotilojen siivoukset, miten kumpikin ehtii. Isäntä lämmittää saunan ja takan, hakee puut jne. miehiset jutut. Itse saatan innostua pesemään veneen tai prätkän, sekä vahaamaan ne. Auton pesukin saatetaan ajankuluksi hoitaa yhteistuumin, isäntä imuroi ja minä nuohoan muut pinnat jne.

Ikinä ei näistä asioista ole riitaa tullut, eikä varmasti tule jatkossakaan, kun molemmat hoitaa omat ja yhteiset reviirit ihan oma-alotteisesti.

Kyllä ap:n kannattaisi pistää ukkonsa ruotuun, pidemmän päälle tuo touhu vain pahenee! Ei nykyaikana työssä käyvän naisen tarvitse olla enää kotiorjana.

Yhteistyössä