kumpi on korkea-arvoisempi tutkinto...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mii

Vieras
lähihoitaja vai lasten ja nuorten erityisohjaaja?
kannattaako lähihoitajan enää suorittaa tuollaista tutkintoa vai onko vähän liian sama/samantasoinen tutkinto?
noita erityisohjaajia valmistuu opistoista esim. jyväskylän kristillinen opisto. Vaaditaan joku sos.terv.alan perustutkinto ja kolme vuotta työkokemusta lasten parissa...

Alkuperäinen kirjoittaja Hyacinth:
Eiks noit ole molemmat keskiasteen tutkintoja... eli siis samanarvoisia.

sitä mä just mietin et onko noi vähän niinkun samaa juttua...
Ei noi erityisohjaajat taida saada yhtään sen kummempaa työtä mitä lähärit?
eiks lähihoitajat voi toimia esim. perhekodeissa tai nuorisokodeissakin ohjaajina??

Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Eiks noit ole molemmat keskiasteen tutkintoja... eli siis samanarvoisia.

sitä mä just mietin et onko noi vähän niinkun samaa juttua...
Ei noi erityisohjaajat taida saada yhtään sen kummempaa työtä mitä lähärit?
eiks lähihoitajat voi toimia esim. perhekodeissa tai nuorisokodeissakin ohjaajina??

No, en tiedä... ennenhän kun mä valmistuin lähihoitajaksi, silloin tuo oli mahdollista, oltiin harjoitteluissakin ko. paikoissa, ja tutkinto oli erikoistunut lapsi- nuoriso ja perhetyöhön. Sitten tuo perhe osuus jäi siitä pois, kun opintoviikot ei muka riittäneet. Voi olla että nykyisellä lähäritutkinnolla ei se riitä perhe-nuorisokotiin tutkinto pelkästään. Mutta kannattais kysyä vaikka kunnasta tms mihin olet ajatellut hakeutua työhön, että mitä siellä vaativat, niissä voi olla paljonkin paikkakunta kohtaisia eroja.

Alkuperäinen kirjoittaja suomalainen:
Joku valtataistelu menossa vai? :D

Ymmärsin tämän ap.n viestin lähinnä työllistymishaaveina :saint:

joo, ihan vaan tässä mietin mihin sitä kouluttautuis ja miten sitä parhaiten itsensä työllistäis... sen kummemmitta taisteluitta...

Lanu on erikoistumistutkinto, johan sen nimikin sanoo. Toimitaan haasteellisissa alan töissä, esim lastensuojelu tai erityisnuoret, päihde, perhetyö.... Itse suoritan parasta aikaa näyttötutkintona LaNua ja pohjalla on amk-artenomi ja työkokemusta ohjauksesta ja opetuksesta kymmenisen vuotta. Itselläni tulee runkona työssäni olemaan edelleenkin siis toiminnalliset menetelmät, siis artenomin osaaminen, nyt voin toimia paremmin erityispuolella taitoineni.
En ole vielä törmännyt tilanteeseen, että ei tiedettäisi tai haluttaisi lanua töihin. Ehkä vaikuttaa pitkä työkokemus myös ja amk- tutkinto takana. Saas nähdä, mitä tapahtuu sitten kun valmistutaan... löytyykö töitä, hmmm.