Kumpi 3-vuotiaalle; päiväkodissa 10pv/kk vai 2 eri kerhoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jaapajaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jaapajaa"

Vieras
Lapsi ollut nyt vuoden kuvataidekerhossa josta on tykännyt, 2 kertaa viikossa 2 tuntia. Teen itse osa-aikatöitä eikä töiden takia ole pakko laittaa päiväkotiin vaan olen yhä päivät kotona lapsen kanssa, mutta selvästi jo tämän ikäinen alkaa tarvita toimintaa enemmänkin kuin tuo 4 tuntia viikossa ja totta puhuen minäkin kaipaisin vähän enemmän omaa aikaa ihan vaikka siivoiluun ja liikuntaharrastukseen joka on terveyteni kannalta tärkeää.

Kuvataidekerho jatkuu syksyllä ja olisi mahdollisuus ottaa rinnalle toinen kerho 2x 2,5h viikossa. Eli lapsi olisi ma ja ke 2,5 h toisessa kerhossa ja 2x 2h toisessa. En usko että olisi lapselle ongelma se että on erilaiset ryhmät. Nämä molemmat kerhot olisivat ilmaisia.

Toinen vaihtoehto olisi hakea sopimuspäiviä päiväkodista esim 10 päivää/kk. Mutta en ole yhtään varma haluanko kuotenkaan lähteä päiväkotimaailmaan lasta viemään, etuna tosin että ryhmä pysyy samana, mutta päivät olisivat kyllä sitten myös pidemmät esim 5 tuntia, kun kuitenkin siitä maksaisimme ja jotta sopeutuisi päiväkodin rytmeihin.

Kumpi kuulostaisi paremmalta?? Periaatteessa kumpikin vaihtoehto olisi meille sopiva, mutta on vaikea päättää.

Ja jos joku ihmettelee miksi en mene kokopäivätöihin niin siksi kun en pysty tekemään nivelrikon takia alani töitä kuin osa-aikaisesti.

meillä on ainakin srk kerhoja jotka on edullisia ja kestää muistaakseni 3 tuntia kerrallaan tai monessa kaupungissa on joitain kerhoja. Eli en veis pk maailmaan vielä. Niin ja ehkä löytyis samanikäinen kaveri jostain joten vois vaikka kerran viikossa "vaihdella" lapsia jonkun toisen äidin kanssa. Ton ikäiset jo osaa leikkiä ja vois sopia esim. että lapsi on 3-4 tuntia aina kylässä kerran viikossa (joka toinen kerta toisen luona)

Mikä ihme pk-maailmassa on niin pahaa? Sehän on ihan normaalia arkea, lastenhoitoa, leikkiä, syömistä ja nukkumista.

Omalta kannaltasi valitsisin päiväkodin siksi, että lapsi saisi pysyvämpiä kaveri- ja hoitajasuhteita ja ajat olisivat pidempiä ja eivät vain rundausta eri kerhoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä;29842647:
Mikä ihme pk-maailmassa on niin pahaa? Sehän on ihan normaalia arkea, lastenhoitoa, leikkiä, syömistä ja nukkumista.

Oletko ollut töissä päiväkodissa? Mä olen, enkä ikimaailmassa laittaisi sinne omia lapsia. Kyllä siitä normaali arki on kaukana, ainakin niissä päiväkodeissa missä olen ollut töissä.

[QUOTE="Viuh";29842679]Oletko ollut töissä päiväkodissa? Mä olen, enkä ikimaailmassa laittaisi sinne omia lapsia. Kyllä siitä normaali arki on kaukana, ainakin niissä päiväkodeissa missä olen ollut töissä.[/QUOTE]

Niin ja miksi ylipäätään "täyttää" sitä pk, mikä muutenkin on täynnä jos on muita hyviä vaihtoehtoja. Esim. srk:n kerhoihin meidän isommat haikaili pitkään kun menin töihin ja he päiväkotiin, ne on kuitenkin "kesympiä" ja harvoin niin jäykkiä paikkoja kun päiväkodit. On pieni porukka, täälläkin lapsia oli 6 ja tehdään ihan eritavalla lasten ehdoilla kun isossa päiväkodissa jossa lapsia on lähes sata...ja niitä pöpöjä myös sitten todella paljon enemmän. Päiväkodissa taas tädit vaihtuu paljon enemmän kun kerhossa, ja noin pienille ne täditkin on aika tärkeitä vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä;29842647:

Omalta kannaltasi valitsisin päiväkodin siksi, että lapsi saisi pysyvämpiä kaveri- ja hoitajasuhteita ja ajat olisivat pidempiä ja eivät vain rundausta eri kerhoissa.

Mihin perustat väitteen että esim.hoitajasuhteet olisi pysyvämpiä? Esim. me käydään eräässä seurakunnan kerhossa, ja siellä on aina samat tutut ohjaajat ja lapsetkin suurinpiirtein samoja. Päiväkodissa taas liikkuu paljon ihan satunnaisia sijaisia jopa viikottain ja hoitajatkin usein sekoittuu ryhmissä kesän jälkeen.

Lisäksi kivempi että on muutama tunti sitä ohjattua tekemistä ja sitten pääsee kotiin syömään, lepäämään jne rauhassa. Päiväkodissa mitään ohjattua toimintaa ei ole sen enempää ja rundausta on PALJON; syömiset, pukemiset, riisumiset, siivoomiset, nukkumiset, pukemiset, syömiset jnejne. Siirtymätilanteet on ihan jatkuvia, ei sekään mitään erityisen kivaa ole.

Kerhot ehdottomasti. Olen ollut päiväkodissa töissä, eikä se lapselle ole mikään paratiisi. Lisäksi vanhemmilla on hassu tapa pitää lapset siellä pk:ssa maksimin ajan "kun siitä kerran maksetaan". Näin lapsi joutuu olemaan ylimääräistäkin hoidossa, koko rahan edestä nääks.

Kyllä minäkin olisin tuossa enemmän kerhojen puolelle kallellaan, kerran siihen tarjoutuu noinkin mainio tilaisuus. Päivä kuitenkin rytmittyy toimintoineen ihan kivasti kahden kerhoilun voimin, tulee sopivasti sitä tekemistä ja sosiaalistumista sekä uuden oppimista ja ennen kaikkea on vielä omaakin aikaa noinkin pienelle lapselle :).

Kiitos kommenteistanne, jotka tukivat enimmäkseen omia mietteitäni, eli että kerhot olisivat kuitenkin meille parempi vaihtoehto kuin päiväkotimaailmaan lähteminen. Toinen näistä kerhoista on seurakunnan kerho, ja siinä samassa ovat kaksi isompaa lastani myös käyneet, eikä siitä ole itselläni pahaa sanaa sanattavana.

suosittelen seurakunnan kehoa,3tuntia/kerta,kahdesti viikossa.Tutut aikuiset ja samat lapset koko ajan,joista voisi kehittyä kaverisuhteitakin.Jos on monta eri kerhoa,aikuiset vaihtuvat ja samoin joka kerta eri kaverit.Mielestäni tuon ikäiselle olisi kuitenkin tärkeää jo saada kavereita ja leikkiä toisten lasten kanssa.Harrastaa ehtii myöhemminkin.

Ehdottomasti kerhot :) En halunnut missään tapauksessa omia lapsiani päiväkotiin edes osa-aikaisiksi, edes 10 v sittenun. Sen jälkeenhän kaikki on mennyt huonompaan suuntaan, joten en suosittele lämpimästi kenellekään päiväkotia.

[QUOTE="hillla";29843376]Mihin perustat väitteen että esim.hoitajasuhteet olisi pysyvämpiä? Esim. me käydään eräässä seurakunnan kerhossa, ja siellä on aina samat tutut ohjaajat ja lapsetkin suurinpiirtein samoja. Päiväkodissa taas liikkuu paljon ihan satunnaisia sijaisia jopa viikottain ja hoitajatkin usein sekoittuu ryhmissä kesän jälkeen.

Lisäksi kivempi että on muutama tunti sitä ohjattua tekemistä ja sitten pääsee kotiin syömään, lepäämään jne rauhassa. Päiväkodissa mitään ohjattua toimintaa ei ole sen enempää ja rundausta on PALJON; syömiset, pukemiset, riisumiset, siivoomiset, nukkumiset, pukemiset, syömiset jnejne. Siirtymätilanteet on ihan jatkuvia, ei sekään mitään erityisen kivaa ole.[/QUOTE]

Niin totta! Nyt kun päiväkotien työntekijöiden lomauttamiset ja sijaiskiellot laajenevat ruton lailla kaupungista toiseen, laatu on mitä on.

Uusia kuihduttamistoimia on esim. se, että isompien lasten (21-24 lasta) lapsiryhmä voidaan laittaa yhtä huonetta pienempiin tiloihin kuin jokin aika sitten. Neliöt/lapsi muutettiin sellaisiksi.

Sijaisten ottamista on harkittava viimeiseen asti ainakin Espoossakin, ja se aiheutta uskomattoman huonoja tilanteita. Joissain kaupungeissa on vielä pahemmin.

Yhteistyössä