Kummilapsi tuli kerjäämään lahjaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Näreissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Näreissään

Vieras
Elikkä siis olin jo hyvissä ajoissa ennen joulua päättänyt että tänä vuonna en lahjo kummilasta taloudellisesta syystä (jouduin maksamaan tonnin lisäveroja ja olen kotona pienen lapsen kanssa kh-tuella). Laitoin joulukortin sentään. Eikös sitten aatonaattona tämä kummilapsi tule vanhempiensa kanssa meidän oven taakse kysymään onko lahjaa ja tuomaan itse suklaalevyn minulle no ei kun äkkiä hakemaan kaapista karkkipussi ja annoin sen. Ilme oli melko pettynyt. Mutta ei meidänkään lapsen kummi ole jouluna muistanut kummilastaan, että onko tuo nyt rikos? Nyt sitten kummilapsi tai hänen vanhemmat ottivat nokkiinsa... voi jestas.

Niin siis tuli tuomaan sulle lahjaa vai vaatimaan itselleen lahjaa?

Minusta aika noloa olla ostamatta kummilapselle lahjaa. Kallis sen ei tarvitse olla, itse ostin legopaketin alennusmyynnistä. Eikä ole isot tulot... Mätkytkin ilmoitettu jo aikoja sitten...

Mä en kyllä itsi viitsis tuollalailka lähtee kerjuulle, mutt on niitä. Mun kumminlapsesta eikä hänen perheestään kuulu ikinä mitään muulloin kuin jouluna ja synttärinä. Soittoihin ei vastata, einkäydä kylässä, eikä niille sovi ikinä mennä. Mutta johan laitetaan lapsi asialke kyseleen, kun jompi kumpi merkkipäivistä lähenee

Mä en kyllä itsi viitsis tuollalailka lähtee kerjuulle, mutt on niitä. Mun kumminlapsesta eikä hänen perheestään kuulu ikinä mitään muulloin kuin jouluna ja synttärinä. Soittoihin ei vastata, einkäydä kylässä, eikä niille sovi ikinä mennä. Mutta johan laitetaan lapsi asialke kyseleen, kun jompi kumpi merkkipäivistä lähenee

Juuri näin meilläkin. Vuoteen en ole kummilasta nähnyt, tänä vuonna ei edes kutsuttu synttäreille viime vuonna oli vaan kaverisynttärit, "mutta lahjan saat tuoda tohon ovelle" sanoi kummilapsen äiti.

Minusta aika noloa olla ostamatta kummilapselle lahjaa. Kallis sen ei tarvitse olla, itse ostin legopaketin alennusmyynnistä. Eikä ole isot tulot... Mätkytkin ilmoitettu jo aikoja sitten...

Kummilapsen vanhempineen ihan suoraan kysyi, että missä joululahja on? Joka vuosi olen muistanut kummilapsen koko perhettä lahjoilla, mutta nyt on tosi tiukkaa itselläkin ja eipä sieltäkään suunnalta juuri meidän perhettä muisteta :(

En oikeasti voi uskoa ja tajuta, että joku kehtaisi vartavasten tulla lahjaa kyselemään. Jos itselläni olisi joku tuollainen tuttu, en varmaan tahallani ostaisi mitään. Korkeintaan väsäisin itse jonkun typerän käsityöhässäkän tai itsetehtyä sinappia.

Moni kummi ei muista kummilastaan lainkaan. Tässä tapauksessa lieventävänä seikkana kummilapsen puolesta on se, että jos lapsi on saanut kummiltaan joka joulu lahjan, niin lapsi oppii odottamaan sitä. Siinä mielessä on ymmärrettävää, että lapselle tilanne on ollut outo eikä hän ole voinut ymmärtää, miksi lahjaa ei nyt tullutkaan. Oma kummini muisti minua 10-vuotiaaksi saakka. Lahjat eivät välttämättä olleet ihmeellisiä ( = ei rahallista arvoa) , mutta silti ne olivat joka vuosi odotettuja.

Minusta on vähän hassua kun kummit valittaa että muistetaan vaan "jouluna ja synttärinä". Me kutsutaan kummit aina synttäreille, koska olisi törkeää olla kutsumatta ja olisi kiva että kummi vaivautuisi paikalle edes kerran vuodessa, kun on hommaan ryhtynyt. Ei lahjan takia - vaan siksi että olisi kiva jos lapsi oppisi tuntemaan sen naamankin mistä aina muuten vaan "sun kummi"-na puhutaan. Jouluna lähetetään aina joulukortti - emme kalastellaksemme lahjoja, vaan koska se kuuluu hyviin tapoihin. Mutta eipä sieltä suunnalta kuulu koskaan mitään... tai no joo, tyhjiä lupauksia. Joku on lahja-automaatti, mutta omasta halustaan. Eli ottavat meihin juuri sen verran yhteyttä että voivat sopia milloin haemme lahjat.

Miksi alkaa kummiksi, jos ei edes kahtena päivänä vuodessa pysty ja jaksa mitenkään lasta muistamaan? Siis koska kenenkäänhän ei ole pakko siihen hommaan ryhtyä jos ei kiinnosta, ei ole aikaa, ei ole varaa, niin miksi sitten alkaa hommaan kun tietää että pienelle lapselle siitä lopulta paha mieli vaan tulee? Olisi sitten rehti, kieltäytyisi kunniasta joten lapselle voisi pyytää kummiksi sellaisen ihmisen jota edes vähän kiinnostaa kyseinen homma.

Itselläni on yksi kummilapsi, ja vähintään jouluna ja synttärinä muistan. On ne vaan lapselle aina tosi tärkeät päivät.

Lapset saavat jouluna lahjoja ihan tarpeeksi ilman kummien lahjojakin. Eivät ne useinkaan tiedä edes, että lahja on kummilta. Panostakaa syntymäpäivälahjaan. Raskii ostaa vähän paremman, kun ei ole niin monta ostettavaa kerralla.

Yhteistyössä