Kummiksi ryhtyminen

• Viestiketjun aloittaja Kummiksi
  • Ensimmäinen viesti
Kummiksi
Kuten otsikostakin selviää, niin olen kummiksi ryhtymässä. Kysynkin teiltä muutaman kysymyksen; Mikä on kummin tehtävä? Onko hän sellainen joka muistaa esim synttärit ym.. Mitkä on kummin tehtävä ristiäisissä, pitää vauvaa sylissä vai? Kysyykö pappi mitään erikoista kummeilta? Millaiset vaatteet mielestäsi sopii ristiäisiin naiselle? Jos ootte kummeja niin vinkkejä lahjaan minkä voisi ristiäisiin ostaa..

Kirkon kannalta kummin tehtävä on lapsen kristillinen kasvatus, käytännössä se voi olla paljon muutakin. Olla mukana lapsen elämässä ja vanhempien tukena/apuna.

Meillä on 4 kummilasta, joita olemme muistaneet synttäreinä/jouluisin ja joskus ihan muuten vaan. Tärkeämpää musta on kuitenkin se, että on mukana ja aidosti kiinnostunut lapsen elämästä. Kummeja on muitakin kun Sä (kaksi pitää vähintään olla), yksi heistä pitää lasta, joku voi lukea tekstin, jos niin halutaan. Näihin ei kai ole mitään ehdotonta sääntöä, tilanteen mukaan.

Muistaakseni pappi kysyy jonkun "lupaatteko hoitaa kummin tehtävää... tms" kysymyksen, mihin tietty vastataan myöntävästi, kun on kerran kummiksi lupauduttu.

Siistit vaatteet, ei arkivetimet, muttei iltapukuakaan, siltä väliltä.

Ideoita lahjaksi : Kummilusikka, valokuvakehys, vauvakirja... Kannattaa varmaan vanhemmilta kysyä, mitä toivovat :)

Onnea kummille, hyvin se menee! :flower:

No siis periaatteessahan kummin ehtävä on vastata lapsen uskonnollisesta kasvatuksesta yhdessä vanhempien kanssa.
Meillä käytännössä kummieltä toivoisin enemmän osallistumista lasten elämään, ehkä joskus apua lastenhoidossa, yhdessä olemista, tekemistä yms, eli emillä nyt ei toi oikea kummin tehtävä ole niin suuressa arvossa.
Pappi kysyy kyllä jotain kummeilta/ vanhemmilta yhteisesti, joku " tahdotko-kysymys " mihin siis kuuluu vastata tahdon ( näin ainakin meillä on ollut, ja pappi kertoi nämä asiat etukäteen )
Lahjaa kannattaa kysyä kummilapsen vanhemmilta, toiset haluaa kehykset, sormuksen, lusikan tmv.. Toiset taas enemmän tarvitsevat lapselle esim vaatteita..

Itse en halua kummin olevan mikään " lahja-automaatti " joka postissa lähettää kummilapselle lahjoja, vaan enemmän se osallistuminen olisi itselle tärkeää.
Tietysti tilanteen vaihtelee ja joskus kummi asuu niin kaukana että pääsee kummilastaan tapaamaan vain esim syntymäpäivinä, mutta tämänkin asian voi ratkaista sillä että lapsen ollessa pieni soittelee, lähettelee kirjoitä tmv vanhemmille, ja myöhemmin sitten lapselle/ nuorelle itselleen.

"vieras"
Kuten otsikostakin selviää, niin olen kummiksi ryhtymässä. Kysynkin teiltä muutaman kysymyksen; Mikä on kummin tehtävä? Onko hän sellainen joka muistaa esim synttärit ym.. Mitkä on kummin tehtävä ristiäisissä, pitää vauvaa sylissä vai? Kysyykö pappi mitään erikoista kummeilta? Millaiset vaatteet mielestäsi sopii ristiäisiin naiselle? Jos ootte kummeja niin vinkkejä lahjaan minkä voisi ristiäisiin ostaa..
No se riippuu ihan ihmisestä. Kirkon mukaan kummin tehtävä on kristillisestä puolesta huolehtiminen, mutta ihan oikeesti...kuinka monella on näin? :D
Riippuu siis sinakin itselläni siitä, miten läheisissä väleissä olen kummilapseni vanhempien kanssa. Meillä on mieheni kanssa 3 kummilasta. Synttärit käydään, jouluna muistetaan, ei muuta. En ole piiruakaan lapsirakas ihminen tai osaa olla lasten kanssa.
Meidän lasten kummit ovat samanlaisia, muistavat juhlina. Muutoin ei ole tekemisissä.

Kummi pitää vauvaa sylissä ristiäisissä juu, joko istuen tai seisten. Te käytte mitä ilmeisemmin ennen ristiäisiä papin kanssa läpi ristiäisten kaavan. Siihen voi kertoa vanhemmat ja kummit mitä haluaa ja pääsee aika hyvin selville ristiäisten kulusta.

Mä laittaisin siistit vaatteet. Ei välttämättä mekkoa. Mustat suorat housut käy ja vilponen yläosa. Voi tulla kuuma jos lapsi vaikka huutaa koko toimituksen ajan sylissä :D.

Kysy lahjatoivetta lapsen vanhemmilta. He osaavat varmasti parhaiten kertoa mitä haluavat / vauva haluaa :D

"vieras"
Kirkon mukaan se on kristillinen kasvatus, itse olen mieltänyt että kummin tärkein velvollisuus on olla turvallinen aikuinen lapselle, synttäri ja joululahjat eivät meille ole tärkeitä, lapset saavat muutoinkin lahjoja. Kummit valittiin siten, että ovat olleet jo vuosia meidän elämässä mukana ja tiedetään heidän olevan sitä jatkossakin, sukulaisia he eivät silti ole.

Asu ja lahja riippuu paljon juhlista, yleensä kai mekko tai jakkupuku. Lahjaa voi kysyä suoraan vanhemmilta, niin ei tule samoja lahjoja.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26763135]No se riippuu ihan ihmisestä. Kirkon mukaan kummin tehtävä on kristillisestä puolesta huolehtiminen, mutta ihan oikeesti...kuinka monella on näin? :D
Riippuu siis sinakin itselläni siitä, miten läheisissä väleissä olen kummilapseni vanhempien kanssa. Meillä on mieheni kanssa 3 kummilasta. Synttärit käydään, jouluna muistetaan, ei muuta. En ole piiruakaan lapsirakas ihminen tai osaa olla lasten kanssa.
Meidän lasten kummit ovat samanlaisia, muistavat juhlina. Muutoin ei ole tekemisissä.

Kummi pitää vauvaa sylissä ristiäisissä juu, joko istuen tai seisten. Te käytte mitä ilmeisemmin ennen ristiäisiä papin kanssa läpi ristiäisten kaavan. Siihen voi kertoa vanhemmat ja kummit mitä haluaa ja pääsee aika hyvin selville ristiäisten kulusta.

Mä laittaisin siistit vaatteet. Ei välttämättä mekkoa. Mustat suorat housut käy ja vilponen yläosa. Voi tulla kuuma jos lapsi vaikka huutaa koko toimituksen ajan sylissä :D.

Kysy lahjatoivetta lapsen vanhemmilta. He osaavat varmasti parhaiten kertoa mitä haluavat / vauva haluaa :D[/QUOTE]

Jos on sylikummi, niin silloin pitää lasta sylissä, muita tehtäviä oli jonkun tekstin pätkän lukeminen ja kynttilän pitäminen.

Kummin tehtävä on se, mitä vanhempien kanssa yhdessä sovitaan.

Mun tehtäväni kummina on olla yhtenä aikuisena lapselle. Lapsi ei saa kovinkaan kristillistä kasvatusta kotoota, eikä kummillekaan kasvatusvastuuta moisesta osiosta ole annettu. En kuulu kirkkoon, eikä uskonasiat muutoinkaan kiinnosta...ja tämän kummilapseni vanhemmat tiesivät, kun minua kummiksi pyysivät.

Syntymäpäivääkään en muista, mutta onneksi tulee aina synttärikutsu :D

Kummilapsi on vielä niin pieni, että muistan häntä vain sylittelemällä ja joskus pienillä lahjoilla. Mutta kun hän vähän kasvaa, niin mieluusti otan häntä perheemme rientoihin mukaan.

ht
mun mielestä kummin tärkein tehtävä on olla osa lapsen elämää, että sais luotua läheisen suhteen lapseen ja oikeesti välittää ja on kiinnostunut, viettää aikaa lapsen kanssa.

Kummiksi
Kiitoksia vastauksista:) Eli ristiäisissä ei paljon vaadita kummilta, eli ei tarvi jännittää. Ja näin arvelinkin että kummina muistan lasta synttäreinä, jouluna ym ja käyn toki välillä katsomassa, jos pystyy:). Vanhemmille jää kyllä uskonnollinen kasvatus.

Yhteistyössä