Kummiuden merkityksestä..

Harhaanjohtaja

Aktiivinen jäsen
26.10.2008
4 581
0
36
Lohja
Tässä erinäisistä syistä asia on ollu tapetilla..

Mitkä asiat teille on tärkeitä kummien valinnassa? Mitä te odotatte niiltä kummeilta tulevaisuudessa?

Tää asia tuntuu jakavan mielipiteitä..

Mulle on tärkeää saada lapselle kummit, jotka ovat mukana lapsen elämässä..ei lahja-automaatteina, ei korttia lähettelevinä, vaan ihmisinä, jotka säilyvät lapselle tärkeinä aikuisina vuosia eteenpäin.

Kunhan on kummit et saa kastettua.. eli mulle ei ne lahjat kans merkkaa, sama laittaako niitä vai ei. Mut en kyllä vaadi mitään yhteydenpitoakaan. Eli ei tartte olla mikään "tärkeä aikuinen" jne.
Toki normaalisti yhteyttä pidetään, kun kavereita ovat, mut ei mitenkään eriksen pidä lasta huomioida kysellä kuulumisia tms.

Ap, onko kummeilla muutokielto päällä vai miten voit varmistaa heidän läsnäolonsa lapsen arjessa? Meillä nykyään kummeihin matkaa noin 600 km. Emme välttämättä näe edes vuosittain.

Mun omat kummit on ollut maailman parhaita, toki ovat lahjoja ostaneet mut mulle on pienestä asti opetettu että se ei ole pääasia. Kaikista kivointa itsestä on ollut, kun he kysyy kuulumisia ja käy kylässä ja itse on saanut käydä heillä kylässä. Ja oon nyt ihan aikuisenakin heidän kans tekemisissä :)

Mä tykkäisin tulevalle lapselle jos kummit otetaan, et kummit on sellaisia jotka on meille läheisiä ihmisiä muutenkin ja joiden kanssa ollaan tekemisissä. Niitä on kyllä niin vähän, et yhdelle lapselle riittää kummit hädin tuskin. Mutta toivon, että kummi vaik joskus soittaa lapselle ku lapsi on isompi. Käy meillä kylässä/me tai lapsi voi käydä hänellä joskus kylässä. Ja lahjoja en keneltäkään odota, mutta synttärikortin lähettäminen olisi bonusta :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ap, onko kummeilla muutokielto päällä vai miten voit varmistaa heidän läsnäolonsa lapsen arjessa? Meillä nykyään kummeihin matkaa noin 600 km. Emme välttämättä näe edes vuosittain.

Meilläkin on kummeihin välimatkaa tällä hetkellä 500km, mutta kyllä me yhteyksiä pidetään...Puhelimet on keksitty myös jos tilanne sitä vaatii.

en odota yhtään mitään. kummit otettiin koska oli pakko. en ole kummi ite. onneks. olisin varmaan tosi huono semmonen koska aikaa menee ihan tarpeeks omiin lapsiini ja kukaan ei näytä olevan tyytyväinen kummeihin. :whistle:

Meilläkin kummit lähinnä sitä varten, että saadaan lapsi kastettua. Typerä kyllä loppujen lopuksi koko kummi systeemi, että ilman heitä ei voi kastaa. Ja nykypäivänä, kun ne tahtoo olla vaan niitä lahja automaatteja:/

Meilläkin kummit lähinnä sitä varten, että saadaan lapsi kastettua. Typerä kyllä loppujen lopuksi koko kummi systeemi, että ilman heitä ei voi kastaa. Ja nykypäivänä, kun ne tahtoo olla vaan niitä lahja automaatteja:/

Onko oikeesti niin ettei perheillä ole sellaisia läheisiä ystäviä, keitä oikeasti kiinnostaisi toistenkin lapset?

Alkuperäinen kirjoittaja Harhaanjohtaja:

Onko oikeesti niin ettei perheillä ole sellaisia läheisiä ystäviä, keitä oikeasti kiinnostaisi toistenkin lapset?

Ei aidosti. Omat ovat rakkaita ja he kiinnostavat, mutta "ne muut" eivät ole aidosti sydäntä lähellä. Valitettavasti.

"Mulle on tärkeää saada lapselle kummit, jotka ovat mukana lapsen elämässä..ei lahja-automaatteina, ei korttia lähettelevinä, vaan ihmisinä, jotka säilyvät lapselle tärkeinä aikuisina vuosia eteenpäin."

Juurikin näin ajattelen asiasta. Harmillista vaan, että näitä läheisiä ihmisiä on vaan vähän. Silti kahdelle lapselle ollaan onnistuttu "löytämään" läsnäolevat kummit, ainakin melkein. Elämäntilanteet vaihtelee, joten ymmärrän kyllä, että välillä yhteydenpitoon tulee taukoja, mutta toivon, että silti kummien ja lapsen välinen suhde säilyy.

Ei aidosti. Omat ovat rakkaita ja he kiinnostavat, mutta "ne muut" eivät ole aidosti sydäntä lähellä. Valitettavasti.

Onpas surullista luettavaa :( Kyllä mun sydämen on vallannut useampikin lapsi, tosin ovathan he ihan lähipiiristä.

just ton takia mustakaan ei tuu ikinä kummia. :whistle: sanon ihan rehellisesti etten olisi hyvä kummi. :xmas:

Pyysimme kummeiksi muutenkin läheisiä (sukulais-)ihmisiä. Ei tarvitse harmitella, että kummit eivät ole yhteydessä. Toisaalta itse olen "kaukaisemman" lapsen kummi, ja yritän olla mukana lapsen elämässä pitkästä etäisyydestä huolimatta.

miten valitsette kummien välistä sen sylikummin? Jolla on tärkeä rooli itse kastetilaisuudessa vaikka muuten "samanarvoinen"?

Jostain syystä mulle on tärkeää että sylikummina on ihminen kuka ehkä jopa voisi oikeasti kristillistä oppia lapselle antaa.
En siis näe välttämättä parasta ystävääni sylikummina, kun tiedän ettei hänellä ole kiinnostusta millään tapaa kirkkoa tai sen tapoja/perinteitä kohtaan.
Muina kummeina taas tärkeitä tukijoita joihin voi luottaa ja keiltä saa apua. Tämä toki toiveena myös sylikummilta.
Tärkeitä ihmisiä vanhemmille, joille kummilapsi on tärkeä.

Kummin tehtävä on tukea kristillisessä kasvatuksessa.

Läheiset suhteet syntyvät itsestään jos ovat syntyäkseen. Suhteet voivat myös katketa. Keltään ei voi edellyttää tällaista sitoumusta, se kertoo vanhempien itsekkyydestä ja epärealistisista toiveista. Lapsen erityisihmiseksi (kummiksi) pyydettävän ihmisen puolestaan on hyvin vaikea kieltäytyä "kunniasta" ellei ole valmis riskeeraamaan ystävyyttään lapsen vanhempiin. Usein kyseessä on kuitenkin velvollisuussuhde johon kukaan osapuoli ei pidemmän päälle ole tyytyväinen.

Pitäkäämme siis kirkon edellyttämät kummit ja läheiset ihmiset kahtena eri asiana. Riittää että ystävälleen uskoutuu ja kertoo toivovansa lapsestaan tulevan hänellekin tärkeä. Kaikki eivät kuitenkaan ole lapsirakkaita ja se tulee ymmärtää kun lapselleen hakee läheistä ystäväpiiristään.

Alkuperäinen kirjoittaja ajatuksia:
Kummin tehtävä on tukea kristillisessä kasvatuksessa.

Läheiset suhteet syntyvät itsestään jos ovat syntyäkseen. Suhteet voivat myös katketa. Keltään ei voi edellyttää tällaista sitoumusta, se kertoo vanhempien itsekkyydestä ja epärealistisista toiveista. Lapsen erityisihmiseksi (kummiksi) pyydettävän ihmisen puolestaan on hyvin vaikea kieltäytyä "kunniasta" ellei ole valmis riskeeraamaan ystävyyttään lapsen vanhempiin. Usein kyseessä on kuitenkin velvollisuussuhde johon kukaan osapuoli ei pidemmän päälle ole tyytyväinen.

Pitäkäämme siis kirkon edellyttämät kummit ja läheiset ihmiset kahtena eri asiana. Riittää että ystävälleen uskoutuu ja kertoo toivovansa lapsestaan tulevan hänellekin tärkeä. Kaikki eivät kuitenkaan ole lapsirakkaita ja se tulee ymmärtää kun lapselleen hakee läheistä ystäväpiiristään.

Tässä oli viisasta tekstiä =)

Alkuperäinen kirjoittaja Seikkailija Dora:

just ton takia mustakaan ei tuu ikinä kummia. :whistle: sanon ihan rehellisesti etten olisi hyvä kummi. :xmas:
Just näin !
Olen kummi kuudelle. Sydämestäni en kellekään. Kohtelias lahja-automaatti kunnes ripille pääsevät.
Kummisysteemiä en kokemukseni pohjalta kannata. Ainakin kummilapsien määrää täytyy rajoittaa. 2 :lle voisin olla se vähän kiinnostunut kummitäti, tälle laumalle en.
Kiltteyttäni suostuin ystävät kauniisti pyysivät...

Mulla on omia lapsia ja kummilapsia. Ei kummilapset toki ole mitenkään omiin verrannollisia, mutta tärkeitä ja omia persooniaan kuitenkin. Jokaisen kanssa yritän puuhata ja jutella jotain heille tärkeää ja kivaa edes jotenkin säännöllisesti. En mä ole kokenut sitä taakkana. Mä olen oikeasti ottanut kummiuden velvollisuutena. En mä tykkää kaikkien kavereiden lapsista. Itse asiassa en ole edes kauhean lapsirakas. Mutta kyllä mä tykkään kummilapsistani. Mä olen kummi ja soitan, käyn kylässä, lähetän korttejakin ja kysyn lapselta, mitä sille kuuluu ja mitä se haluaisi tehdä. Mä olen aikuinen.

Mä itse vaadin kummiudelta sitä tiettyä yhteydenpitämista, mutta en kaikilta kummeiltani.
Tähän vaatimuksen alle kuuluvat rakkaat ystäväni,
joilla kellään ei ole vielä omia lapsia. Ja kyllä ne on lasten elämässä hyvin olleetkin mukana :heart: Eli 3 ihmistä kaikista seitsemästä on ne keltä vaadin :laugh:

En siis vaadi kalliita lahjoja tms, vaan yksinkertaisesti aikaa lapselle: eli jos tulee kylään niin kyselee lapsen kuulumiset ja noin yleisestikkin että kuuluu konkreettisesti läsnäolollaan lapsen elämään =)

Noihin seitsemään lukeutuu kolme sisarusta, yksi niistä asuu tunnin ajomatkan päässä mutta hänellä on kaksi omaa lasta. Kaksi asuu sitten kauempana. Nämä kolme "ystäväkummia" asuvat tässä lähistöllä niin ehkä sitäkin kautta tullut tuo "vaatimus" :laugh: :heart: Yksi kummeista on yhden ystäväkummin exä ja häneltä en tuolloin eron jälkeen odottanut yhteydenpitoa, mutta niin on vain aina muistanut: jouluina , nimipäivinä sekä syntymäpäivinä =) :heart:

Lis. Mulla on kolme kummilasta ja kaikkia muistetaan ja kun isommiksi kasvaa niin otan kyläilemäänkin.. tai no pienintä mussukkaa olen kyllä hoivaillut eniten nyt: on siis kumpsulla ollut useamman kerranyötä jne.. ( mun siskon lapsi ) :heart: Yksi noista on kaverin lapsi ja toinen serkun lapsi..

Yhteistyössä