Kummin lisääminen ja poistaminen?

Nuoremman lapsemme kummi ei nyt oikein olekaan varma tästä kummiudesta, voiko hänet jotenkin poistaa?

Meillä olisi myös toinen henkilö joka todellakin haluaisi olla lapsemme kummi, miten hänet lisätään?

Jollain kokemusta?
 
ei taida oikein onnistua
Minulle jäi sellanen käsitys ettei oikein onnistu,. Minut olisi lisätty kummiksi yhdelle lapselle, muttei se onnistunut. POistaminenkaan ei taida oikein onnistua.

Tämä on minun käsitys asiasta, en tiedä miten asia oikeasti on.
 
Kummien lisääminen | Evl.fi - Suomen ev.lut. kirkko


Kummien lisääminen
Kummeja voi lisätä, jos kummin tehtävän hoitaminen ei jostain syystä toteudu. Erityistilanteita voivat olla esimerkiksi kummin kuolema, maasta muuttaminen, eroaminen kirkosta tai lapsen adoptio tai se, että kummit eivät pidä lapseen mitään yhteyttä. Kummien lisääminen lapselle kasteen jälkeen on ollut mahdollista vuoden 2006 alusta.

Uusia kummeja voidaan nimetä enintään kaksi. Päätöksen kummin lisäämisestä tekee lapsen huoltajien esityksestä lapsen seurakunnan kirkkoherra.Yli 12-vuotiasta lasta pitää uskonnonvapauslain mukaisesti kuulla asiassa

Kummiutta ei voida ottaa pois, sillä lain mukaan kummiutta ei voi keneltäkään riistää. Aikuiselle ei voi lisätä kummeja kasteen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Pitää soittaa ja kysyä kirkkoherran virastosta asiasta, tylsää että kävi näin, että väärä valinta tuli tehtyä. Olisin toivonut että kummi olisi kieltäytynyt, kerran homma ei nappaa ollenkaan.

Lapsella on vain kaksi kummia, niin olisi kiva että ne kaksi olisi edes olleet hyvät valinnat.
 
Kyllä voi ihan virallisesti lisätä. Pitää vaan käydä kirkkoherranvirastossa täyttämässä lappu johon tarvitaan molempien vanhempien allekirjoitus. Itse olen lisännyt vuonna 2008 ja silloin ainakin onnistui. Poistaa taas ei pysty.
 
No ei sitä poistamista virallisesti tarvii, välit eivät kyseiseen henkilöön ole mitenkään niin huonot tms, sitä vaan ei kiinnosta kummina olo niin saa sitten jättäytyä pois ja toiset sitten saavat olla aktiivisempia kun itse haluavat.
 
Onko se kummius teillä syvän hengellistä vai enemmän sitä että olisi joku aikuinen joka on kiinnostunut lapsesta, haluaa viettää tämän kanssa aikaa jne?


Onko lopulta väliä mitä niissä kirkon papereissa lukee? Eikö enemmän kummi ole se perheen kesken sovittu kummi joka hoitaa kummin tehtävänsä kuin se jonka nimi lukee papereissa mutta joka ei koskaan ole ollut lapsesta kiinnostunut?
 
Onko se kummius teillä syvän hengellistä vai enemmän sitä että olisi joku aikuinen joka on kiinnostunut lapsesta, haluaa viettää tämän kanssa aikaa jne?


Onko lopulta väliä mitä niissä kirkon papereissa lukee? Eikö enemmän kummi ole se perheen kesken sovittu kummi joka hoitaa kummin tehtävänsä kuin se jonka nimi lukee papereissa mutta joka ei koskaan ole ollut lapsesta kiinnostunut?
Juurikin niin että on joku aikuinen joka on kiinnostunut lapsesta. Ei ole niin väliä mikä papereissa lukee, haluaisin vain tehdä tulevalle kummille selväksi että hänet halutaan, eikä niin että 'tulee vain paikkaamaan yhtä huonoa valintaa' sen takia haluaisin ihan virallisesti asian hoitaa.
 
"mii"
Mä oon lisännyt kummin tolle likalle,sillä oli 3 kummia joista yksi oli tytön elämässä. Nämä 2 muuta ex miehen siskoja.
Me käytiin siä kirkkoherranvirastossa. Mulle soitti soitti sieltä,ja kyseli syitä miksi? Sitten vasta lisättiin.
poistaminen ei onnistu.
 
marika_ritola@luukku.com
Haluaisin poistaa mun veljen pois mun pojan kummi tehtävästä koska ei välitä eikä oo tekemisissä mun poikaan millään lailla eikä suorita kummin tehtävää.
 
Uskovaiset kummini panivat välit tyystin poikki kun en pentuna suostunut käymään rippileiriä/koulua, sain (äitini suosiollisella avustuksella) vapautuksen koulun uskonnontunneilta ja kirkkokäynneistä. Viimeinen niitti oli kun erosin kirkosta heti kahdeksantoista täytettyäni :D

Silti nämä ihmiset edelleen mainitaan kummeinani.
 

Yhteistyössä