kumpi pois ensin?

  • Viestiketjun aloittaja mielipiteitä kaipaan
  • Ensimmäinen viesti
mielipiteitä kaipaan
meillä käytössä tutti sekä tuttipulla. Tuttia uniaikoina ja tuttipullosta unimaito. Nyt pitäisi päästä molemmista eroon, tyttö jo reilu 1,5v. Kummasta luopuisin ensin? vai pitäisikö jättää molemmat kertaheitolla pois?
 
anne-68
Mä olen luopunut lapsilla tutista ensin.Iltavelli tai -maito ei ole paha tapa pullosta juoda,musta sillä ei tarvitse niin kiirettä pitää.Tutti on kumminkin aina saatavilla ja pitkiä aikoja suussa.
 
tutti ensin. sillä maitopullon kanssa saa hyvin nukutettua. ja kun tutti unohtuu niin pulloon vettä! vesi harvalle lapselle huvikseen maistuu joten jää sitten se pullokin pois kun ei viitti vettä juoda.

voi toki samalla kertaakin mutta ehkä helpompaa ensin toinen ja sitten toinen.
 
Mä pidän tuttia pahempana, sitä käytetään kun nukahtaa ja monesti lapsi etsii sen ite suuhunsa pitkin yötä eli se on mun mielestä paljon haitallisempi mitä se maitopullo, mitä juodaan illalla hetken aikaa. Onhan maitopullossa oma huono puolikin, mutta tuttipullo on ajallisesti vähemmän aikaa suussa.
 
Äiti -64
Meidän tyttö vieroitetiin ekana tuttipullosta vuoden iässä ja sen jälkeen tutista 1 v 6 kk iässä. Poika vieroitettiin tuttipullosta vuoden iässä ja vielä syö tuttia varsinkin nukkumaan mentäessä. Nyt 1 v ja 1 kk.
 
Kaikki tekee tavallaan mut mä ajattelen pidemmän päälle ettei lapsi joutuis isompa kärsimään oikomisraudoista ja purentavirheistä.
Tuttipullo pois 10 kk
tutti 1v 4 kk. ( hyvin meni, itki vaan yhtenä iltana)
 
karvinen82
Meillä pullosta luovuttiin tossa vuoden ikäisenä suunnilleen. Nyt poitsu 1,5-vuotias mutta tutti on edelleen.
Lähinnä käytetään sitä vain nukkumaan mennessä ja päiväunille. En pidä mitään kiirettä tutin kanssa pois jättämiseen. Kyllä sen jättää itse sitten kun ymmärtää heittää esim. roska-auton kyytiin.
 
DIESELmom harmaana
meillä jätettiin tutti kertaheitolla vuoden iässä ja sitten kun se unohtui kokonaan niin siirryttiin tuohon että laitettiin maidon sijaan vettä. toimi meilläkin. eli ei kaivannut enää hupipulloa.

taitaa olla helpompi juuri että tutti ensin kun sen voi korvata pullolla ja sitten kun pullon haluaa pois niin antaa paremmat juomat mukista ja vaan vettä pullosta niin alkaa se muki kiinnostaa.
 
Huispaaja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.06.2005 klo 21:19 MissLEHMÄ kirjoitti:
meillä neideiltä jäi pullo pois 1,5v mutta tutti on vieläkin käytössä,
2-2½v sitten se tuttikin saa jäädä =)

(juu eikä tartte arvostella ett hui kun vanhana viel pulloa ja tuttia :wave: )
Hyi hyi, KEHTAATKIN ;)
Meillä suurin piirtein samoin. Pullo jäi noin 1,5v iässä, mut tutti vielä öisin käytössä (neiti täytti vasta 2v). Päiväunille ei enää tuttia kaipaa kotona, kun ei hoidossakaan saa.
Nyt olen miettinyt, että milloinkas tuon tutin vuoro olis. Oli jo välillä pois, mut jostain tulla tupsahti takas :whistle:
=)
Tuosta maito/vellipullosta olen sitä mieltä että se ensin pois, koska meillä ainakin pestään hampaat ennen nukkumaan menoa ja sen jälkeen ei syödä/juoda enää muuta kuin vettä (ja sitä tuttia...)
 
ampianen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.06.2005 klo 21:22 pikkuruu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.06.2005 klo 21:48 Sini kirjoitti:
Hampaiden kannalta ohje on, että tuttipullosta olisi luovuttava noin vuoden iässä ja tutista viimeistään kaksivuotiaana. Eli purennalle haitallisempi on tuttipullo.
Tämä oli myös ohje meidän neuvolassa.
Näin minäkin olen kuullut. Pullo meillä jäi pois kun poitsu oli 11kk. Tutti sitten ehkä siinä viimeistään kahden vuoden iässä.
 
DIESELmom harmaana
mä kyllä luulen että se tutti kuitenkin lopunperin pahempi kuin pullo.
moni lapsi kun lutsuttaa tuttia kokoajan kun taas pulloa lupsutetaan janoon. toki jos se pullo on kokoajan saatavilla ja siinä vielä mehua niin toki huono juttu.

meillä jäetttiin tutti kerralla vuoden iässä ja pari kuukautta myöhemmi9n jäi pullo kun aloin sinne laittaa vettä ja maidot tarjottiin nokkamukista

no riippuu paljon tavoista mikä on helpompaa ja kupi hampaille pahempi. jos tutti on suussa kokoajan mutta pullosta vaan juodaan niin tutti on kyllä pahempi.
 
Piipero harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.06.2005 klo 21:22 pikkuruu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.06.2005 klo 21:48 Sini kirjoitti:
Hampaiden kannalta ohje on, että tuttipullosta olisi luovuttava noin vuoden iässä ja tutista viimeistään kaksivuotiaana. Eli purennalle haitallisempi on tuttipullo.
Tämä oli myös ohje meidän neuvolassa.
Kuten myös meidän hammaslääkärin ohje. Tuttipullo jäi kun ikää oli noin 1v ja nyt on vielä unitutti mut pian jätän senkin pois kun kuukauden päästä täyttää 2v.
 
Meillä on molemmat lapset jättäneet tuttipullon heti 1v synttäreiden jälkeen. Unimaitoa eivät ole koskaan saaneetkaan, joten sen suhteen ei tullut muutosta. Maito vain juotiin nokkamukista. Iltaisin viimeinen maito iltapalan yhteydessä sitten hampaidenpesu ja nukkumaan.

Kuopukselle sopivan mukin löytäminen tuotti ongelmia, kuten
tuttipullon löytäminenkin aikoinaan. Lopulta kuitenkin sopiva löytyi.
Kumpikaan ei ole lainkaan pulloa kaivannut.

Esikoinen luopui tutista 2v2kk iässä. Tarkoitus oli luopua aiemmin, mutta siskon syntyminen siirsi luopumista. Muutama yö meni levottomasti, mutta muuten sujui oikein hienosti.

Nyt on kuopuksella sitten menossa ensimmäinen päivä ilman tuttia. Viime yö oli ensimmäinen yö. Yö meni ihan hyvin, mutta nyt on ollut ongelmana päiväunille nukahtaminen.
Ikää tytöllä on 1v2kk ja nyt on mielestäni sopiva aika luopua, koska tutti alkaa koko ajan selvästi olemaan turhaan suussa, kuten isoveljelläkin lopulta oli. Uskoisin luopumisen olevan nyt helpompaa, kun on ollut pääasiassa uni ja auto käytössä, kun sitten kun on päivisin muuten vaan suussa.
 
mustakii outoa että hammaslääkärit suosittelee ekana pulloa pois. moni kun sitten imuttaa tuttia kokoajan.

meillä on kanssa otettu tutit pois siinä 1v tienoilla kertarykäyksellä. ja pari yötä meni kitisten. kunnes unohtui koko tutti.

iltapulloa ei meilläkään ollut. ja kun tutti unohtui niin alettiin siirtyä pullosta taikamukiin ja sitten tavalliseen mukiin. eli tutit ja pullot olleet poissa siinä 1v5kk. taikamuki satunnaisesti käytössä esim automatkoilla ja kesällä ulkona kun ei vuoda,
 
mielipiteitä kaipaan
viime yö oli eka yö ilman tuttia...päätin siis ensin kokeilla tutista luopumista, koska se tuntuu olevan tosi tärkee, no ei loppupelissä tuttipulloakaan tarvinnut nukahtamiseen vaan nukahti hyvin ilman kumpaakaan. Eikä kysellyt kertaakaan tutin perään.
Tänään päikkäreille meno oli hieman vaikeempi, mut nukahti kuitenkin puolessa tunnissa ja yöunet ja päikkäriunet oli tosi levolliset. Kolmesti yöllä heräs ja etsiskeli tuttia, on hieman yskää ja yskimiseen siis heräs.
Toivotaan et jatkuisi näin hyvin eteenkinpäin. :D
 
merika
mä luopuisin tuttipullosta, koska nokkamukistakin saa hyvin. Jännää toi unipullo vähän niinku unitissi ja sanoin tutti. tuli vaan mieleen kun laitoin avauksen kerran taaperoimetyksestä, ja monet piti sitä outona ja turhana - mut jos niiden vauvat juo pullosta ja käyttää tuttia niin yhtä outoa sekin - normaaliahan se on pienet taaperotkin tarvii jompaakumpaa tietysti. joo tutista voit hankkiutua eroon sen pullon jälkeen - tutti kun voi olla kovin rakas. mut niin ne sano neuvolassakin et tissi tai tutti mikä hyvänsä niin 1,5v iässä se erottaminen käy suht helposti, mut 2v. on jo vaativampi. Hyvin se varmaan menee, me lopetellaan tissittelyä tyttö 1,2v aamulla enää ja mä annan iltaisin tavallista maitoo nokkamukista. aurinkoista kesää.
 

Yhteistyössä