Kumpi ois tärkeempää et sais ahettua lapseen vellii/korviketta vai kiinteetä ruokaa?

Mun 8kk syö aika huonosti, söi tossa aikasemmi enempi mut nyt vähemmä. Rintamaitoo sai mut sit ei halunnu enään sitäkään. Päivän saldo on kaks kertaa n. 1dl puuroo, korvikkeeseen tehtynnä. 1x8kk prk ruokaa ja ehket vähä jogurttia tai hedelmäsosetta..maitoo/vellii ehkä 2dl.. Lasta on seurattu neuvolassa ku pituuskäyrä on -2. Ja on lääkärikin kattonu. Mut vaan seurataan ja seurataan..alkaa tosiaan ahdistamaan..sit kaikkien idioottien kommentit et onpa se pieni..:'(
 
Mun 8kk syö aika huonosti, söi tossa aikasemmi enempi mut nyt vähemmä. Rintamaitoo sai mut sit ei halunnu enään sitäkään. Päivän saldo on kaks kertaa n. 1dl puuroo, korvikkeeseen tehtynnä. 1x8kk prk ruokaa ja ehket vähä jogurttia tai hedelmäsosetta..maitoo/vellii ehkä 2dl.. Lasta on seurattu neuvolassa ku pituuskäyrä on -2. Ja on lääkärikin kattonu. Mut vaan seurataan ja seurataan..alkaa tosiaan ahdistamaan..sit kaikkien idioottien kommentit et onpa se pieni..:'(
meillä samankaltainen tilanne ja syytän itseäni kun lapsi ei syö enempää vaikka tarjoan ja saan joka kerta kuulla neuvolassa että jätkälle saa antaa niin paljon ruokaa kun syö ...ihan kuin pitäisin nälässä ja olen huomannut että jos saan syömään hyvin niin nestettä menee 2dl/ pv joka sekään ei ole hyvä.
 
Hei.
Meillä sama tilanne. Ite oon koittanu pitää sen että maitoo menis se 600ml ainaki ja mieluusti vaikka vähä päällekin ja sosetta sitte se mitä menee. Yleensä menee desi puuroo aamulla ja illalla ja sit noin pieni pilttipurkki lounaaksi ja päivälliseksi. Ja aina ei mene näinkää hyvin. Mutta nii kauan ku tyttö kasvaa nii riittää mulle:) Meillä tyttö kasvaa pituuskäyrä +1 ja paino on keskikäyrällä.
Paljo on harmaita hiuksia tullu tuon tytön syömisen kanssa vaa aina se on vähä helpottanu ku neuvolassa nähny että painoa tulee tasaisesti.
 
NAJ
Meillä on neiti 9kk ja syö päivän aikana aamu-ja iltapuurot kerrallaan 0,5 dl, lounas+päivällinen kerrallaan vajaa 1/2 pikkupurkkia, eli yhteensä vajaan pikkupurkin ja sit joinain päivinä muutaman tl vauvajugua+illalla vajaa desi velliä. Mun mielestä toi tyttö syö ihan hyvin :) Toki vertailukohtana keskimmäinen, joka söi kerrallaan max pari tl kiinteitä, hirveän rumban jälkeen. Ruokiin lisätään neuvolan käskystä maitojauhetta ja öljyä.

Kyllähän kaikki jaksaa muistuttaa, että ompa se pieni, mutta ei se minua ole häirinnyt, kasvaa rauhassa omia käyriään :)

NAJ+Neiti 9kk
 
NAJ
Neuvolassa meille sanottiin että kiinteitä nyt pitää saada, nimenomaan proteiinia (joskaan ei liikaa lihaa) oletko koittanut tarjota sormiruokaa, joskus sekin voi auttaa. Minä olen tehnyt meidän tytölle kasvis-kananmuna-kauratikkuja, joista pieninyt sopivia paloja: eli ihan vaan raastanut kasviksia, sekoittanut mukaan kananmunaa ja kauraleseitä, niin että "taikinasta" tulee tarpeeksi kiinteätä, sitten muotoillut niistä tikkuja/pullia ja heittänyt uuniin paistumaan. Jauhelihaa olen keittänyt ja antanut sormiruokana, samoin kasviksia, kananmunaa...tytön mielestä on mahdottoman hauskaa syödä itse käsillä :)
 
Miten mulla on sellainen kuva että mun 9kk vauva syö suurinpiirtein samanmoisia annoksia. Paitsi että 8kk rakeiset ruoat ei mene kauhean hyvin, siksi syödään enemmän 6kk ruokia.
Viimeksi 8kk lääkärineuvolassa lekuri oli huolissaan painokäyrän laskusta. Täti rauhottui oikeastaan vasta kun vertasi mun esikoisen käyriä samanikäisenä (meni tasaisesti -2 käyrällä, josta lopulta todettiin että menee omaa käyräänsä tasaisesti). Tää vauva on kumminkin pulskempi ja iloinen, joten en ota stressiä. Kiinteetä ruokaa kuitenkin tarjoan mielummin ku korviketta (oli muuten 8kk 7,1kg ja 71cm).
Nyt on jonkun aikaa ollu toooosiii vähällä ruoalla, ei syö oikeastaan ku lusikallisen er ateria. Korviketta kyllä juo. En ota tästäkään vielä stressiä, nyt nousi kuumekin joten seurailen myös yleisolemusta.
 
Lohduttavaa kuulla, että on myös muita lapsukaisia..Sehän siinä olisikin et vois syödä vaikka kuinka vähän kun vaan kasvaisi. Kun tuntuu että pienempänäkin kun söi tosi hyvin niin ei sillonkaan hirmuista kyytiä kasvannu. Viimeks (1kk vika mittauksesta) oli kasvanu sentin ja 500g tullu painoo lisää. Tähän asti tullu noin 1,5cm pituutta lisää ja 300g painoo kuukaudessa. Niin typykän mitat oli siis 7230g ja 66cm viimeks. Pelottaa et kun nyt alkoi enempi liikkumaan ni ei sittä kasva enään sitäkään vähää:headwall: Eilen sain meneen jopa 3dl sitä velliä =) Ja soseitakin enempi. Oon myös antanu sormiruokia lisäks koska jos niitä ei anna niin sitten ei aukia suu ollenkaan. En tiedä mitä tässä vielä kokeilis. Oon tehny itekki soseita ja sotkenu ennen maustamista meidän ruokaa neidille. Ei kauheesti naurata ku toinen istuu vaan vakavana parin lusikan jälkeen suu kiinni, eikä ees muista nielasta ruokaansa..on vaan aikansa posket pullollaan sitä ruokaa..:|
 
NAJ
Lapset vaan kasvaa eri tahtia, ihan hyvältähän toi kasvuvauhti kuulostaa :) Meidän neidolle ei ole missään vaiheessa tullu edes tota 500g/kk, 9kk mitat 68 cm 6,5 kg. 8kk mitat 66 cm ja 6,2 kg. Syntymämitat 3,9 kg ja 51 cm. Toi 2cm saatiin lisää kun laitettiin maito+öljylisät ruokiin. Ja neuvolassa oikein kovin kehuttiin kun oli tullut niin hienosti kasvua 8kk-9k.

Kyllä se ruokailukin siitä paranee, useimmilla vauvoilla tulee hyvän ja huonon syömisen kausia.

NAJ+Neiti
 
Saanen kysellä että laitatko jokaisen annoksen mukaan öljyä ja sitä maitojauhetta? Ja mitä maitojauhetta se on? Mä oon laittanu oma tekemiin ruokiin öljyä mut en kaupan soseisiin..laitatko sä? Niin ja kyllähän ne lapset tosissaan kasvaa ihan omaa rataansa. Esikoinen kasvoi niin, että humina kävi, tosin poika :) Toisinaan jo naurattaa et toinen kasvaa +2 käyrillä ja toinen sittä -2. Me vanhemmat ku ei olla erityisen pitkiä eikä pätkiä..;)

Niin siis kysymys oli NAJ:lle :D
 
Viimeksi muokattu:
Ensinnäki kannattee muistaa,että todellakin joka lapsi kasvaa erikäyrää,saman perheen sisälläkin. Pitkille vanhemmille voi tulla pätkä lapsi ja toisinpäin. Mein tyttö kasvaa pituudessa oletuskäyrää alemmalla mutta paino reilusti plussilla :) On allerginen maidolle jne ja kysyinki tota pituuskasvua,et johtuuko siitä. Lekuri sanoi samantien,että ENSIN lähtee kyl paino miinuksille ennenku alkaa pituuskasvussa näkyä. Kyllähän lapsi voi sitte ottaa spurtteja missä vaiheessa tahansa, ei se aina mee tasaista kyytiä :)
Ja hampaat sun muut voi aiheuttaa hetkellistä lakkoilua. Edelleen uskallan olla sitä mieltä että lapsi ei näännytä itteesä nälkään. Mä ite oon kasvanu +2-3 pituudessa vauvana/lapsena mutta -2 painossa. Edelleenkin olen hoikkanen vaikkakaan en todellakaan mikään 184cm, en sinne päinkään, mikä olis "pitäny"vauvakäyrien mukaan tulla :D
Ole huoletta! Jos lapsesi on eläväinen ja tyytyväinen,eikä paino ala laahata, niin kyl se lapsi siitä varttuu ihan varmasti :heart:

Muoks. Kantsii kattoo muutenki omaa/miehen neukkulakorttia. Ei se nykyinen pituus/olemus kerro kasvusta juurikaan. Yleensä lapsen kasvutapa myötäilee jompaakumpaa vanhempaa. Osa ottaa vasta teininä sen pituusspurtin,osa kasvaa vauvana/lapsena (kuten minä) ja se teinikasvu jää vähemmälle. Meilläkin tyttö menee selkeesti isänsä käyrää,joka ollu sellanen about vajaa nollakäyräläinen vauvana mut nyt aikuisena pitkä.
Niinkauan ku lapsesi voi hyvin eikä oikeesti ala olla lääketieteellistä syytä huoleen,nii sivuuta ulkopuolisten jeesustelut. Jos yhtään lohduttaa,niin niitä kommentteja tulee lähes aina,oli sitte pullee tai pikkuinen vauva.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia Kauniskuu nimimerkille!

Kyllä sitä niinku on ajatellutkin et ei sillä neitosella oo mitään hätää kun on tosissaan virkee ja iloinen lapsi. Eikä juurikaan turhia marise. Kyllä sitä oman lapsen parhaiten tuntee.. Sitä nyt vaan sittä menee taas sekasin kun joku jotain alkaa taas analysoimaan ja kun neuvola on vähä niin ja näin asiasta mieltä. Kumma kyllä tuli mieleen, että ei oo sieltä kyllä muuta neuvoa tullut kuin, että jos syöttäis useemmi jos ei jaksa syödä tarpeeks kerralla..mut ei muita neuvoja..Tuntuu tosissaan melkoiselta arvauskeskukselta koko mesta.:O
 
:)
Mä en ihan hirveesti jaksa noita neukkulan juttuja :)
Siskolle sanottiin aikanaan kk iässä, että pojalle pitää alottaa kiinteät 2kk iässä,koska paino ei noussut "normimäärää". No,hei..syntymäpaino oli lähes 5kg,joten miks sen pitäs nousta kilo/kuukausi :D

Ja kamun vauva ,joka taas oli superpullea PELKÄLLÄ tissimaidolla,sai tuomion alkaa seurata ruokamääriä/rajottaa imetyksiä
:headwall:

Että näitä riittää :)
Käyrien seuranta on hieno juttu,koska oikeesti voi olla jotain häiriötä,mut kyl kokonaisuus pitäs ottaa huomioon.
 
Viimeksi muokattu:
NAJ
Argh, kaikkiin muihin ruokiin paitsi vauvajuguun/hedelmäsoseeseen laitan öljyä ja maitojauhetta. NAN2 taitaa olla se merkki jota käytetään. Meidän typy ei suostu syömään valmispurkkeja, mutta jos söisin, niin niihinkin lisäisin sen öljyn.

Meillä tyttö kasvaa samaa tahtia kuin minä, kakkospoika taas kasvoi ekat 5kk huimasti, ollen silloi 8 kg ja kuitenkin vuodenikäisenä oli alta 10 kg.
 
Onneks tuli tänne kirjotettuu ku nyt on paljon levollisempi mieli kaikin puolin..on se kyl kumma et just näiltä ammattilaisilta saa mitään tukee missää asiasta mut onneks voi jakaa kanssa ihmisten kans kokemukset.=) KIITTI KAIKILLE! Oonhan mie hehkuttanu et on se kiva nyt ku nti ei kasva hurjaa kyytiä ni kerkii pitään kaikkia kivoja vaatteita pitkään :D Esikoinen ku tosiaan kasvo niin hurjaa kyytiä ja kasvaa vieläki..mut niin kaik on yksilöitä. Jos joku asia on samaa, molemmat on rauhallisia mietiskelijöitä:) Juu mut iiik mr yrjö tuli kylään, esikoiselle..saa nähä kuka on seuraava uhri:x
 

Yhteistyössä