Kumpi on järkevämpää? (liittyen herkutteluun)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pullava"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pullava"

Vieras
Niin, kumpi on järkevämpää toimintaa, syödä joka päivä pieni määrä herkkua (päivässä esim. pari keksiä tai pala jäätelöä tai pari kolme palaa suklaata tai yksi pulla) entä pitää kerran viikossa herkkupäivä jolloin saa syödä mitä vaan ja silloin saattaa mennä esim. 250g karkkia kerralla tai puolikas suklaalevy?

Itselläni toimii tuo joka päivä (tai niinä päivinä kun mieli tekee) niin jokin pieni herkku. Mulla ei toimi yhtään tuo herkkupäivä kerran viikossa, silloin herkun syöminen lähtee ihan käsistä. Syön muuten terveellisesti, paljon vihanneksia ja marjoja, täysjyväviljaa, rasvattomia maitotuotteita, normi kotiruokaa)

[QUOTE="Vieras";28645495]:D LOL
just väärinpäin.

_Periaatteessa_ se on se ja sama miten kalorinsa hankkii. Mutta yleensä jos syö vähän kerralla, se menee käyttöön ja kulutukseen, paljon kerralla niin osa varastoituu.[/QUOTE]

Jos ne hankkii kerralla, elimistö alkaa käymään täysillä ja polttaa niitä. Jos niitä hankkii joka päivä ne pikkuhiljaa kerääntyy sinne tänne läskiksi. Tietysti jos ei nouse missään vaiheessa sohvalta niin sillä ei oo mitään merkitystä, ne kerääntyy joka tapauksessa.

En tiedä aikuisista, mutta vastahan oli joku tutkimus, että ne lapset jotka syö karkkia vähän joka päivä, syövät kuitenkin vähemmän karkka kuin ne, jotka saavat syödä sitä vain tiettynä päivänä.

No mitä se tähän liittyy? Enemmän on enemmän, nyt puhuttiin siitä että vedetään saman verran.

[QUOTE="Anne";28645685]En tiedä aikuisista, mutta vastahan oli joku tutkimus, että ne lapset jotka syö karkkia vähän joka päivä, syövät kuitenkin vähemmän karkka kuin ne, jotka saavat syödä sitä vain tiettynä päivänä.[/QUOTE]

[QUOTE="vieras";28645678]pistäppä faktaa tästä.[/QUOTE]

En jaksa alkaa tän palstan takia etsimään sulle mitään faktaa. Varsinkaan kun ei mua oikeastaan liikuta oletko samaa vai eri mieltä. Itse olen noudattanut sitä yhtä päivää viikossa ja kummasti on aineenvaihdunta alkanut toimimaan ja läskit häviämään. Mieluummin noudatan personal traineriksi opiskelleen kaverin neuvoja kuin tämän palstan.

[QUOTE="Vieras";28645729]No mitä se tähän liittyy? Enemmän on enemmän, nyt puhuttiin siitä että vedetään saman verran.[/QUOTE]

Muistimpa vaan tänkin jutun. Musta on kuitenkin järkevämpi että vähän joka päivä vaikka sama määrä meniskin.
Hampaat ei kärsi, verensokeri ei saa niin kovaa piikkiä, ei tule semmosta mässäystä, tietyn päivän tai hetken odotusta eikä semmoista tunnelatausta niihin herkkuihin.

No varmaan on auttanut jos olet vaihtanut 7 x 0,5 levyä suklaatia viikossa yhteen koko levyyn.

Mutta tosi asia on, että tasainen syönti on hyvästi. Osaatko pösilö perustella miksi herkkujen syönti on eriasia kuin ruoan syönti jossa suositaan vähän kerralla?
Sun PT sanoo herkkupäivä lauantaille just sen takia kun tietää, että jos sallii sulle jokapäiväisen napostelun niin määrät kasvaa kun juopolla viinan kanssa. Ei palstamamma osaa kontrolloida itseään, varsinkaan kun ei edes ymmärrä asioista mitään.

En jaksa alkaa tän palstan takia etsimään sulle mitään faktaa. Varsinkaan kun ei mua oikeastaan liikuta oletko samaa vai eri mieltä. Itse olen noudattanut sitä yhtä päivää viikossa ja kummasti on aineenvaihdunta alkanut toimimaan ja läskit häviämään. Mieluummin noudatan personal traineriksi opiskelleen kaverin neuvoja kuin tämän palstan.

[QUOTE="Vieras";28646223]No varmaan on auttanut jos olet vaihtanut 7 x 0,5 levyä suklaatia viikossa yhteen koko levyyn.

Mutta tosi asia on, että tasainen syönti on hyvästi. Osaatko pösilö perustella miksi herkkujen syönti on eriasia kuin ruoan syönti jossa suositaan vähän kerralla?
Sun PT sanoo herkkupäivä lauantaille just sen takia kun tietää, että jos sallii sulle jokapäiväisen napostelun niin määrät kasvaa kun juopolla viinan kanssa. Ei palstamamma osaa kontrolloida itseään, varsinkaan kun ei edes ymmärrä asioista mitään.[/QUOTE]

Mulla ei ole tapana keskustella lapsellisten ihmisten kanssa jotka hermostuvat heti jos joku on eri mieltä asiasta.
Mutta ihan vaan tiedoksi sulle että mä olen kaukana siitä palstamammojen stereotypiasta... :) Enkä myöskään pysty syömään puolikasta suklaalevyä kerralla.

Minusta ainakin tuo kerran viikossa ahmiminen kuulostaa jotenkin sairaalta. En ymmärrä, miksi missään vaiheessa viikkoa pitäisi syödä yli tarpeen, jos ei ole jotain syömishäiriötä. En myöskään ymmärrä, kuinka se kerran viikossa ahmimnen vähentäisi halua syödä muina päivinä jotain pientä jälkiruokaa. Outoa kysymyksenasettelua.

Minusta ainakin tuo kerran viikossa ahmiminen kuulostaa jotenkin sairaalta. En ymmärrä, miksi missään vaiheessa viikkoa pitäisi syödä yli tarpeen, jos ei ole jotain syömishäiriötä. En myöskään ymmärrä, kuinka se kerran viikossa ahmimnen vähentäisi halua syödä muina päivinä jotain pientä jälkiruokaa. Outoa kysymyksenasettelua.

Mulla paino yleensä oikein humahtaa alaspäin "herkkupäivän" jälkeen. Liekö aineenvaihdunta vilkastuu vai mistä johtuu. Ja eihän silloin tarvitse kaksinkäsin niitä herkkuja vetää, tai yli kulutuksen. Jos laihduttaessa syön 1500 kaloria normaalisti päivässä, kun peruskulutus on 2000, ja herkkupäivänä käyn vielä vaikka tehokkaalla lenkillä joka kuluttaa 500kcal, niin saa periaatteessa syödä 1000 kaloria enemmän kuin normaalina laihispäivänä, lihomatta ja syömättä yli kulutuksen.

• Tykkää
Reactions: mamacita_
[QUOTE="Vieras";28646406]Ja sun faktasi on se, että kannattaa syödä kerralla ja paljon?

Miksi ei suositella yhtä ruokailua vuorokaudessa? Perhepitsa ja rullakebab naamariin kerralla eikä muuta ?[/QUOTE]

Jos syöt joka päivä sen perhepizzan niin onhan se nyt pahempi ku se että söisit sen sillon yhtenä päivänä viikossa? Ei tässä kukaan ahmimaan käskenyt. Sehän on toki tutkittu myös että jos kerran päivässä syöt ison annoksen ja paastoat loppu ajan niin myös se laihduttaa ja kiihdyttää aineenvaihduntaa. Mutta jos syöt joka päivä ruoan lisäksi herkkuja niin se on taas eri asia.

Omalla kohdallani jäätelö päivässä ylittää vuorokauden kalorit joka päivä 400-500ckal ja näin estää tehokkaasti laihtumisen. Kun vaihdoin herkkuun kerran viikossa, on paino alkanut pudota. En jaksa millään vetäistä seitsämää tuuttia yhtenä päivänä, joten suurempikin herkkuannos ko.päivänä ei kaada koko diettiä. Viikon kalorisaldo on pienempi. Enkä kannata herkkupäivää niin että mättää kaikkea sontaa koko päivän.. Herkkupäivänä jätän monesti iltapalan väliin ja syön sen sijaan herkkua jotain leffaa katsoessa.

Mulla toimii parhaiten se, että kiellän itseltäni kaikki herkut. Jos sallisin itselleni vähän, söisin lounaan jälkkäriks vähän, sitten välipalalla vähän, päivällisellä vähän ja vielä illalla kun lapset nukkuu ja on rauhallista niin vähän.. :D
Eli huomaamatta tulis vedettyä paljon enemmän kuin edes tajuaisin.

En ole lihava enkä laihduta, mutta karkkilakossa olin juuri 6vkoa ihan siksi, että ne on epäterveellisiä ja iho on paremmassa kunnossa kun en niitä syö. Suklaata, jätskiä ja keksejä en voi allergian vuoksi syödä, joten karkki on oikeastaan mun ainoa "pahe". Mutta näistä valitsisin tuon kerran viikossa kuin joka päivä vähän. Yksilöllistähän se on, miten syöt vähemmän niin valitse se.

[QUOTE="vieras";28646502]Mulla toimii parhaiten se, että kiellän itseltäni kaikki herkut. Jos sallisin itselleni vähän, söisin lounaan jälkkäriks vähän, sitten välipalalla vähän, päivällisellä vähän ja vielä illalla kun lapset nukkuu ja on rauhallista niin vähän.. :D
Eli huomaamatta tulis vedettyä paljon enemmän kuin edes tajuaisin.

En ole lihava enkä laihduta, mutta karkkilakossa olin juuri 6vkoa ihan siksi, että ne on epäterveellisiä ja iho on paremmassa kunnossa kun en niitä syö. Suklaata, jätskiä ja keksejä en voi allergian vuoksi syödä, joten karkki on oikeastaan mun ainoa "pahe". Mutta näistä valitsisin tuon kerran viikossa kuin joka päivä vähän. Yksilöllistähän se on, miten syöt vähemmän niin valitse se.[/QUOTE]

Lisään vielä, että mulla ainakin on niin, että mitä enemmän hiilaria (ja noi herkuthan on usein melkein pelkkää hiilaria) syö, sitä enemmän tekee mieli. Eli lietsoisin itseni vaan kamalaan herkkuhimoon jos jatkuvasti söisin "vähän". Helpompi olla kokonaan syömättä herkkuja ja vetää sitten niin paljon kuin napa vetää jos siltä tuntuu, ja jatkaa sitten boikottia taas.

:D voi elämän kevät!
Etkä sä dorka tajunnut, että nyt oli puhe siitä että syödään sama määrä joko äkkiä tai paloissa.

Hei, kiitti tiedosta että joka päiväinen herkku voi lihottaa :D oot ruudinkeksijä ;)

Jos syöt joka päivä sen perhepizzan niin onhan se nyt pahempi ku se että söisit sen sillon yhtenä päivänä viikossa? Ei tässä kukaan ahmimaan käskenyt. Sehän on toki tutkittu myös että jos kerran päivässä syöt ison annoksen ja paastoat loppu ajan niin myös se laihduttaa ja kiihdyttää aineenvaihduntaa. Mutta jos syöt joka päivä ruoan lisäksi herkkuja niin se on taas eri asia.

[QUOTE="Vieras";28646702]:D voi elämän kevät!
Etkä sä dorka tajunnut, että nyt oli puhe siitä että syödään sama määrä joko äkkiä tai paloissa.

Hei, kiitti tiedosta että joka päiväinen herkku voi lihottaa :D oot ruudinkeksijä ;)[/QUOTE]

Oli miten vaan niin se kannattaa silti syödä sillon yhtenä päivänä eikä joka päivä.

Yhteistyössä