kummille joululahja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 1234567
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

1234567

Vieras
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mikäs teillä on käytäntö koskien kummien joululahjoja. Eli meillä ystäväpariskunta esikoisemme kummeina ja ei hajuakaan, että "pitäisikö" meidän muistaa heitää lahjalla jouluna? Todennäköisesti he ostavat kuitenkin tyttärellemme jotain jouluna, joten ehkä olisi kohteliasta muistaa myös heitä..Toisaalta, et ikinä muista että minun omille kummeilleni oltaisiin ostettu mitään. Jos olette jotain ostaneet, niin mitä? Ja nyt jos ekana jouluna jotain ostaa, niin sitten on taas sama miettiminen ja pohtiminen seuraavana vuonna ja sitä seuraavana...

olen aika monen lapsen kummi joista yhden vanhemmat muistavat minua aina jouluna jollain pienellä. Minusta se on mukava ele (ostanhan aina synttäri/joululahjat heidän lapselle), pienestäkin muistamista tulee hyvä mieli. Olen saanut erilaisia kynttilöitä, servettejä ja mansettaja, yms. pientä. Lahjojen ostaminen on aina hankalaa, itsekkin aina pähkäilen että mistä kukakin pitää jne, mutta nyttemmin olen ostellut yleensä sellaista mistä itse pidän jos en tiedä mistä kukakin pitää :)

joulukukkakin voi olla ihan kiva juttu tai jotain levonnaisia yms.

Olemme mieheni kanssa kummeja yhteensä viidelle lapselle ja 8 kk sitten saimme oman pojan. Emme ole koskaan saaneet joululahjoja kummilapsilta tai heidän vanhemmilta, emmekä aio pojan kummeille niitä laittaa. En ole koskaan edes odottanut mitään lahjoja...

KAUNIS KIITOS olisi tosi kova juttu! Ainoastaan yksi kummilapsistame muistaa kiittää meitä jouluna joko tekstiviestillä tai soittamalla. (Oman poikamme aiomme opettaa myös tällaiseen käytökseen ja itse aiomme myös kiittää kummivanhempia, pojan ollessa vielä pieni)

On rahallinenkin kysymys tämä kummivanhempien muistaminen lahjoilla, kun meillä on jo kummilapsia niin paljon ja siihen päälle sisarusten lapset ja isovanhemmat jne...

Me ollaan annettu jotain pientä lahjaksi pojan kummeille. Viime vuonna kummit saivat pojan 1v. kuvan. Itse olen kolmelle kummi ja kahdelta kummilapselta yleensä saan lahjaksi jotain. Itseasiassa en haluaisi mitään kaupasta ostettua, vaan jotain lapsen oma tekemää esim. vaikka piirustus on/olisi tosi kiva, ne on jotenkin niin hellyttäviä.

just noita pikkupaketteja ollaan mekin harrastettu, lisäksi bongasin loistavan paikan, www.lahjakas.fi, sieltä tilasin tyynyliinat tyttömme kummeille. siellähän on muutakin mukavaa, eikä ihan kamalan hintaisia. toki itekin vois tehdä esim. tyynyliinan painattamalla mieleisen kuvan... noi lahjakkaan tyynyliinat on ainakin tosi kestäviä, oon testannut kotona yhtä (pesty monen monta kertaa ja hyvänä pysyy)!

En odota kummilapsilta (tai näiden vanhemmilta mitn lahjaa).Mutta mullekkin kelpaisi vaikkapa piirustus tai halaus:) Omilla lapsilla monta kummia.Ollaan joka joulu jotain ostettu.Vaikka sitten arpoja jos ei muuta olla keksitty.Tänä jouluna päätettiin ostaa suklaata.Musta sellainen geishasuklaalaatikko tai fazerin sininen ihana lahja.Eikä nyt ihan konkurssiinkaan vie;)

Meillä on kaksi lasta, ja kummankin kummeja on aina jouluisin muistettu. Musta se on paitsi kohteliasta myös mukavaa. Ei muistamisen tarvitse iso olla, pääasia on, että kummin olemassa olon jotenkin muistaa.

Viime jouluna lapset maalasivat saviset kukkaruukut, jotka mä sitten lakkasin ulkokäyttöön sopiviksi. Joskus on annettu valokuvista koottu kalenteri, joskus albumi, johon on kerätty kuvia lapsen ja kummien yhteisistä touhuista.

Itselläni on kaksi kummilasta. Toinen on jo sen verran iso (yläasteella), että huolehtii muistamisista itse. Joskus lähettää jotain pientä jouluna (itse tehdyn kynttilälyhdyn tai muita tekemiään käsitöitä), usein tekstiviestin, jossa kertoo kuulumisiaan ja toivottelee hyviä nimppareita jne. Toinen on vielä pieni, mutta hänen vanhempansa huolehtivat muistamisista. Valokuvia ja esim. multimediaviestejä on kummilapsista mukava saada muulloinkin kuin jouluna.

Ei ole pahemmin kummilapsen vanhemmat muistaneet kummejaan. Usein en ole saanut edes kiitosta lähettämästäni lahjasta tai rahasta! Enpä enää viitsi muistaa kummilapsianikaan. Kyllä se kiitos minusta olisi edes paikallaan...

Minulla on neljä kummilasta, joille aikoinaan olen ostanut kaikenlaista merkkipäivisin. Yhdessä vaiheessa kuitenkin havahduin, kun en saanut edes joulukorttia kuin yhdeltä kummilapselta/hänen vanhemmiltaan. Lopetin minäkin sen lahjomisen kaikkien muitten paitsi tämän yhden kanssa.

No en kyllä ole odotellut lahjaa kummilapselta tai vanhemmilta. Itse muistan kummilasta jouluna ja syntymäpäivänä, ihan nimellisiä juttuja yleensä. Ei minusta kuulu kummille lahjoja antaa, ehkä sitten vanhempana jotain piirustuksia ja sellaista. Tietysti jos on ylimääräistä rahaa ja aikaa niin lahjathan on aina ihana juttu...

Ei lahjan tarvitsisi olla iso ja kallis. Pelkkä kiitoskin riittäisi!!! Mutta kun ei sitäkään saa, en aio tänä jouluna varmaankaan muistaa kuin kahta kummilastani. Yhteydenpito molemmin puolin olisi ihan jees. Omalla lapsellani on tänä vuonna eka joulu ja aion kyllä ostaa pienen lahjan kummeille. Ja vähintään se joulukortti kuitenkin. Tuskin se ketään vararikkoon vie?!

Mä aattelin tänä vuonna tehdä tyynyliinan kummeille. Siis painan käden kuvat. Musta on kiva muistaa jollain pienellä. Kummipaidat on kans kiva juttu itse sain sellasen viimejouluna. En odota kan smitään mut kiva on muistaa kummeja ja tietty kummilapsia. Musta tuntuu kivemmalat esim, et kummi ns joululahjaksi vaiks lupautus ottamaan lapsen yökylään.

Heippa meillä on annettu kummeille lahjaksi Valokuva albumi itse tehty johon liimasimme lasten kanssa heidän erilaisia kuviaan :D Sitten on annettu itse tehty kalenteri eli ostin erivärisiä kartonkeja joihin jokainen sai liimata/piirtää jonkun kuvan joka toi kyseisen kuukauden mieleen Esim. joulukuu jouluaiheinen kuva ja Heinäkuuhun laittoivat uimareita. kalenteriin ei laitettu vuosia eikä päiviä vain kuukaudet joten se on ikuinen. Sitten on annettu puhelinmuistio kauniisti kuvitettu sekä itse koristellut puiset valokuvakehykset kuvineen . Nyt pitäisi saada taas idea minkä voisi lasten kanssa yhdessä toteuttaa.

En minä kummina mitään joululahjaa odota, mutta joka vuosi olen jotain silti saanut. Viime jouluna sain kauniin muistilapputelineen, jonka ensimmäiseen lappuun kummityttö oli piirtänyt tontun. Vaikka lahja ei välttämättä muuten ole niinkään minun tyyliäni, olen pitänyt sitä esillä juuri tuon piirustuksen takia. Muutenkin parhaita lahjoja ovat olleet kirjeet joissa on ollut pari valokuvaa ja lapsen tekemä piirustus.

Minun mielestäni kummejakin kuuluu muistaa jouluna, ihan kuten hekin (useimmat) muistavat kummilapsiaan. Eihän muistamisen tarvitse mikään kallis olla, kunhan on jotain ajatusta. Omaleipomia (lapsen?) pipareita, joulukukka, kynttilä, kehystetty lapsen kuva, suklaata... Jotain pientä, mikä nyt kellekin sopii parhaiten.
Meillä lapsen kummit on niin läheisiä ystäviä, että muistaisimme heitä jollain lailla jouluna muutenkin.

Mielestäni on huomaavaista muistaa myös kummeja jouluna, -jos pitävät kummilapseen yhteyttä. Jokin pieni ele on mukava, jotain lapsen omatekemää ASKARTELUA ja jokin ihana tuoksusaippua esim. SUKLAASAIPPUA kauniisti pakattuna on varmasti mieltä lämmittävä.

Lähetämme omien lastemme kummeille joulukortit ja joskus valokuvia lapsista...Meidän lapset ovat vielä pieniä, joten eivät osaa askarrella tai piirrellä kummeille,mutta kyllähän se varmasti ilahduttaisi sitten myöhemmin.
Meillä on 8 kummilasta ja emme odota heiltä mitään.Koulukuvia ovat lähetelleet ja joulukortit.Se riittää kyllä meille.Yksi kummityttö muistaa varmasti ihan omatoimisesti kummiaan muutenkin lähettämällä kortteja tms.Eli olen hänelle tärkeä ihminen.

Oma kummitätini on jo lähes 80-vuotias, mutta hän yhä muistaa minua kolmesti vuodessa (synttärit, nimipäivä, joulu) kortilla tai kirjeellä. Usein saan vieläkin jouluksi jotain pientä esim. itseneulotut villasukat.

Äitini patisti minut aina kirjoittamaan tai muuten muistamaan kummitätiäni. Minäkin siis yhä edelleen kirjoittelen ja laitan kortteja reissusta ja muistan häntä jouluna esim. ostamalla kynttilän, kirjanmerkin, suklaata tms. pientä, jonka voi postittaa helposti.

Omien lasteni kanssa olen noudattanut samaa linjaa. Kummeille laitamme postitse esim. päiväkodissa otetun kuvan, piirrustuksia, lasten kuvasta tehdyn joulukortin yms. Otan paljon valokuvia, joten olen sitten teettänyt vuoden aikana parhaita otoksia digikuvista paperikuviksi ja lähettänyt niitä esim. kesällä kummit kävivät kylässä, joten siitä olen nyt sitten tulostanut kuvia ja lähetän ne joulukortin kanssa samassa kuoressa.

Erilaiset lauta- ja seurapelit ovat oiva lahja monenikäiselle kummille. Parasta tietysti on kun niitä pelataan yhdessä ja nautitaan siitä kummina olemisesta.

Erilaisia joulululahjaideoita voi myös etsiä http://www.joululahja.org sivuston blogista. Minua ainakin kiinnostaisi tuommoinen kalenteri :D

Jos ihan välttämättä haluaa jotain antaa kummille lahjaksi, antakaa edes jotain sellaista, jonka voi tuhota helposti eli vaikka syötävää tai juotavaa tai vaikka pelkkä valokuva (eikä mitään albumia tai kehystettyä kuvaa tms) siitä kersasta. En kummina kaipaa mitään askarteluja tai muuta tavaraa tai säilöttävää muistoesinettä ja uskon, että kaltaisiani on paljon muitakin. Mikä ihmeen antamisen pakko ihmisiä jouluna vaivaa? Joo, joo, "saa antamisen iloa" ja "ajatus on tärkein". Joulukortti tai vierailu riittää varsin mainiosti, sillä eiköhän nykyihmisillä kaapit pursu jo ihan riittävästi kaikkea turhaa roinaa.

...antaa kummeille itseleivottuja piparkakkuja itsetehdyin koristein. Eli esikoinen(2v4kk) saa itse pursottaa kuviot sydänpipareihin. Ne laitetaan sellofaaniin nätiksi paketiksi ja kummille menemään.

Meitä on kyllä kummipoikamme perhe muistanut monella eri tapaa ja olen kummitätinä saanut ihania tauluja ja synttärilahajaksi vuosi sitten sain kivan kirjan. Viime jouluna saatiin ihant pyyhkeet miehen kans.
En kyllä odota sieltä mitään lahjoja, nyt on lähdössä kummipojalle suojelusenekeli taulu jonka itse kirjoilin lisäksi olen kutonut palmikkopuseron ja liivin kummipojalle. Viime jouluna lähetettiin valokuituenkeli heille kaikille yhteiseksi lahjaksi ja kummipojalle vielä erikseen lahja.

Alkuperäinen kirjoittaja Näkökulma tämäkin:
Jos ihan välttämättä haluaa jotain antaa kummille lahjaksi, antakaa edes jotain sellaista, jonka voi tuhota helposti eli vaikka syötävää tai juotavaa tai vaikka pelkkä valokuva (eikä mitään albumia tai kehystettyä kuvaa tms) siitä kersasta. En kummina kaipaa mitään askarteluja tai muuta tavaraa tai säilöttävää muistoesinettä ja uskon, että kaltaisiani on paljon muitakin. Mikä ihmeen antamisen pakko ihmisiä jouluna vaivaa? Joo, joo, "saa antamisen iloa" ja "ajatus on tärkein". Joulukortti tai vierailu riittää varsin mainiosti, sillä eiköhän nykyihmisillä kaapit pursu jo ihan riittävästi kaikkea turhaa roinaa.

No niin, onhan se oikeesti näin(kin). Asiat voi sanoa monella tapaan, mutta ihan sama juttu meillä; ihana saada niitä askartelu juttuja, mutta kun kummilapsia on kolme ja siihen omat muksut päälle, niin ei hei oikeesti olle sellaista tilaa mihin nämä jokavuotiset tuotokset säilöisi.... Meillä menevät kaattikselle, kun pölyä on tarpeeksi. Piirustukset ym. paperit olen säïlönyt kansioihin, joita kenties sitten tulevaisuudessa (20.v..) palauttelen.
"Tuhottavat" jutukin on kivoja! Ja itsetehdyt kortit!!

Yhteistyössä