Kumpi on ihmisen OIKEA luonne - selvä vai humalassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei ymmärrä..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei ymmärrä..

Vieras
Jos ihminen on siis TÄYSIN ERILAINEN humalassa kuin selvinpäin, niin kumpi niistä on se aito ja todellinen? Jos nämä kaksi ovat täysin ääripäitä keskenään, eli vaikka ihminen todella kultainen ja huomaavainen selvinpäin, mutta kännissä muuttuu ilkeäksi, ivaavaksi tai vaikka väkivaltaiseksi.
Kännisen suusta kuulee totuuden. Pitääkö paikkaansa?

Kummassa olotilassa ihminen on oma itsensä?

Väittäisin että humalassa ihminen on "todellisimmillaan", noin niin kuin yleensä. Eri asia ovat sitten ne, joihin viina vaikuttaa voimakkaasti eli esim. just jos muuttuu todella agressiiviseksi tai apaattiseksi.

jaa-a..estot katoaa humalassa,muuten oon aikalailla samanlainen selvänä ja humalassa. kyllä mä teen usein asioita kännissä miten selvänä tekis. snaoisin silti että oon omaitseni selvinpäin. ja kännisen suusta kuulee totuuden yleensä..tosin kyllä siinä usein tulee liioiteltua :p

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Molemmat, känninen sanoo ja tekee kuitenkin sen mitä oikeasti ajattelee, vaikka selvin päin olisikin hiljaa erinäisistä asioista.

Näinhän se on. Selvänä kontrolli toimii, kännissä se pettää, mutta ei ne tunteet ja teot sen valheellisempia ole.

Meidän ukko on myös tuollanen persoona. Voi olla täys kusipää kun on kunnolla humalassa (ei siis peruskännissä vaan KAATOKÄNNISSÄ). Muutama mun ystävistä on myös samanlainen. Tiedä häntä, kaipa siinä voi olla jotain pientä totuutta känniläisen suussa, mutten usko että todellinen luonne.

Ainakin tää mun ukko ja yks kavereista ei oikeestaa haluakkaan juoda kun persoona muuttuu niin paljon. Ovat mieluummin juomatta. Itsekään en välitä känniläisiä katsella.

Tällä ei kai ole ihmisen luonteen kanssa mitään tekemistä.. Ei ihminen ole luonnollinen myöskään saadessaan kiven päähänsä. On ehkä normaalia agressiivisempi, olettaisin.

Känniset liioittelee, ärhentelee, vittuilee jne. vaikka ei oikeasti selvinpäin niin tekisi. Joten selvinpäin tietysti. Mä en enää oikeastaan juo, mutta muistan kun olin kännissä, niin kaikki oli mun kavereita, ja saatoin jopa valehdella jollekin ihan räikeesti, että voi kun sä oot aina ollut yksi mun parhaista kavereista, vaikka eihän se sitä ollutkaan. Joten kyllä ne tunteet voi olla ihan hetken oikkuakin.

Alkuperäinen kirjoittaja peesi:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Molemmat, känninen sanoo ja tekee kuitenkin sen mitä oikeasti ajattelee, vaikka selvin päin olisikin hiljaa erinäisistä asioista.

Näinhän se on. Selvänä kontrolli toimii, kännissä se pettää, mutta ei ne tunteet ja teot sen valheellisempia ole.

Peesaan minäkin. Olisi jotenkin lohdutonta ajatella, että ihmisen "todellinen" luonne tulee esiin vain kontrollin pettäessä. Minun mielestäni hienotunteisuus, sovittelevuus ja itsehillintä ovat ihan todellisia ja arvokkaita ominaisuuksia, vaikka ne kännissä tilapäisesti unohtuisivatkin.

Eiköhän se ihmisen luonne ole kokonaisuus, johon myös ne estot kuuluvat osana. Humalatila on kuitenkin jotain, jota joutuu ylläpitämään alkoholilla eikä se tule ihmiseltä luonnostaan kuin erikoistilanteissa.

Alkoholi poistaa estoja, eli saa ihmisen tekemään ja sanomaan asioita, jotka hän normaalisti järkensä perusteella jättää sanomatta ja tekemättä. Humalainen voi tehdä täysin arvojensa vastaisia asioita, ajaa humalassa, lyödä lapsiaan, tappaa kiukustuessaan ja tosiaan olla selvinpäin aivan järkyttynyt tekemästään.
Mutta tuo onkin kasipiippuista, jos se kysytään niin, että kumpi on aidompi ihminen, humalainen vai selvä, koska jokainen jättää järkensä takia päivittäin paljon asioita tekemättä ja sanomatta asiaa enmpiä miettimättä. Lasta ei huitaista,m vaikka teksi mieli, lasten kuullen ei riidellä puolison kanssa -ainakaan ihan kaikesta- vaan lykätään selvittelyt iltaan jne, mutta humalaiselta puuttuu nuo pidäkkeet, hän toimii vaistomaisesti, koska aivot on osittain lamaantuneet.

Yhteistyössä