Kirkkoon kuulumattomat "kummit"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kreecher
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kreecher

Aktiivinen jäsen
01.01.2007
3 838
0
36
Meillä olisi ristiäiset tulossa ensi kuussa ja lapselle on pyydetty virallisiksi kummeiksi suvun puolelta kirkkoon kuuluvat, konfirmoidut kummit. Kuitenkin tiedämme vasin hyvin, että ainakaan toinen heistä ei luultavasti koskaan pidä lapseen minkäänlaista yhteyttä, muista merkkipäiviä yms. Oli vaan pakko pyytää (miehen veli), kun meidän muut sisarukset ovat jo vanhempien lastemme kummeja.

Niden virallisten kummien lisäksi haluaisimme pyytää ystäväkummeiksi yhden kirkosta eronneen kaveripariskunnan. He olisivat aidosti ilahtuneita kummiudesta, ja toteuttaisivat varmasti kummin "tehtävää" olemalla lapselle läsnä, vaikka eivät kristilliseen kasvatukseen osallistuisikaan.

Nyt mietityttääkin sitten se itse kastepäivä. Voivatko nämä ystäväkummit osallistua siihen kasteseremoniaan? Vai ovatko paikalla vieraiden joukossa? Kuinkahan papit yleensä suhtautuvat tällaisiin epävirallisiin kummeihin? Itse haluaisimme nämäkin kummit sinne kummiriviin seisomaan, mutta onko siinä sitten joku etikettivirhe tai jotain...?

Käytännön kokemuksia kenelläkään?

Eipä ole tietoa miten "kirkottomiin" suhtaudutaan. Mutta sen tiedän, että lain mukaan lapsella tulee olla vähintään kaksi kirkkoon kuuluvaa ja konfirmoitua kummia ja sen lisäksi voi olla johonkin toiseen uskontokuntaan kuuluvia kummeja - tosin sillä ehdolla, että heidänkin uskontonsa hyväksyy lapsikasteen. Mutta tosiaan, en näistä muodikkaista kirkosta eroajista tiedä miten heidän laitansa on.

No meillä tulee kummeiksi pariskunta, joista toinen on eronut kirkosta. Sovittiin että vaikka tämä kirkkoon kuulumaton ei voi olla virallinen kummi, kummiksi häntäkin kutsumme.. hän on kastetilaisuudessa sitten muiden vieraiden joukossa.. :)

Meillä oli virallisten kummien lisäksi näitä "ylimääräisiä", yksi kirkkoon kuulumaton ja yksi juutalainen. Heidän lisäkseen tarvittiin vaadittava määrä luterilaiseen kirkkoon kuuluvia kummeja, mutta muuten he saivat saman kohtelun kuin viralliset kummit, olivat läsnä kastetilaisuudessa ja pappi kirjasi heidän nimensä kastetodistukseen muiden kummien lisäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
lain mukaan?

Ja kakat :D

Anteeksi vaan aapee, mutta miksi laittaa lapselle ollenkaan tollasta kummia, josta tiedät, että ei "ole mihinkään"?

No anteeksi, en tiedä onko ihan lain pykälään kirjoitettu, mutta näin se kuitenkin on.

"Kummin tehtävät liittyvät lapsen kristilliseen kasvatukseen. Siksi jokaisella kastettavalla tulee olla kummeina vähintään kaksi konfirmoitua evankelisluterilaisen kirkon jäsentä. Sen lisäksi kummina voi olla kirkkomme kasteen tunnustavan muun kirkon tai yhdyskunnan jäsen, esim. ortodoksi. Epävarmoissa tilanteissa on syytä keskustella asiasta kastavan papin tai päivystävän papin kanssa."

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
lain mukaan?

Ja kakat :D

Anteeksi vaan aapee, mutta miksi laittaa lapselle ollenkaan tollasta kummia, josta tiedät, että ei "ole mihinkään"?

Miehen veli on kyseessä ja mies haluaa ehdottomasti pyytää veljensä, koska minun sisarukseni ovat isompien lastemme kummeja. Ja kyllähän minä hänen pointtinsa tässä asiassa ymmärrän...

Olisihan meillä tuttavapiirissä toki kirkkoon kuuluviakin kavereita, mutta melkeinpä kaikki ovat sitten joko minun tai mieheni kavereita ja tuskin olisivat juuri se kummempia kummeja kuin tuo mieheni velikään... :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
"Kummin tehtävät liittyvät lapsen kristilliseen kasvatukseen. Siksi jokaisella kastettavalla tulee olla kummeina vähintään kaksi konfirmoitua evankelisluterilaisen kirkon jäsentä. Sen lisäksi kummina voi olla kirkkomme kasteen tunnustavan muun kirkon tai yhdyskunnan jäsen, esim. ortodoksi. Epävarmoissa tilanteissa on syytä keskustella asiasta kastavan papin tai päivystävän papin kanssa."

Meillä ei muuten yhdenkään lapsen yksikään kummi ole juuri tuohon kristilliseen puoleen osallistunut, vaikka kirkkoon kuuluvia ja konfirmoituja ovatkin.

Lienee tosiaan viisainta soittaa suoraan tälle kastavalle papille ja kysyä hänen kantaansa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kreecher:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Meillä ei muuten yhdenkään lapsen yksikään kummi ole juuri tuohon kristilliseen puoleen osallistunut, vaikka kirkkoon kuuluvia ja konfirmoituja ovatkin.

Lienee tosiaan viisainta soittaa suoraan tälle kastavalle papille ja kysyä hänen kantaansa. :)

No kukapa enää nykypäivänä kummilapselle kristillistä kasvatusta antaa, tuskin kukaan. Kummius on menettänyt alkuperäistä merkitystään niin paljon, että ihme että on koko instituutio enää pystyssä.

Minun kokemukseni mukaan riippuu ihan papista. Me olemme yhden lapsen "epävirallisia" kummeja, siis niitä kirkkoon kuulumattomia. KAstejuhlassa oli pappi, joka antoi meidän olla siellä "oikeiden" kummien kanssa edessä, jopa niin että minä olin sylikummi. Saimme myös kummitodistukset, kirkonkirjoihin meitä ei tietenkään merkitty. Sitten ystäväni lapsen ristiäisissä oli pappi, joka ei sallinut näiden "epävirallisten" kummien tulla sinne eteen, ei edes siunaamaan lasta.

Saa osallistua. Meillä on molemmilla muksuilla myös sellainen kummi, joka ei kirkkoon kuulu. Samalla tavalla olivat kaikki kummit siinä edessä, tosin kirkkoon kuulumattomat eivät saaneet sitä kummitodistusta. Meille kaikki kummit ovat samanarvoisia, ovat sitten "virallisia" tai "epävirallisia".

Papeissa on eroa. Toinen pappi kohteli samanarvoisesti kaikkia, toinen pappi ei edes kätellyt tätä kirkkoon kuulumatonta kummia! :headwall:

Meidän tytöllä kaksi kirkkoon kuuluvaa ja kaksi kirkkoon kuulumatonta kummia.
Meille ja tytölle he ovat aivan yhtä paljon kummeja molemmat. Tosin nämä "pakanat" ovat näiden toisten kummien avokkeja...

Pappi sanoi, että voivat olla myös nämä ukot siinä kastetilaisuudessa edessä, kuten muutkin kummit ja vanhemmat. Ainoa vaan, että kastetodituksessa ei lukenut tietenkään heidän nimiään.

Lehteen laitettavaan kasteilmoitukseenkin laitoimme kummeiksi kaikki nämä 4, eikä lisätty perään, että "pakana-kummi" tai nykyäänhän se on kauniisti sanottuna "haltija-kummi". Kummi kun kummi, ketä muuta ihmistä se nyt voi kiinnostaa, ettää kuuluuko joku kirkkoon vai nou.

Minä olen yhdelle lapselle kirkkoon kuulumaton kummi. Olin mukana muiden kummien kanssa seremoniassa, mutta kättäni en 'ilennyt' laittaa lapsen pään päälle muiden mukana. Samoin omalla lapsellani on yksi kirkkoon kuulumaton kummi, jota oli kasteseremoniassa täysillä mukana, luki jopa pätkän raamattua.
Kummitodistuksia epäviralliset kummit eivät ole saaneet.

Hei!
Olen tietty aika nuori vielä puuttumaan näihin keskusteluihinne. :P :)
Mutta tuli vain tälleen mileeni,. Kummilla ei ole väliä kuuluuko kirkkoon, sillä kummi on ystävä joka tukee ja auttaa muutenkin, vaikka ei virallista juttua olisikaan. Lapselle on aika varmasti sama, jos kummit ovat kirkossa tai ei. Ei se muuta ihmistä. Viralliset kummit ovat myös samanlaisia. By the way, Hyvää kesää!

Ajattelin vaan, kun olen tämmönen nysväri - niille kirkkoon kuulumattomille voisi itse tehdä vastaavanlaiset "todistukset" kummiudesta, jos ovat sen tyyliset että sitä arvostaisivat... Itsellä mielessäni yksi ihminen, joka voisi hyvin olla syntyvälle lapselleni tällainen kirkkoon kuulumaton kummi, hänelle antaisin mieluusti "tehtäväksi" lapsemme musiikki-maailmaan tutustuttamisen ja musiikillisen kasvatuksen:) Noin niinkuin esimerkiksi.

Kummius on ennen kaikkea kristillinen tehtävä. Kummi on Jumalan sanan saattaja. Raamattu sanoo: "Ja he näkivät puiden kasvavan kivien välistä, siinä talon takana missä oli joskus ollut se pottupelto." Ottakaa tämä pyhä sana ja viekää se lapselle, jolla on perisynnin taakka kuin kivenä repussa ja viekää samalla väriliituja ja joku kiva body, sillä vain valkeudessa kasvanut puu voi nousta taivaisiin.

Yhteistyössä