kumpi sairaala??

Minkälaisia mielipiteitä: Kumpikohan synnytyssairaala olisi parempi: Kätilöopisto vai Naistenklinikka? Näistä kahdesta saan valita ja kaipaisin mielipiteitä kumpi on parempi paikkaa synnyttää. Olen kuullut aika paljon kehuja kättäristä mutta jotkut taas pitävät naistenklinikkaa hyvänä. Olen ollut Kätilöopiston kannalla...mutta en ole kuitenkaan varma. Mitä mieltä olette? Onko kokemuksia?
 
Keravalla eli varmaan en voi synnyttää Jorvissa..Tai ainakaan mulle ei annettu muita vaihtoehtoja kuin Kättäri, Naistenklinikka ja kolmas vaihtoehto Hyvinkään sairaala. Edellä mainitun jätin pois vaihtoehdoista, koska ajattelin että Kättäri ja Naistenklinikka ovat kuitenkin tunnettuja, synnytyksiin erikoistuneita sairaaloja. (Voi olla tietenkin että Hyvinkään sairaalakin on hyvä..) En haluaisi enää laajentaa tätä valikoimaa, kun näissä kolmessakin on pähkäiltävää.. :)
 
Itselläni täysin sama tilanne. Naistenklinikka on hyvä sairaala mutta yksityisyyttä saa hakea, samassa huoneessa saattaa olla yli 5 äitiä itkevine vauvoineen..(Tuttavat kertoneet) Hyvinkää on mukava mutta siellä kaksi kertaa synnyttäneenä en enää halua palata :\| Kättärille olen ajatellut mennä tämän kolmannen lapsen synnyttämään, olen kuullut erittäin hyvää kyseisestä sairaalasta ja sitäpaitsi olen itsekin syntynyt siellä :saint:

Jorviin en minäkään pääse, olen samoilta leveysasteilta kun sinä.

Mutta mielenkiinnolla odotan mielipiteitä..
 
Mira76
Itse synnytin Hyvinkään sairaalassa. Kätilö ammattitaitoinen, mutta sattui sopivasti pahin kesäloma-aika...joskus tuntui että henkilökunta oli välillä ns. vähän hukassa =) . Jättivät mut yksin suihkutiloihin, eivätkä tulleet hakemaan...olin tosi huonossa kunnossa synnytyksen jälkeen.

Voisin kuitenkin mennä uudestaan tuonne synnyttämään, mutta asutaan eri paikassa ja seuraavaksi vuorossa on sitten Hml.
 

Riippuu varmaankin mitä synnytykseltään toivoo. Olen synnyttänyt sekä Naistenklinikalla että Kätilöopistossa. Tykkäsin itse enemmän Kättäristä koska pääsin Haikaranpesä -osastolle (pehmeiden arvojen synnytyspaikka). Naistenklinikalla on ensiluokkainen hoito mikäli sattuu jotakin tavallisuudesta poikkeavaa, suora yhteys esim. lastenklinikalle kellarin kautta. Minulla oli NKL:ssä vaikea synnytys, Kättärillä normaali synnytys joten koin Kättärin positiivisempana paikkana! Siellä kannustetaan esimerkiksi enemmän imetykseen jne.
 
nkl
Ehdottomasti Naistenklinikka! Siellä toimii samalla käytävällä lastenklinikan hallinnossa oleva vastasyntyneiden valvontaosasto, joten jos jotain yllättävää sattuu vauvalle, hänet saa tarkkailuun "oikeaan paikkaan" parilla askeleella. Lisäksi Naikkarilla on tilastoiden mukaan hieman vähemmän hoitovirheitä synnytyksissä kuin Kättärillä.
 
Kumpikin hyvä
Kättäristä en tiedä, hyvät kokemukset Naistenklinikalta, ja hankalan synnytyksen/leikkauksen jälkeen etukäteen suunniteltu huone vaihtui vielä heräämössä ollessani omalla suihkulla varustettuun 2 h huoneeseen. Hyvä henkilökunta, ei mitään negatiivista sanottavaa.

Haikaranpesän tyyliseen paikkaan en olisi edes halunnut, koska halusin säästettä isyysvapaat niin, että olemme kotona pidempään yhdessä.
 
Itse synnytyin esikoisen Naistenklinikalla ja aion mennä myös kakkosen kans sinne.

Erityisesti hoitohenkilökunta oli tosi ystävällistä ja palvelualtista. Lisäksi sain sektion jälkeen kahden hengen huoneen jossa olin puolet ajasta yksin. Ainakin tuolloin pyrkivät sijoittamaan sektio-potilaat rauhallisempiin huoneisiin. Nythän sinne on kuulemma valmistunut uusia perhehuoneita.

Synnytys oli omalla kohdallani pitkä ja vaikea, hätäsektioon menoa pitkitettiin ehkä hieman liikaa. Mitään traumoja ei kuitenkaan jäänyt ja uskoisin että siellä saa kuitenkin parhaan mahdollisen hoidon.

Joka sairaalaanhan mahtuu kivoja ja ei-niin-kivoja lääkäreitä ja kätilöitä eli vaikea ehkä sinänsä vertailla eri synnytyspaikkoja.
 
muratti harm
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 17:39 a-n-u kirjoitti:
Asun itse Porissa mutta haluaisin synnyttää TAYSissa... onko totta että Satakunnan Keskussairaala ei ole paras mahdollinen paikka synnyttää?
Mä vastasin tuohon tuossa toisessa ketjussa...
 
Muista ei ole kokemusta, mutta enpä kyllä tarvitsekkaan:) Lämpimästi suosittelen Kättärin Haikaranpesää( jos vain mahtuu). Ihana ilmapiiri ja henkilökunta! Ja pidin itse todella tärkeänä että isä oli alkumetreiltä mukana 24 h! esikoinen syntyi siellä ja nyt odotellaan mahdutaanko sinne myös pikku kakkosen kans( vko 39 täynnä)? Ja esikoinenkin saa tulla mukaan, jos niin haluaa!
 
Kätilöopisto aivan mahtava paikka =)
Ihana lääkäri ja kätilöopiskelija meillä....Ja mukavat hoitajat lapsivuodeosastolla.
Paitsi yksi harjoittelija joka rupes flirttaileen mun miehelle :(
Arvaa tuntuko kivalta kun olit just synnyttänyt ja hormoonit jylläs...Mut muuten kiva paikka
 
Luulin, että nkl olisi KAMALA ja halusin ehdottomasti kättärille. Kättäri on mulle ollut tuttu pitkään, ja asuinkin siinä ihan vieressä. Lapseni kuitenkin on sairas, joten 2viikkoa sitten synnytin naistenklinikalla. Henkilökunta oli ihanaa, paikka muutenkin oikein hyvä. Ja siinä on lastenklinikka lähellä, JOS lapselle käy jotain.
 
Minulla ei synnytystä takana mutta keskenmeno ja siitä seurannut kaavinta (keskellä yötä rajun verenvuodon takia) pitää minut kyllä kaukana naikkarista!

Siellä lääkri oli inhottava ja hoitajat epä-empaattisia kivisydämisiä 'ammattilaisia'. Hengissähän sieltä päästiin ja hyvää hoitoa sainkin mutta henkisesti henkilökunta jätti minuun syvät haavat..

Itselläni siis periaatteessa Kättäri synnärinä mutta lähdetään LUSiin synnyttämään jos vain paikalle ehditään kun siellä on meno ihan kaikkea muuta kuin HElsingin 'liukuhihna'-sairaaloissa..
 
Mulle naikkari oli ilmiselvä valinta. Edessä on toinen sektio ensi kuussa ja esikoisen kanssa oltiin myös tuolla.
Tykkäsin siitä erityisesti, että henkilökunta yhtä poikkeusta lukuunottamatta ei ollut mitään "imetyshöyrypäitä". Eli sain rauhassa harjoitella imetystä ja lypsämistä sekä tarpeen vaatiessa annettiin lisämaitoa.
Imetys lähti sitten kotona omassa rauhassa kunnolla käyntiin, enkä stressaillu siitä turhaan.
 
Sen verran vielä lisään että itse olin kahden ekan synnytyksen jälkeen perhehuoneessa miehen kanssa ja kolmannessa synnytyksessä tavallisessa kahden hengen huoneessa(tosin sain olla sielläkin yksin). Minusta kättärillä on mukavia, ammattitaitoisia kätilöitä, jotka auttavat kun apua tarvitsee vauvan hoidossa(siis varsinkin ekan vauvan kanssa), mutta osaavat myös antaa äidin rauhassa hoitaa vauvaansa( lähinnä kolmannen kanssa).
 
Synnytin esikoiseni alle viisi kuukautta sitten Kättärillä. Mulle kyllä annettiin täältä Itiksen terveysaseman mammapuolelta paljonkin vaihtoehtoja, oli Kättäri, NKL, Jorvi, Porvoon sairaala, Tammisaari, Lohja ja Hyvinkää. Tuosta Tammisaaren BB:stä olen kuullut vain hyvää.

Kättärin mielipiteet jakaantuu aika kahtia, äitini on siellä synnyttänyt minut ja veljeni, joten paikka oli entuudestaan tuttu ja siksi sen valitsin. NKL:lla jouduin käymään rv 23 kun (erittäin ammattitaitoinen) tklääkärini epäili minulla olevan kohdun ulkopuolinen raskaus. Silloin siellä ainakin oli ihan mukavia hoitajia, vaikkakin huomauttivat että olisin voinut Kättärille mennä kun kerran olin käynyt ultrat siellä (tklääkäri ei löytänyt Kättäriä listastansa koneelta, oli fontti liian iso eikä osanut käyttää vierityspalkkia...).

Kättärillä olin käynnistyksessä, ensin pari päivää annettin kohdunsuulle muruja ja kolmantena päivänä myöhään illalla tyttö syntyi. Kokemusta on siis äitiyspolilta, synnäriltä ja lapsivuodeosastolta. Polilla olivat ihan ok, jotkut tosi nyrpeita, jotkut ihania. Asiallisia ja epäasiallisia. Aika +/- 0 kokemus sieltä. Synnärillä kätilöt FANTASTISIA. Oikeasti. Tekivät toiveista totta, auttoivat, pitivät seuraa jos tahtoi, antoivat olla rauhassa jos halusi, tulivat hetkessä paikalle, kertoivat juttuja omista synnytyksistänsä, huolehtivat että mulla ja miehellä hyvä olla, naurattivat ja olivat todella lämpimiä, ammattitaitoisia ja eivätkä vähätelleet mitään. Mun synnytyksen aikana ehti vaihtua kätilö kolme kertaa, ja kaikki olivat yhtä ihania. Eli synnytystä silmällä pitäen suosittelen hyvin lämpimästi Kätilöopistoa. Lapsivuodeosasto oli sitten ihan toinen juttu. Joku tuossa sanoi että oli hyvä henkilökunta... Itse en voi noin sanoa. Oltiin osasto 3:lla perhehuoneessa ja henkilökunnan apu (mm. vaipanvaihto, kapalointi, lisämaito, tutin saanti yms.) oli kaikki kiven ja melkein taistelun takana. Ja sitten kun paikalle tuli hoitaja, oli hän kovin kettumainen ja vähätteli meitä. Vauvamme huusi kovin paljon ja meillä oli ihan oikeasti hermot tosi tiukalla, mulla pitkittynyt synnytyksen käynnistys takana, itse synnytys kesti vain yksitoista tuntia, mutta en juurikaan ollut nukkunut ja olin AIVAN puhki. Ei siinä huudossa voinut millään nukkua, hyvät unet olisin tarvinnut, mutta minnepäs ukko siitä olisi voinut muksun kanssa lähteä että olisin saanut levätä. Eivät suostuneet lasta katsomaan edes kymmentä minuuttia, vaan oli oltava meillä koko ajan. Ei siis sen puoleen, tottakai lapsi oli meillä, meidänhän hän oli, mutta olisivat voineet miettiä sitä että ehkä äidit saattavat olla väsyneitä vaikka olisi oma mies/tukihenkilö paikalla. Osastolla ei ollut juurikaan yhteisiä tiloja, päätyhuone oli tarkoitettu sellaiseksi, siellä oli tv ja sohvia yms. mutta silloin siitäkin oli tehty vuodehuone, oli aikasen paljon mammoja juuri sinä viikonloppuna synnyttänyt. Meidän muksulla oli kamala vimma imeä, näin kyllä että muiden mammojen mukuloilla oli tutteja, tuskin heille kaikille oli vieraat tutteja tuoneet jotenka pyysin tuttia hoitajien asemalta. Eivät antaneet vaikka kaksi päivää kerjäsin. Kolmantena, ja kotiutumispäivänä aivan ihan kätilöopiskelija (Petra tai Mirva) toi meille tutin ja kummasteli miksei kukaan sitä ollut aiemmin antanut. HÄN oli ainoa mukava ihminen koko osasto 3:lla. Joku hoitaja joka tutki tytön korvia, teki kuulotestit yms. oli ihan siedettävä, muuten tuntui että osastolla oli todellakin vääriä ihmisiä töissä. Kun on hormonit miten sattuu, väsymys päällä, tikit kiristää ja sattuu, pakko imettää, vaikkei homma suju ja itkettää itseänsäkin lapsen kanssa niin voisi ehkä olettaa ettei hoitajat alkaisi MINUA syyttämään väsymyksestäni ja imetyksen epäonnistumisesta.
Ensi kerralla (sitten kun sellainen tulee) aion mennä NKL:lle, sitten pääsen vertailemaan.

Synnytys oli mahtava, kiitos henkilökunnan, lapsivuodeosasto taas aivan kamala.
Siinäpä tuo kokemus Kättäriltä.
 
Kokemuksia ei ole kuin Kätilöopistolta, mutta sitä voin kaikin puolin lämpimästi suositella! =) Loistava henkilökunta, rauhallinen ilmapiiri jne. Meillä tyttö syntyi sektiolla ja olimme osastolla 6. Sekä leikkausalin että osaston työntekijät olivat kaikin puolin loistavia. Kätilöt tukivat kun tukea tarvitsi, mutta rohkaisivat luottamaan omaan itseen vauvanhoidossa. Itse valitsen ehdottomasti Kätilöopiston, jos vielä uudelleen ko. valintatilanne tulee eteen. :wave:
 

Yhteistyössä