Kummiudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Beep
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Beep

Vieras
Kummin tehtävät:

Evankelis-luterilaisen kummin tehtävät määritellään Kirkkojärjestyksessä:

Vanhempien ja huoltajien tulee antaa lapsille kristillistä kasvatusta ja kirkon tunnustuksen mukaista opetusta. Kummien ja seurakunnan tulee tukea vanhempia ja huoltajia tässä kasvatus- ja opetustyössä.

Kirkkojärjestys, II osan 3. luvun 1 §

Kuinka moni toimii näin? Mun omat kummit eivät ainakaan.

Musta koko kummius on ihan älytön homma. Niin moni täälläkin suree kun ei oo kummeja pyytää tai ne on jo niin monen että kehtaako pyytää. Tai että olisi yksi, mutta tarvittaisiin kaksi. Ihan älytöntä.

Mä käsitin jo lapsena että kummius on sitä että ne ostaa synttärilahjan tai jotain sinne päin. Mä en saanut edes korttia. Mulle kummius on aina ollut jotain ihan olematonta, ja mitään kristillistä nyt ei ainakaan.

Mä en itse enää kuulu kirkkoon, koska en ymmärrä koko touhua mitenkään. Mun vanhemmat esim. vielä kuuluu, mutta eivät edes käy kirkossa koskaan, joten se siitä.

no en toimi, enkä velvoita lasteni kummejakaan. minusta koko kummiusasian voisi nykypäivänä jo unohtaa. ei sillä ole mitään merkitystä. aivan samanlainen dino-jäänne, kun se, että avoparien pitää käydä ruotimassa seksielämäänsä kun lapsen saavat, jos tahtoo sen isän sukunimelle. saisi lakientekijät ja kirkkokin siirtyä nykyaikaan.

Minusta koko kummihommasta pitäisi tulla vapaaehtoista eli vanhemmat saisivat pyytää kummeja lapsille, mutta mihinkään kirkonkirjoihin niitä ei enää laitettaisi eikä näin ollen kummeja olisi pakko hankkia, jos ei halua. Joillakin yksinkertaisesti ei ole ketään, jonka voisi pyytää kummiksi. Ikävää, jos lapsen kastamisen esteenä on kummin puuttuminen.

Yhteistyössä