kummin sanotaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lurppa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="ammattilainen";25090564]Olet väärässä. =)[/QUOTE]

Mä muistan jonkun aiemminkin väittäneen, että "alukset" käy myös. Voiko silloin siis puhua myös patjanaluksista ja pyllynaluksista?

[QUOTE="henna";25090613]Mä muistan jonkun aiemminkin väittäneen, että "alukset" käy myös. Voiko silloin siis puhua myös patjanaluksista ja pyllynaluksista?[/QUOTE]

Eikös patjanalus, sängynalus tai silmänalus jne. ole ihan oikeita sanoja? Ne taivuttaisin monikossa että -alukset.

[QUOTE="henna";25090613]Mä muistan jonkun aiemminkin väittäneen, että "alukset" käy myös. Voiko silloin siis puhua myös patjanaluksista ja pyllynaluksista?[/QUOTE]Mitä nämä pyllynaluset/alukset ovat?

Olen järkyttynyt, että tuo -alukset näköjään todella on käypä.

Miksei tää sana mene samoin kuin VUORI (luonnossa) - vuoren, mutta VUORI (takissa) - vuorin?

Niilläkin on sama perusmuoto mutta eri taivutusmuoto.

Kai.

Onneksi en olekaan ammattilainen, kun en koskaan suorittanut sitä äidinkieltä sivuaineekseni. :D Tai toisaalta ois varmaan kannattanu! Huomaan.

Olen järkyttynyt, että tuo -alukset näköjään todella on käypä.

Miksei tää sana mene samoin kuin VUORI (luonnossa) - vuoren, mutta VUORI (takissa) - vuorin?

Niilläkin on sama perusmuoto mutta eri taivutusmuoto.

Kai.

Onneksi en olekaan ammattilainen, kun en koskaan suorittanut sitä äidinkieltä sivuaineekseni. :D Tai toisaalta ois varmaan kannattanu! Huomaan.

Alus - alukset (laiva)
Silmänalus - silmänalukset

alunen - aluset

Yhteistyössä