Kumpi rotu voisi olla meidän perheeseen sopiva? Vaikeaa valita näistä kahdesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja no minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

no minä

Vieras
kultainennoutaja vaiko labradorinnoutaja? :)
ennen meillä on ollut labbis, tai siis minulla lapsuudenkodissani ja labbis on todella ihana rotu niin toiminnanhaluinen koira ja ei mitään moittimista. sitten tuli mieleen tämä kultainennoutaja, sekin vaikuttaa meille sopivalta, nyt en sitten tiedä kumpi meille tulisi.
Perheeseemme kuuluu minä, mies ja 9kk tytsy (koiran otamme vasta kun tyttö on isompi, n 1v.)

Päätä kuin rotu-uskollinen oot:D
Itse ottasin kultsin,ne vaan on niin täydellisiä.

Mutta jos meinaatte odottaa noin.3kk että otatte pennun,niin muutaako se sitten asioita millään tapaa?Mieluummin ottaisin pennun kesää vasten,niin on helpompi opettaa ulos.

minun mielestä roduilla ei oo hirveesti eroa, meilläkii oli lapsuuden kodissa labbis ja oli kyllä niin ihana ja lapsirakas. Nyt meillä on kultsi ja sekii on mitä parhain perhe koira!!

niin aivan, mietimme ja harkitsemme vielä tarkkaan tätä milloin otamme pennun. talvella varmaankin haastavampaa, opettaa sisäsiistiksi jne...
kesällä vois olla koko ajan ulkona ja niin, totta :) ehkäpä kannattaa vielä odottaa siihen kesään vaikka pitkä aika odotella mutta silloin on varmaankin vähän helpompaa.

niin, kultsilla ja labbiksella ei ole oikein luonteissa kai suurta eroa, siksi tämä onkin niin vaikeaa :) ja molemmat miellyttävät silmää yhtä paljon...
labbiksesta on kyllä enemmän tietoa kun sellainen on aiemmin ollut...

Kultsuissa on alkanut esiintyä arkuutta, joka on jo ongelmakäytöksen puolella. Syynä suosikkirodun asema monta vuotta ja se ettei ole kamalasti katsottu minkälaisia pentueita on tehty. Kannattaa siis käyttää aikaa ja vaivaa, kun etsii oikeaa pentua. Hyvä kasvattaja osaa noihin asioihin kiinnittää huomiota.
Lähipiirissä pari tälläistä arkajalkaa ja toinen jouduttiin lopettamaan, koska se oli suorastaan hysteerinen :(
Mutta jos ette ole ihan heti ottamassakaan, niin käykää tutstumassa molempien rotujen kasvattajiin ja heidän koiriinsa. Sillä tavalla löydätte sen koiran jonka pennun haluaisitte :)

Hassua miettiä, mikä vuodenaika olisi hyvä ottaa pentu.. Eikö tärkeämpää ole löytää yhdistelmä, jossa vanhemmat ovat terveitä ja luonnetestattuja yms. Sukujen tutkimiseen ja kasvattajiin tutustumiseen menee nopeasti kuukausia ja hyvät yhdistelmät ovat aina haluttuja, joten niitä kannattaa kytätä jo siinä vaiheessa, kun ne ovat kasvattajilla suunnitelmissa.

Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
Hassua miettiä, mikä vuodenaika olisi hyvä ottaa pentu.. Eikö tärkeämpää ole löytää yhdistelmä, jossa vanhemmat ovat terveitä ja luonnetestattuja yms. Sukujen tutkimiseen ja kasvattajiin tutustumiseen menee nopeasti kuukausia ja hyvät yhdistelmät ovat aina haluttuja, joten niitä kannattaa kytätä jo siinä vaiheessa, kun ne ovat kasvattajilla suunnitelmissa.

Jospa toiset haluavat vaikka ihan vaan perheenjäsenen, jolloin ainakin meille oli melko sama mistä yhdistelmästä se on tehty.
Ymmärrän toki, ett ne, jotka haluavat näyttelyesineen, perehtyvät kuukausien ajan eri asvattajien yhdistelmiin ja varaavat pennun tyyliin ennen kun se on pantu edes alulle.

Alkuperäinen kirjoittaja Jihu:
Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:

Jospa toiset haluavat vaikka ihan vaan perheenjäsenen, jolloin ainakin meille oli melko sama mistä yhdistelmästä se on tehty.
Ymmärrän toki, ett ne, jotka haluavat näyttelyesineen, perehtyvät kuukausien ajan eri asvattajien yhdistelmiin ja varaavat pennun tyyliin ennen kun se on pantu edes alulle.

Kyllä ihan tavallisn perhekoiran ottajankin kannattaa miettiä minkälaisesta yhdistelmästä pennun valitsee. Molemmissa roduissa on nykyään paljon sairauksia ja luonne-eroja, joten ei ole yhdentekevää minkälaiset vanhemmat pennulla on!

Yhteistyössä