Kumpi kuski toimi mielestänne väärin vai kumpikin?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Tie on ihan kantatie jossa nopeusrajootus 80km/h. Edellä ajaa aura-auto ja perässä pieni henkilöauto. Linkkapysäkin kohdalla aura-auto koukkaa pysäkin kautta ja palaa takaasin tielle samantien. Henkilöauto ei hiljennä vauhtia vaan lähtee ohittamaan aura-autoa tämän ollessa pysäkillä. Vastaan tulevien kaistalla oleva auto joutuu ajamaan lähelle lumipenkkaa väistääkseen.

Mun mielestä kumpikin toimi väärin. Ei aura-auton kuski voi tehdä tuollaasta koukkausta ja sitten palata samantien ajoradalle. Pitääs sen verran seurata muuta liikennettä. Henkilöauton kuski taas ei voi olettaa, että se aura-auto jää sinne pysäkille ja lähtee vauhtia hidastamatta ohi.

Kyrsii tuollaaset pellet jotka leikkii viattomien sivullisten hengellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Tie on ihan kantatie jossa nopeusrajootus 80km/h. Edellä ajaa aura-auto ja perässä pieni henkilöauto. Linkkapysäkin kohdalla aura-auto koukkaa pysäkin kautta ja palaa takaasin tielle samantien. Henkilöauto ei hiljennä vauhtia vaan lähtee ohittamaan aura-autoa tämän ollessa pysäkillä. Vastaan tulevien kaistalla oleva auto joutuu ajamaan lähelle lumipenkkaa väistääkseen.

Mun mielestä kumpikin toimi väärin. Ei aura-auton kuski voi tehdä tuollaasta koukkausta ja sitten palata samantien ajoradalle. Pitääs sen verran seurata muuta liikennettä. Henkilöauton kuski taas ei voi olettaa, että se aura-auto jää sinne pysäkille ja lähtee vauhtia hidastamatta ohi.

Kyrsii tuollaaset pellet jotka leikkii viattomien sivullisten hengellä.

aura-autot ja muut vilkuilla varustetut autot saavat ajaa em tavalla, muut autoilijat väistävät

jos en väärin muista, niin linja-auto pysäkiltä ei linja-autolla ole eteen tulo oikeutta jos yleinen nopeusrajoitus on yli 60km/h...
joten voisin väittää ettei se aura-autokaan saa sieltä tupsahtaa vaan tielle...

en kyllä mene vannomaa...

toisaalta jos aura-autolla palaa ne keltaset vilkuttavat valot katolla, tarkoittaa se että hän on työvuorossa ja muu liikenne väistää.

tulkinta juttu sanoisin minä...

Kyllä se oli tuon ohittavan vika. Aura-auto tosiaan ajaa koko ajan keltaiset vilkut päällä ja se on sen merkki, että se voi tehdä äkkinäisiä liikkeitä ja sitä on velvollisuus autoilijoiden varoa. Ne voi esimerkiksi ihan keskellä risteystä alkaa yhtäkkiä peruuttamaan ilman erillistä varoitusta tai liikenteen huomiointia ja se on niiden oikeus...

Alkuperäinen kirjoittaja HanTa:
jos en väärin muista, niin linja-auto pysäkiltä ei linja-autolla ole eteen tulo oikeutta jos yleinen nopeusrajoitus on yli 60km/h...

toisaalta jos aura-autolla palaa ne keltaset vilkuttavat valot katolla, tarkoittaa se että hän on työvuorossa ja muu liikenne väistää.

Ei ollu vilkut päällä.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
aura-autot koluavat myös pysäkit ja takana tulevien autojen pitäisi tämä tietää. ei ne aurat sinne pysäkeille ole parkkiinkaan menossa.

Mä olen useasti nähnyt, että aura vetää siksi aikaa bussipysäkille, että takana olevat pääsevät turvallisesti ohi...

...

Tämä sääntö koskee bussin pysähtymistä/pysäköintiä pysäkille ja pysähdyksestä liikkeelle lähtöä. Veikkaisin, ettei tuo aura-auto edes painanut jarrua pysäkin auratessaan...

tiehallinnon sivuilta

Huomioi aura-autoa ohittaessasi

. Varmista, että aura-auto todella pysähtyy, eikä poikkea sivuun auraamaan esimerkiksi bussipysäkkiä.

. Anna tilaa kunnossapitokoneille.

Koneiden kuljettajat havaitsevat ohitustarpeet ja antavat tilaa ohitukseen turvallisessa kohdassa.

Ei ollu vilkut päällä.

Eikö ollu vilkut päällä?? Ja auras kuitenkin? Omituista... Jos ei oo vilkut päällä, katsotaan aura-auto silloin ihan tavalliseksi autoksi (= ei työvuorossa, sama kuin hälytysajoneuvot joutuu menee sääntöjen mukaan, ellei ole vilkut päällä). No sit se oli kyllä sen auran vika kun ei ollut laittanut vilkkuja päälle!

minusta sen takana olevan auton ois pitäny arvata että aura-auto voi tehdä jotain olettamatonta ilman mitään vilkutuksia. ohittavan auton olisi pitänyt selvittää onko reitti selvä, ei ollut, hänen vika. penkkaan ajanut syytön.

Alkuperäinen kirjoittaja Liliana:

Ei ollu vilkut päällä.

Eikö ollu vilkut päällä?? Ja auras kuitenkin? Omituista... Jos ei oo vilkut päällä, katsotaan aura-auto silloin ihan tavalliseksi autoksi (= ei työvuorossa, sama kuin hälytysajoneuvot joutuu menee sääntöjen mukaan, ellei ole vilkut päällä). No sit se oli kyllä sen auran vika kun ei ollut laittanut vilkkuja päälle!

Ei ollut vilkut päällä ja ihmettelen, että mitä oikeen auras kun tiellä ei pahemmin lunta ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
"Vastaan tulevien kaistalla oleva auto joutuu ajamaan lähelle lumipenkkaa väistääkseen." Kuka UUNO lähtee ohittaan yhtään mitään jos vastaan tulee auto??

No sepä ja vielä olettaa, että se aura-auto pysähtyy sinne pysäkille. Siinä oli sitten tiellä hetken aikaa rinnakkain aura-auto ja kaksi henkilöautoa.

Yhteistyössä