Kummiudesta taas asiaa...*vaikea tilanne*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jo yhden kummi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meille tulee kohta kolmas lapsi ja kummi ehdokkaita ei yksinkertaisesti vain enää ole.. ja siltikään en menisi pyytämään samaa kummia joka jo on jollain meidän muulla lapsella.

mutta tosiaan täällä on ollu mietintä myssyt päässä että mistä hemmetistä ne kummit repii, kun kuitenkin haluis sellaset kenen kanssa ollaan tekemisissä eikä sellasia jota ei kastetilaisuuden jälkeen nää ikinä

Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Meillä on pojilla (2v ja 3v), yksi yhteinen kummi joka on molempien kummisetä ja muut kummit ovat eri. Eikä tuottanut tuskaa keksiä kummeja muualta vaan tämä henkilö on meille todella tärkeä, joten halusimme hänet molempien kummiksi. Meidän mielestä se ei ole mitenkään outoa. Muakin on pyydetty kummityttöni pikkuveljen kummiksi, josta kylläkin kieltäydyin, mutta en sen takia että olisi outoa olla molempien kummi vaan sen takia että kummilapsi- kiintiö on mulla ja miehelläni täynnä, eli emme halua enempää kummilapsia.

Mutta siis unohdin vastata kysymykseen, eli ei se mielestäni ole mitenkään noloa vastata kieltävästi. Olen itsekkin vastannut samassa tilanteessa kieltävästi, eikä lasten äiti mitenkään minulle suuttunut. Selitin asian ja se oli hänelle ihan ok. Mielummin kieltäydyn kunniasta, kun sitten etten hoida kummin osaani kunnolla. Minulle kummius ainakin tarkottaa muutakin kuin vain jouluna ja syntymäpäivänä muistaminen. En minäkään haluaisi omille lapsilleni kummia, jota ei kiinnosta lapsen asiat eikä pidä yhteyttä tai tekee sen, mutta vastahakoisesti tai vastentahtoisesti. Sillon on parempi sanoa ei, ja he etsivät kummin jota homma kiinnostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kummi 12 lapselle:
) Itse ajattelen sitä myös siten, että jos lasten vanhemmat kuolee, niin yksi kummin"tehtävä" on adoptoida lapset jos jos jos....

Juu, näinhän sen oli ennen vanhaan olla tarkoitus, mutta nykyään on melko mahdotonta, ellei kummit ole jotain sukua vanhemmille. Näin se byrokratian rattaissa vaan ikävä kyllä on. Adoptiosta tulis tehdä viralliset paperit.

Mä olen kahdelle saman perheen lapselle kummitäti! Musta se oli vaan iso suosionosoitus, että kelpasin toistakin kertaa! Lasten äiti meinasi, että olin ollut niin hyvä kummitäti.. ja hän sanoi myös, että turhaa yrittää miettiä jotain tuttuja läpi kun kerran mä olen olemassa! :heart:

Itse suostuisin... ei ole yhtään tavatonta , että on sama kummi useammalla lapsella. (ainakaan meidän lähipiirissä) Itse ajattelen sitä myös siten, että jos lasten vanhemmat kuolee, niin yksi kummin"tehtävä" on adoptoida lapset jos jos jos....

En tiennytkään että kummilla on joku etulyönti oikeus adoptoida lapset jos vanhemmat kuolee? Olen käsittänyt että asiat menee sosiaalipuolen henkilöiden kautta ja he etsivät uuden kodin.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mä olen kahdelle saman perheen lapselle kummitäti! Musta se oli vaan iso suosionosoitus, että kelpasin toistakin kertaa! Lasten äiti meinasi, että olin ollut niin hyvä kummitäti.. ja hän sanoi myös, että turhaa yrittää miettiä jotain tuttuja läpi kun kerran mä olen olemassa! :heart:

Joo tottakai minäkin olen iloinen ja otettu ja kaikkea kun haluavat meidät uudelleen kummeiksi...mutta en mä oikein tiedä itsekään,että mikä mua tässä asiassa mietityttää. Ehkä jotenkin kun tämä tuli niin yllättäen. kaveri ei ole vinkannut mulle mitään vaikka jo hänen odotusaikana kysyin,että onko kummit jo valmiina. Ja hän on sen luonteinen,että kaikki pitää olla selvillä jo hyvissä ajoin ja asia kuulemma silloin jo oli kunnossa ja mummit valmiina...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

Joo tottakai minäkin olen iloinen ja otettu ja kaikkea kun haluavat meidät uudelleen kummeiksi...mutta en mä oikein tiedä itsekään,että mikä mua tässä asiassa mietityttää. Ehkä jotenkin kun tämä tuli niin yllättäen. kaveri ei ole vinkannut mulle mitään vaikka jo hänen odotusaikana kysyin,että onko kummit jo valmiina. Ja hän on sen luonteinen,että kaikki pitää olla selvillä jo hyvissä ajoin ja asia kuulemma silloin jo oli kunnossa ja kummit valmiina...

Itse suostuisin... ei ole yhtään tavatonta , että on sama kummi useammalla lapsella. (ainakaan meidän lähipiirissä) Itse ajattelen sitä myös siten, että jos lasten vanhemmat kuolee, niin yksi kummin"tehtävä" on adoptoida lapset jos jos jos....

En tiennytkään että kummilla on joku etulyönti oikeus adoptoida lapset jos vanhemmat kuolee? Olen käsittänyt että asiat menee sosiaalipuolen henkilöiden kautta ja he etsivät uuden kodin.

Ei olekaan. Mä kans samaa kommentoin tuolla jo aiemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Luksusta:
Alkuperäinen kirjoittaja ertsi:
Mutta eikai se haittaa vaikka olisitte saman perheen kahden eri lapsen kummeja. Lapsi kun on aina oma yksilönsä vaikka saman perheen jäsen olisikin. Itse olisin otettu. Ja voihan olla ettei tuttavillanne ole kovin paljoa läheisiä ihmisiä ja haluavat lapsilleen luotettavat, välittävät ja läheiset kummit. Itse suostuisin oitis vastaavassa tilanteessa. Vaikka toki harvinaista taitaa olla että saa kaksi kummilasta samasta perheestä. :)

Samoin mäkin ajattelin.

Niin...tämä on heidän 5.lapsi joten kyllä mä ymmärrän,että niitä kummeja on aika vaikea löytää monelle lapselle.

Tämmöiset käytännön syyt tässä kai on. Itse varmaan suostuisin kummiksi. En mä oikein usko siihen, että kukaan kummeilta mitään kalliita lahjoja odottaa, vaan lähinnä haluavat sellaista tavallista välittämistä ja muistamista, ja varmaan ovat kokeneet sinut sellaisena kummiksi sopivana ihmisenä.

Näin varmaan se virallisesti menee, mutta kyllä minä kummina kokisin velvollisuutta katsoa perään, että kaikki sujuu mallikelpoisesti ja tarjoutuisin itse ottamaan lapsen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Näin varmaan se virallisesti menee, mutta kyllä minä kummina kokisin velvollisuutta katsoa perään, että kaikki sujuu mallikelpoisesti ja tarjoutuisin itse ottamaan lapsen.

Mutta siis en usko että kummilla olisi mitään mahdollisuutta saada lasta itselleen, jos ei ole sukua lapselle ja vanhemmille. Toki tarjoutua voi aina.

ymmärrän nyt miksi joku pyytää kummallekin lapselle samat kummit!

Itse olemme miehen kanssa tuttavaperheen molempien lasten kummeina ja ihmeteltiin kyllä vähän keskenämme, mutta kun läheisiä heille ollaan niin tietenkin suostuttiin.

Nyt meillekin on siunaantunut kaksi lasta. Samat tuttavat ovat meidän esikoisen kummeina ja hyvä näin. Toiselle halusimme eri kummit. Hyviä tuttavia hekin, mutta jo ensimmäinen joulu (vauva syntyi syksyllä), meni siten että tuoretta kummipienokaista ei muistettu mitenkään, ei edes puhelinsoitolla.

Todettiin tämän ekän joulun jälkeen, että nyt ymmärretään!!!!!

Eli jos kummina olo ei ole teille mikään huono nakki, niin taustalla voi olla ihan tällaisiakin kokemuksia!

Nyt pyytäisin itse samoja läheisiä ystäviämme myös kuopuksellemme kummiksi!

Minusta ei ole yhtään outoa. Minulla ja veljelläni on kummeina sama pariskunta ja se on ollut ihanaa. Meillä on läheinen suhde heihin edelleen vaikka ollaan jo aikuisia ja he ovat aina olleet todella kiinnostuneita meistä.

Meidän kolmella lapsella on kaksi samaa kummia jokaisella, ja lisäksi yksi oma kummi. Näin siitä syystä, että muutoin ensimmäinen olisi saanut ne luottoystävämme joista tiedämme että pitää yhteyttä, ja nuoremmille olisi jäänyt kavereita tai tuttuja, joiden pysyvyydestä ei ole varmuutta.

Omassa lapsuudenperheessäni olin ainut meistä neljästä lapsesta jonka kummit edes lähettivät synttärikorttia. Muiden sisarusteni kummeja näkyi vain ristiäisissä, rippijuhlissa, lakkiaisissa ja häissä.

Ottakaa kunnianosoituksena kummipyyntö!

Meidän tytöillä on sama pariskunta kummeina + pari "omaa" kummia. Pyysimme tätä ystäväpariskuntaa myös toisen lapsemme kummeiksi, koska he ovat meille ehdottomasti ne läheisimmät kaverit. He ovat myös loistavia kummeja ja heidän tyttärensä on meidän kummilapsi.
Onhan se ihan kätevää, kun tapaamme heitä niin molemmat lapset näkevät siinä samalla kummejaan. Useinhan on juuri hankaluuksia keksiä aikaa kaikkien lasten kummien tapaamisille.

Miksi siis vaihtaa kummeja, jos täydelliset kummit on jo löydetty :)

Alkuperäinen kirjoittaja Muffa:
No, meillä on just ongelmana tuo kummien puute. Olen tässä miettinytkin monta kertaa kehtaanko kysyä samoja ihmisiä toisellekin lapselle kummeiksi. Mä oon vissiin liian nirso kummien suhteen. Haluan lapsilleni kummeiksi sellaisia ihmisiä, jotka ovat meille todella tärkeitä ja läheisiä ihmisiä. :ashamed:

Aloin juuri kans miettimään että jos toinen lapsi joskus syntyy niin ei hänelle ole kummeja... Kaikki mahdolliset vaihtoehdot on jo käytetty ensimmäisen lapsen kohdalla.

Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Alkuperäinen kirjoittaja Muffa:
No, meillä on just ongelmana tuo kummien puute. Olen tässä miettinytkin monta kertaa kehtaanko kysyä samoja ihmisiä toisellekin lapselle kummeiksi. Mä oon vissiin liian nirso kummien suhteen. Haluan lapsilleni kummeiksi sellaisia ihmisiä, jotka ovat meille todella tärkeitä ja läheisiä ihmisiä. :ashamed:

Aloin juuri kans miettimään että jos toinen lapsi joskus syntyy niin ei hänelle ole kummeja... Kaikki mahdolliset vaihtoehdot on jo käytetty ensimmäisen lapsen kohdalla.

sama täälä, tuttavat ja sukulaiset eronneet kirkosta lähes kaikki!

meillä jo 7 kummilasta eri perheistä kaikki, niin ei kyllä oikein innostaisi ruveta jollekin perheelle jokaisen lapsen kummiksi. Siihen päälle siis vielä 4 omaa lasta.

Meillä on yksi lapsi ja silti olemme joskus miettineet, että kääk keitäköhän voisimme pyytää kummiksi jos luoja meillle joskus suo vielä toisen lapsen...

Itse olisin halunnut veljeni ja hänen vaimonsa lapseni kummiksi, mutta veljen vaimo oli viestittänt äidilleni, että voi voi toivottavasti löytävät kummit...Mekin kun ollaan jo niin monen kummeja pläp pläp plää...Vähän niinkuin vink vink.. Eiväthän nyt meitä pyydä...ja juuri siksi emme pyytäneet vaikka olisi mieli tehnyt... (esim. minun exäni meni pyytämään heitä kummiksi lapselleen... Joo elämä on! :) ).

Mutta kaippa kummiasiakin selkiytyisi jos vain joskus toinen lapsi saataisiin... :)

Yhteistyössä