Kummilapsi ja sen vanhemmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli olemme ex mieheni kanssa kummeja. Eron jälkeen minun välit kummilapseni vanhempiin katkesivat, vanhempien puolelta. Tästä on nyt aikaa 2 vuotta. Yhteydenpito tapahtuu minun puoleltani ja lähinnä se on joulu-, syntymäpäivä lahjojen ostoa ja lähettelyä. Olen ottanut ihan normaalisti yhtetyttä esim. kysynyt jos haluavat poikani vanhan potkulaudan, vaatteita yms. Vastausta en saa siis täysi hiljaisuus. Olenkin miettinyt että kannattaisikohan vain antaa periksi ja unohtaa koko kummius? Lapsi on niin pieni ettei edes muista tai tunnista minua. Tilanne on vielä sillälailla hankala että exmieheni ei kuulu kirkkoon, minä kuulun joten olen lapsen ainoa virallinen kummi. Harkitsen jopa jos vain postittaisin kummitodistuksen vanhemmille vaikka ei varmaan kannata?

Jos mitään vastausta ei saa jne niin lopettaisin yhteydenpidon. en tiedä miten uskonnollisista piireistä olette, mutta nykyisin aika monelle kummin merkitys on jotain ihan muuta kuin sen kristillisen kasvatuksen tukeminen. Eli jos ex-miehesi on väleissä tämän kummilapsen perheen kanssa niin varmasti hän voi toimia kummina ihan hyvin vaikkei kirkkoon kuulukaan eikä ole virallinen kummi. Mitään kummitodistusta en kävisi postittelemaan, mutta omalta osaltani voisin siis pyyhkiä tuon kummilapsen pois elämästäni.

Unoha!! Mitäs sitä rahojaan tuhlaamaan lapseen, jota et edes nää. Kyllä ne huomaa että nyt se lopeti yhteydenpidon jos ne välittää ottavat itse yhteyttä. Kummeus nielestäni muutenkin yhtä ihmisen hyväksikäyttöä ja lypsämistä. Itselläni 2 kummilasta ja lahjakone olen vain. YHTÄÄN EN ENÄÄ OTA!!

Surullista. Niin siinä usein (?) käy, kun erotaan. Tunnen muutamankin erotapauksen, joissa ei-niin-läheinen kummi jää taka-alalle. Meidänkin perheessä miehen esikoisen yksi kummipariskunta erosi kymmenisen vuotta sitten, miehen kaveri ja puolisonsa. Mies on edelleen tekemisissä kaverinsa kanssa, jolla on uusi perhekin, mutta tuohon exään ei ole yhteydessä. Tavallaan ymmärränkin..

Viimeksi muokattu:
No jos kerran eivät halua pitää mitään yhteyttä, niin miksi sinun pitäisi sinne päin kovasti yrittää ylläpitää yhteyksiä. Hehän tai heidän lapsensa siinä eniten menettää jos ette enää ole tekemisissä. Jos olet 2 vuoden ajan jaksanut muistaa lasta ja kysellä jutttuja, eikä mitään vastakaikua, olet mielestäni osasi tehnyt. Ei varmaan tarvitse kummitodistusta takaisin lähetellä, mutta lopetat vaan yhteydenpidon tähän. Minä henk.kohtaisesti en olisi jaksanut edes tuota 2 vuotta yrittää. Sääli tietysti lapsen kannalta, mutta minkäs teet...

Laita lapselle kortti synttärinä ja jouluna ( ja ehken pääsiäisenä/koulun loppumisen ja alkamisen aikoihin kun on siinä iässä et on koulussa). Silloin lapsi tietää ettet ole unohtanut häntä kokonaan ja se voi sit isompana olla oikeasti merkittävä asia, varsinkin jos muita kummeja ei ole. Mutta en lähtisi sinuna lahjoja ostelee enkä muutenkaan enä ottaisi yhteyttä lapsen perheeseen.

Tarvitsinkin juuri vahvistusta ajatukselle että olen kaikkeni yrittänyt ja tosiaan en lähetä sitä todistusta koska ei sillä mitään merkitystä ole. Valoituksena tilanteeseen vielä. Ero johtui mieheni pettämisestä ja kummilapseni äiti on mieheni sisko. Mies on edelleen tämän uuden tyttöystävänsä kanssa joten ehkä tämä sitten on "normaalia"

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen vieras;23722672:
Tarvitsinkin juuri vahvistusta ajatukselle että olen kaikkeni yrittänyt ja tosiaan en lähetä sitä todistusta koska ei sillä mitään merkitystä ole. Valoituksena tilanteeseen vielä. Ero johtui mieheni pettämisestä ja kummilapseni äiti on mieheni sisko. Mies on edelleen tämän uuden tyttöystävänsä kanssa joten ehkä tämä sitten on "normaalia"

:hug: Sinä olet voitavasi tehnyt, voit ihan hyvällä omalla tunnolla unohtaa koko asian.

Se että kummilapsen äiti on miehen sisko voi tehdä asian hänen kohdallaan hyvin kiusalliseksi. Onko tämä ex-mies muuten lapsesi isä?

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen vieras;23722744:
meillä kaksi yhteistä lasta, aika pieniä vielä

Se on kyllä vähän hassua. Siis kun kyse on kuitenkin lastesi serkusta, silloin luulisi että haluaisivat jonkinlaiset välit pitää. Jos taas ei olisi noita yhteisiä lapsia niin ymmärtäisin paremmin jos ei valua veljen ex:n kanssa olla tekemisissä.

Mutta jos eronne oli jotenkin riitaisa ja sisko halusi pitää veljensä puolia ja ehkä on sitten ystävystynyt tämän uuden naisystävän kanssa jne. Toisaalta väliäkös tuolla, sinulla ei ole mitään velvollisuuksia heidän suuntaansa ja lastesi isä sitten voi itse hoitaa niin että serkut näkevät toisiaan jne.

Se on kyllä vähän hassua. Siis kun kyse on kuitenkin lastesi serkusta, silloin luulisi että haluaisivat jonkinlaiset välit pitää. Jos taas ei olisi noita yhteisiä lapsia niin ymmärtäisin paremmin jos ei valua veljen ex:n kanssa olla tekemisissä.

Mutta jos eronne oli jotenkin riitaisa ja sisko halusi pitää veljensä puolia ja ehkä on sitten ystävystynyt tämän uuden naisystävän kanssa jne. Toisaalta väliäkös tuolla, sinulla ei ole mitään velvollisuuksia heidän suuntaansa ja lastesi isä sitten voi itse hoitaa niin että serkut näkevät toisiaan jne.

Ero ei siis vielä 2 vuoden jälkeenkään ole selvä..mutta ei siitä minusta muiden tarvitse kärsiä, eikä minulla ole exän uutta vastaan mitään. Oikeus prosessi vaan kestää et saadaan ositukset tehtyä. Se on vaan kurjaa mutta pakko antaa vaan periksi ja antaa exän itse hoitaa lasten ja isovahempien + serkkujen suhteet. Todenäköisesti tulee kuitenkin niin käymään et siteet katkeaa. Ei kai se mun tehtävä ole enää pitää exän hajanaista perhettä kasassa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen vieras;23722832:
Ero ei siis vielä 2 vuoden jälkeenkään ole selvä..mutta ei siitä minusta muiden tarvitse kärsiä, eikä minulla ole exän uutta vastaan mitään. Oikeus prosessi vaan kestää et saadaan ositukset tehtyä. Se on vaan kurjaa mutta pakko antaa vaan periksi ja antaa exän itse hoitaa lasten ja isovahempien + serkkujen suhteet. Todenäköisesti tulee kuitenkin niin käymään et siteet katkeaa. Ei kai se mun tehtävä ole enää pitää exän hajanaista perhettä kasassa ;)

Ei ole todellakaan sinun tehtäväsi. Ex saa hoitaa lasten suhteet omaan sukuunsa (ja naisystävän sukuun), sinä omaan sukuusi (sekä mahd. tulevan miehesi? sukuun). Joskus ne välit johonkin suuntaan katkeaa, sille ei voi mitään. Mutta tosissaan varmatsi selkeämpi että sinä pidät etäisyyttä tuohon ex:n sukuun, ainakin siis jos ei sieltäpäin jossain vaiheessa oteta yhteyttä.

Yhteistyössä