Kumpi parempi valvoa vai levätä riittävästi raskauden viimeisinä viikkoina?

  • Viestiketjun aloittaja tokan odottaja
  • Ensimmäinen viesti
tokan odottaja
Itsellä tulee tällä viikolla rv.38 täyteen ja olen kyllä viime viikot "harrastanut" tätä, että valvon puolen yön tienoolle + herään sitten ajoissa lasta laittamaan kouluun aamulla + pyrin sitten olemaan hereillä koko aamupäivän. Päivällä otan päivätorkut.

Minusta on syytä jo nyt valmistautua pikku hiljalleen tulossa oleviin yöherätyksiin ja aikaisiin aamuherätyksiin + siihen, että pieni ei taatusti nuku koko aamupäivää tai on hereillä koko aamupäivän. Noh eipä siinä sitten itse voi mennä nukkumaan - varsinkaan kesällä. Ei tietenkään voi tehdä niin, että jättää lapset keskenään ja itse vaikka torkkuisi olkkarin sohvalla koiranunta. Ties mitä isompi voi pienelle nyytille tehdä. Syksyllä sitten on taas asia erikseen, kun isompi on taas koulussa.
 
"vieras"
Lepääminen kannattaa aina. Se mikä on äitille hyväksi on myös vauvalle. Ja koululainen osaa jo hetken tarvittaessa olla yksinkin tai kavereiden kanssa, että äiti saa huilata vauvan kans. Meillä myös koululainen osasi olla jo hetkiä vauvan kanssa eikä todellakaan tarvinnut pelätä, et pientä satuttais :O
 
tänne kans toinen tulossa
Itse mielelläni nukkuisin enemmän, mutta unet ovat mystisesti kadonneet. Väsy sensijaan ei :/

Mennään siis jo lasketun ajan yli muutaman päivän ja kotona 2v taapero. Valvon öisin noin yhteen saakka, sitten nukahdan, herään aamulla 6.30-7.30. Yritän ottaa päikkärit samalla kun lapsikin nukkuu, mutta harvoin saan unen päästä kiinni, vaikka puoli tuntia aiemmin olisin voinut nukahtaa istualleen.

Tässä taannoin mikään uni ei tuntunut olevan tarpeeksi ja simahtelin melkein minne sattuu. Liekö kroppa jo valmistautumassa valvomisiin sitten..? Eipähän sitä unta voi varastoonkaan nukkua, että minkäs teet.

Vauva syntyy viimeistään reilun viikon sisällä ja sitten mahtaa kyllä olla unet kortilla. Onneksi esikoinen on aina ollu huippuhyvä nukkuja, yöt menee aina putkeen (on mennyt jo vauvasta asti) ja päikkäreitäkin vetää sen 2h yleensä.
 
"vieras"
MItähän järkeä valvomisessa on. Ja kuka sanoo, että vauvan kanssa pitää aina valvoa. Kolmesta vauvasta kokemusta ja vain kolmas oli sellainen, jonka heräilyt ja jatkuva syöminen vaikutti yöuniin.
 
"Karenina"
Johan nyt järkikin sanoo, että kannattaa levätä. Jaksaa sit synnytyksen ja siitä jatkuvan ajan..
Mutta siis jos itsellesi ei tule univelkaa tuolla iltavalvomisella ja jaksat muuten hyvin, niin mikäs siinä. Mutta ehdoin tahdoin ei kannata karttaa itselleen univelkaa. Se kostautuu sitten myöhemmin.
 
"vieras"
Raskaana kannattaa ehdottomasti nukkua aina kun vaan pystyy! Muista että kun vauva on syntynyt hormoonit osaltaan auttavat yövalvomisiin. Raskaana taas itse ainakin tarvitsin unta PALJON ja nukuinkin aina kun vaan väsytti. Itse kärsin välillä unettomuudesta ja saatoinkin herätä keskellä yötä enkä saanut enää unta. 3kk ikäisen vauvan äitinä voin kokemuksesta sanoa että kannattaa nukkua vielä kun saa! Kerkeät valvomaan kyllä kun vauva on syntynyt, enkä usko että siitä on mitään hyötyä että aloitat valvomisen jo ennen synnytystä.
 
"vieras"
Levätä tietenkin. Kyllä sitä oppii valvomaan opettelematta sitten kun on tarve. On vaan paljon vaikeampi valvoa sitten tarvittaessa, kun on univelkaa valmiiksi alla.
 
Mä olen viikolla 36+ ja mä kyllä nukun aina kun mahdollista. Yöunetkin menee pienissä pätkissä, eikä tuo esikoinen ole nukkunut päikkäreitä vuosiin, mutta nytkin, kun mies herää yövuorouniensa jälkeen niin se on suunnilleen läpsystä vaihto ja mä menen tunniksi pötkölleen. Torkun sen mitä torkun. Näin tekisin pitkin päivää jos voisin.
Mitään järkeä yrittää sopeutua valmiiksi jo huonoihin uniin ja väsyyn, kun ei siihen voi tottua.
 
rv 39
Alkuperäinen kirjoittaja tänne kans toinen tulossa;28477408:
Itse mielelläni nukkuisin enemmän, mutta unet ovat mystisesti kadonneet. Väsy sensijaan ei :/

Mennään siis jo lasketun ajan yli muutaman päivän ja kotona 2v taapero. Valvon öisin noin yhteen saakka, sitten nukahdan, herään aamulla 6.30-7.30. Yritän ottaa päikkärit samalla kun lapsikin nukkuu, mutta harvoin saan unen päästä kiinni, vaikka puoli tuntia aiemmin olisin voinut nukahtaa istualleen.

Tässä taannoin mikään uni ei tuntunut olevan tarpeeksi ja simahtelin melkein minne sattuu. Liekö kroppa jo valmistautumassa valvomisiin sitten..? Eipähän sitä unta voi varastoonkaan nukkua, että minkäs teet.

Vauva syntyy viimeistään reilun viikon sisällä ja sitten mahtaa kyllä olla unet kortilla. Onneksi esikoinen on aina ollu huippuhyvä nukkuja, yöt menee aina putkeen (on mennyt jo vauvasta asti) ja päikkäreitäkin vetää sen 2h yleensä.

Mula vasta eka tuloillaan ja 2-3 kuukautta oon valvonu joka yö 5-7 aamuyöstä, jonka jälkeen olen kyllä nukkunut vielä sinne 10:een. Nukahdan yleensä puoliltaöin. Hiukan rasittavaa, varsinkin sillon kun aamulla piti vielä lähteä töihin. Nyt olen jo niin tottunut että laitan vaan telkun päälle ja valvon sen mitä valvon. Onneksi saa vielä nukkua sillon kun nukuttaa. Pian vissiin ei... :)
 
"Huh"
Miten joku edes kysyy tätä :eek:
Itsellä viikkoja 36+5 ja nukun aina kun voin. Päätän vasta aamulla meneekö 5-vuotias tarhaan (lähtökohta on, että menee). Esim. viime yönä heräsin klo 3.30, en saanut enää unta. Olipa siis ihanaa kellahtaa päikkäreille kun sain autettua perheen ovesta ulos.
 

Yhteistyössä