Kumpi hoitomuoto parempi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja valinta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

valinta

Vieras
Päiväkoti vai perhepäivähoito? Lapsi alle 3 v ja ensimmäistä kertaa hoitoon menossa. Voiko jossain vaiheessa vaihtaa toiseen hoitomuotoon? Mitä perhepäivähoidossa hommataan, onko toiminta tarpeeksi 'virikkeellistä'?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alle 3v ehdottomasti pph jos on hyvä ja pystyt luottamaan tätiin.

Mistä tietää voiko luottaa ennen kuin tutustuu ja silloinhan paikka on kait täytynyt ottaa jo vastaan. Kuinka pitkä aika on jos hoitopaikan sopimuksen sanoo irti ja vaihtaa toiseen hoitoon?

Molemmissa puolensa, jos ihan pikkuinen ehkäpä sitten pph parempi, jos vaan hoitaja motivoitunut ja muutenkin paikka hyvä. Huolehdi myös että on kunnollinen varahoitopaikka, jos oma hoitaja sairastaa. Voihan sitä yrittää vaihtaa, meidän suunnalla hoitopaikan vaihto on ainakin hankalaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mistä tietää voiko luottaa ennen kuin tutustuu ja silloinhan paikka on kait täytynyt ottaa jo vastaan. Kuinka pitkä aika on jos hoitopaikan sopimuksen sanoo irti ja vaihtaa toiseen hoitoon?

No sun täytyykin ottaa etukäteen vähän selvää millanen maine on. Ja tuo vaihtaminen on monessa paikassa hyvin vaikeaa kun joka paikka on täynnä.

Päiväkoti. Paitsi jos alueellasi on joku pph, jonka tunnet etukäteen ja tiedät hyväksi. Päiväkodissa on monta hoitajaa, eikä homman sujuminen jää yhden kortin varaan, jos vaikka joku sattuisi olemaan sellainen "kehnompi" tapaus. Ja päiväkodissa hoitajien työhön ei kuulu kokkaukset ja siivoukset, joten hoitajalla jää enemmän aikaa lapsen henkilökohtaiseen huomioimiseen. Ammattitaitoiset hoitajat päiväkodissa myös jakavat lapsia päivän aikana pieniin ryhmiin aina sen mukaan, mikä tekeminen kullekin lapselle sopii. Joten lapselle järjestyy paremmin ikänsä ja kykyjensä mukaista tekemistä.

No sun täytyykin ottaa etukäteen vähän selvää millanen maine on. Ja tuo vaihtaminen on monessa paikassa hyvin vaikeaa kun joka paikka on täynnä.

Miten voi ottaa etukäteen selvää millainen joku hoitaja on jos ei tunne henk.kohtaisesti?

Päiväkotiin laittaisin, ellei tuntisi etukäteen jotain hyvää perhepäivähoitajaa. Ja sekin vaikuttaa kuinka paljon alle 3v lapsi on. Jos on lähempänä kolmea vuotta, odottaisin (jos suinkin pystyisin) että lapsi täyttää 3 ja pääsee päiväkodin isojen ryhmään, jossa voi olla koko hoitouransa. Harvalla pph:lla on tarjota riittävästi virikkeitä yli 4v lapsille, ja minusta on tärkeää ettei lapsen tarvitse vaihtaa hoitopaikkaa.

Miten voi ottaa etukäteen selvää millainen joku hoitaja on jos ei tunne henk.kohtaisesti?

Kysellä onko jonkun lapsi ollut sillä pph:lla ja ovatko olleet tyytyväisiä. Kysellä käykö joku tuttusi samassa puistossa kuin tämä pph ja mitä mieltä on hoitajan asenteesta ja empatiakyvystä jne.

Täällä ei alle 3-vuotiaita oteta päiväkotiin... Toisaalta, meillä oli niin ihanan pph etten välttämmättä ois halunnu vaihtaa nyt isompanakaan päiväkotiin mutta kun oli pakko.

Kyllä pph:n laatu on tänä päivänä hyvää lähes kaikkialla! Valvonta on ihan eri luokkaa kuin silloin kultaisella 70-luvulla. Jos tämän palstan mammoja uskot niin oikeaa hoitajaa lapsellesi tuskin löytyy. Itse olen ollut sekä pph että työskennellyt päiväkodissa ja molemmissa hyvät puolensa. Erilaisia hoitajia on, mutta tuskin kaappiin sulkevia ja nurkassa lasta seisottavia hoitajia on enää! Muistakaa mammat, että eletään 2000-lukua!

Alkuperäinen kirjoittaja voi pyhä...:
Kyllä pph:n laatu on tänä päivänä hyvää lähes kaikkialla! Valvonta on ihan eri luokkaa kuin silloin kultaisella 70-luvulla. Jos tämän palstan mammoja uskot niin oikeaa hoitajaa lapsellesi tuskin löytyy. Itse olen ollut sekä pph että työskennellyt päiväkodissa ja molemmissa hyvät puolensa. Erilaisia hoitajia on, mutta tuskin kaappiin sulkevia ja nurkassa lasta seisottavia hoitajia on enää! Muistakaa mammat, että eletään 2000-lukua!

Kuka niitä perhepäivähoitajia päivät pitkät valvoo? Onko koteihin asennettu kamerat vai?

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja voi pyhä...:

Kuka niitä perhepäivähoitajia päivät pitkät valvoo? Onko koteihin asennettu kamerat vai?

Onkos päiväkodeissa kamerat, häh!

Alkuperäinen kirjoittaja pienoinen:
Täällä ei alle 3-vuotiaita oteta päiväkotiin... Toisaalta, meillä oli niin ihanan pph etten välttämmättä ois halunnu vaihtaa nyt isompanakaan päiväkotiin mutta kun oli pakko.

Meillä 5 v. on edelleen samalla pph:lla jolle 2 v:nä aloitti.

Päiväkotiin veisin, en haluaisi esim. sitä että lapsi joutuu vieraalle hoitajalle vieraaseen paikkaan kun oma hoitaja sairastaa tai lomailee.

Lisäksi päiväkodissa on töissä aina varhaiskasvatuksen ammattilainen, ja mä haluan lapsilleni muutakin kuin pelkkää päivähoitoa, eli sitä varhaiskasvatusta.

Pph:ssa hoidon "laatu" on hoitajasta kiinni. Ei varmaan olekaan noita "kaappin sulkijoita", mutta esim. meidän pph ei koskaan tehnyt oikeen mitään "extraa" ts. askarrellut tai muuta lasten kanssa. Sillon kun pienimmät nukku, meidän esikoinen katto videoita tai kun pph:n poika pelas tietokoneella :/ Pojalla oli ihan älyttömän tylsää hoidossa.
Ja päiväkoteja on toki kans monenlaisia, siel missä esikoinen oli pienenpänä, ei ulkoiltu pienten ryhmän kanssa kun toooosi vähän. Jos vaan oli mahdollisuus jotenkin välttää sitä ulkoilua ja keksiä joku syy miks ei mennä ulos, niin eipä ne menneet.
Nyt mun 2v ja 4v alottaa päiväkodissa ja näiden parin tutustumispäivän jälkeen oon ainakin tosi tyytyväinen
=)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Päiväkotiin veisin, en haluaisi esim. sitä että lapsi joutuu vieraalle hoitajalle vieraaseen paikkaan kun oma hoitaja sairastaa tai lomailee.

Tuo on kans yks huono puoli. Lisäksi jos hoitajalla on oma lapsi, niin kannattaa varautua, et niitä varahoitopäiviä tulee sit kans aika paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Tuo on kans yks huono puoli. Lisäksi jos hoitajalla on oma lapsi, niin kannattaa varautua, et niitä varahoitopäiviä tulee sit kans aika paljon.

Niin, kyllähän hoitajan oma lapsikin sairastelee siinä missä muutkin lapset.

Meillä lapset olleet päiväkodissa pienestä asti. Aina on tarvittaessa syli löytynyt, kun pienten ryhmässä aamulla jopa kolme aikuista. Pph en veis, olen kolmen eri hoitajan toimintaa sivusta katsellun monta vuotta.

Uusimmat

Yhteistyössä