kumpi, päiväkoti vai kerho?

Elämänlähde

Aktiivinen jäsen
28.01.2007
4 689
0
36
argghh nyt kohta se valinta ensi syksyksi pitäisi tehdä... kerho vai päiväkoti??!!

siis tolle meiän erityislapselle olisi paikka erityislasten päviäkodista ryhmästä jossa on 8 lasta ja 4 ohjaajaa tarjolla tai sitten jatkaa tuolla seurakunnan kerhossa 3krta/vkossa.

mä olen kuitenkin itse kotona ja teen pph hommia ja aloitan sitten vielä koulutuksen. en pitäis poikaa päiväkodissa kuin korkeintaan 4pvää/vkossa ja aikavälillä 9-14 koska ei ole mitään järkeä hänen olla sielä kokopvää, koska olen itse kotona. olisi vain sielä kuntoutuksellisista syistä.

saman oppisi kotona ja tuol kerhossa jossa on tykäänyt hirveesti olla ja jossa ois mahdollisesti samat tutut ohjaajat, jotenkin hirvee ristiriita.

no menemme tutustumaan päiväkotiin tässä lähitulevaisuudessa. enkä todellakaan halua, että ne laittais poikaa siel päiväkodissa päiväunille, koska on jo siinä vaiheessa melkein 5v ja ne häiritsis niin paljon illalla nukahtamista, meillä lapset menee kuitenkin jo 20.00 nukkumaan jotta mulle jää ees hetki omaa aikaa!!! =)

todella vaikea päättää :headwall: :headwall:

Päiväkoti. Paikka erityislasten ryhmästä on vaikea saada, ja jos sille ei olisi todellista tarvetta, niin sitä ei olisi myönnetty teille.

Joku päiväunipolitiikka on mun mielestä mitätön asia kun on kyse lapsen kuntoutuksesta, terapiasta, tulevaisuudesta :flower:

mut ei ne siel päiväkodissa mitään terapiaa tarjoa, vaan joudun itse kiikuttaa erikseen viel terapioihin... ja lääkäritutkimuksiin yms. ja toi matka on aika julmettu lähteä kävellen hoitolasten kaa viemään... ja se taxikyyti nyt ei oo satavarma asia ja se miten poitsu suhtautuu siihen, et yksin joutuu menee vieraaseen kyytiin... :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
mut ei ne siel päiväkodissa mitään terapiaa tarjoa, vaan joudun itse kiikuttaa erikseen viel terapioihin... ja lääkäritutkimuksiin yms. ja toi matka on aika julmettu lähteä kävellen hoitolasten kaa viemään... ja se taxikyyti nyt ei oo satavarma asia ja se miten poitsu suhtautuu siihen, et yksin joutuu menee vieraaseen kyytiin... :ashamed:

Se päivähoito erityisryhmässä on osa kuntoutusta.

Ja matkat yms olisi pikkujuttu, kun kyse on lapsen parhaasta. Mutta lapsi on sinun, joten sinä päätät :flower:

Mitä se päiväkoti voi tarjota sellaista mitä kerho ei? Riippuu paljon millaisia ongelmia lapsella on eli mihin sitä kuntoutusta tarvitsee. Monilla aika ylevät mielikuvat päiväkodista, mitä se ei aina todellakaan ole ja joskus jopa joidenkin lasten ongelmat pahenevat päiväkotiryhmässä jollei se ole sopiva juuri sille lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Etana Elli:
Mitä se päiväkoti voi tarjota sellaista mitä kerho ei? Riippuu paljon millaisia ongelmia lapsella on eli mihin sitä kuntoutusta tarvitsee. Monilla aika ylevät mielikuvat päiväkodista, mitä se ei aina todellakaan ole ja joskus jopa joidenkin lasten ongelmat pahenevat päiväkotiryhmässä jollei se ole sopiva juuri sille lapselle.

juuri tätä pohdin itsekkin, noi kerhonohjaajat juuri sanoivat, että poika on mennyt hurjasti eteenpäin ja tulee jo toimeen hyvin koko ryhmän kanssa, samaa toimintaa ne siel tekee kuin päiväkodissa. okei välillä joo menee hermot ton lapsen kaa, mutta tilanteet rauhoittuukin nykyään jo helpommin ja en tiiä auttaisko se päiväkoti kuitenkaan siihen mitä itse piän suurimpana ongelmana... ne vaan taitaavat tuijottaa siihen mitä neurologin papereissa sanotaan... :ashamed:

No ei tuo 9-14 varmaan onnistu päivähoidossa. Jos et halua nukkuvan päiväunia siellä niin sinun täytyy hakea puolilta päivin eli lounaan jälkeen kotiin. Onnistuuko se hoitolasten kanssa? 12-14 on päiväkotien lepoaikaa.

Erityislapselle päiväkoti on kerhoa parempi vaihtoehto. Mutta jos ovat kerhossa valmiita pitämään (aina ei onnistu erityisyyden vuoksi) ja matkat onnistuisivat hoitolasten kanssa niin kerho olisi kokonaisuuden kannalta parempi.

Ehdottomasti päiväkoti, jos on erityisryhmää tarjottu. Minulla on myös ns. erityislapsi. Hän oli 6-v. asti kerhoissa, loppuajasta neljänä päivänä viikossa. Kerhokin on hyväksi. Mutta kerho on nimenomaan kerho, ohjaajilla ei ole valmiuksia kehittää lapsen erityistarpeita. Päiväkodin ryhmässä lapsen erityistarpeet otetaan paremmin huomioon kaikessa toiminnassa, ja kunnan erityislastentarhanopettajan palvelut ovat käytössänne. Kuka maksaa päivähoidon? Jos sinulle on myönnettu kelan erityistuki ja lausunto erikoislääkäriltä, sinulla on mahdollisuus pitää kotihoidontuki tai joissakin kunnissa saa jopa ilmaisen päivähoidon. Oma lapseni on päiväkodin normaaliryhmässä, ja nyt tuli ohje että kelton avulla pitää vielä tehostaa kuntotusta, vaikka itse kuvittelin lapsen olevan jo mitä etevin kaikissa puuhissa. Kuntoutuminen on käsittämättömän hidasta. Voithan pitää vaikka molemmat, jos taloudellisia rasitteita ei ole. Esim. kaksi päivää viikossa srk-keho ja kolmena päivänä päiväkotiin.

Meillä nimenomaan lepohetki on ollut parasta lapselle. Hän ei koskaan nuku, mutta se että on pakko oppia rentoutumaan, on ollut erittäin paljon hyväksi. Jos joudut itse maksamaan hoidon, niin kokopäivähoito 2-3 kertaa viikossa tulee muistaakseni halvemmaksi kuin puolihoito 4 päivänä viikossa, tai riippuu kai tuloistakin.

no mistään hinnoista en todellakaan tiedä mitääään, olen luullut että ois ihan normimaksuista. olen hakemassa kelalta vammaistukea, ei taida olla kuitenkaan sama asia kuin mistä mainitsit. kerho-ohjaajat ovat valmiita pitää pojan siellä, ovat varanneet paikankin. ja ihan päteviä ovat noi ohjaajat, samat koulutukset kuin jos oisivat pk ssa töissä. =) toi matka on ehkä ratkaiseva tekijä ja toki sitten hintakin. toisaalta sitten saisin helpommin eskariin jos nyt jo alottaisi pkn. plääh.. vaikeeta miettiä, kun molempi vaihtoehto ois ihan yhtä hyvä =)

kerho-ohjaajat ovat valmiita pitää pojan siellä, ovat varanneet paikankin. ja ihan päteviä ovat noi ohjaajat, samat koulutukset kuin jos oisivat pk ssa töissä. =)

En usko, että kerhossa työskentelee lastentarhanopettajaa ja (kiertävää ) erityislastentarhanopettajaa.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
kerho-ohjaajat ovat valmiita pitää pojan siellä, ovat varanneet paikankin. ja ihan päteviä ovat noi ohjaajat, samat koulutukset kuin jos oisivat pk ssa töissä. =)

En usko, että kerhossa työskentelee lastentarhanopettajaa ja (kiertävää ) erityislastentarhanopettajaa.

Srk:n kerhoissakin kiertää lastentarhanopettaja erityistapauksia tsekkaamassa.

Ja pk:n ryhmässä on tosiaan yleensä yksi lastentarhanopettaja, mutta se ei valitettavasti takaa mitenkään loistokasta kuntoutusta.

Nimenomaan vammaistuki se on nykyään nimeltään. Elton palvelut ovat minusta aika tärkeitä, tavallisenkaan lto:n koulutuskaan ei riitä erityislapsen ohjaamiseen, vaan nimenomaan elto antaa heille ohjeita. Ja päiväkodissa lapsellesi tulee henkilökohtainen kuntoutussuunnitelma. Ota molemmat, sekä kerho että pk, jos mahdollista. Jätä sitten talvella toinen pois, jos tuntuu hankalalta järjestelyltä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nimenomaan vammaistuki se on nykyään nimeltään. Elton palvelut ovat minusta aika tärkeitä, tavallisenkaan lto:n koulutuskaan ei riitä erityislapsen ohjaamiseen, vaan nimenomaan elto antaa heille ohjeita. Ja päiväkodissa lapsellesi tulee henkilökohtainen kuntoutussuunnitelma. Ota molemmat, sekä kerho että pk, jos mahdollista. Jätä sitten talvella toinen pois, jos tuntuu hankalalta järjestelyltä.

Hoitolasten kannalta aika painajaismainen hoitaja, jonka oman erityislapsen aikataulujen mukaan olisi joka päivä pompittava.

täällä ei voi kuulemma niin tehdä enää... srk on kieltänyt että jos lapsi on pkssa niin sitten ei ole enää kerhopalvelujen tarpeessa, hyvä vaihtoehto muuten olisi. :ashamed: =)

Alkuperäinen kirjoittaja d:

Hoitolasten kannalta aika painajaismainen hoitaja, jonka oman erityislapsen aikataulujen mukaan olisi joka päivä pompittava.

perustele? vanhemmat tietävät asian jo ja jos saan sen kuljetuksen sinne pk:hon niin sitten siitä ei ole mitään haittaa, koska lapsi haetaan kotiovelta ja palautetaan kotiovelle... :hug:

Koska joka päivä on vietävä ja haettava sinun lapsesi joko kerhoon tai päivähoitoon.

Jos saat lapselle kuljetuksen lapsen päivä olisi suurinpiirtein 8-16 kuljetusaikataulusta riippuen eli lyhyemmällä päivällä joudut lapsen kuljetuksen kuitenkin itse hoitamaan.

Eikö poikasi kuitenkin saa niitä terapioita jossain muualla, sairaalassa tms. Ja nuo kelton palvelut kuuluvat pojallesi ihan perhepäivähoitolapsena, sinun kauttasi siis. Meillä ainakin niin, eli kelto on käynyt tarkkailemassa oman poikani puheenkehitystä vaikka minulle ei makseta hänestä palkkaa emmekä me hänestä hoitomaksua.

täällä ei voi kuulemma niin tehdä enää... srk on kieltänyt että jos lapsi on pkssa niin sitten ei ole enää kerhopalvelujen tarpeessa, hyvä vaihtoehto muuten olisi. :ashamed: =)

Tsemppiä sitten valintaan! Painiskelin saman asian kanssa vuosi sitten. Valitsin siis silloin kerhon jouluun asti ja sitten pk, mutta meille ei edes tarjottu erityisryhmää. Valinta ei ole aina helppoa. Mitäpä jos kävisit tutustumassa päiväkodin ryhmään? Ja polilta tai terapeuteilta voi myös saada näkökulmia pähkäilyyn. Voimia!

Tsemppiä sitten valintaan! Painiskelin saman asian kanssa vuosi sitten. Valitsin siis silloin kerhon jouluun asti ja sitten pk, mutta meille ei edes tarjottu erityisryhmää. Valinta ei ole aina helppoa. Mitäpä jos kävisit tutustumassa päiväkodin ryhmään? Ja polilta tai terapeuteilta voi myös saada näkökulmia pähkäilyyn. Voimia!

joo ollaan menossa tutustuu.. se sitten varmasti ratkaiseekin asian =)

Eikö poikasi kuitenkin saa niitä terapioita jossain muualla, sairaalassa tms. Ja nuo kelton palvelut kuuluvat pojallesi ihan perhepäivähoitolapsena, sinun kauttasi siis. Meillä ainakin niin, eli kelto on käynyt tarkkailemassa oman poikani puheenkehitystä vaikka minulle ei makseta hänestä palkkaa emmekä me hänestä hoitomaksua.

Huomasitko Elämänlähde?

Huomasitko Elämänlähde?

huomasin nyt vasta ja en ees oikeesti tiennyt koko asiasta mitään... hitsi ois pitänyt ottaa kait tostakin selvää aikasemmin, se on myöhäistä nyt enää... :'(

Yhteistyössä