Kummiksi kysyminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ensimäinen lapsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ensimäinen lapsi

Vieras
Apuja.. Mikä on käytäntö, kysytäänkö kummilta halukkuutta kummiksi ennen vai jälkeen lapsen syntymän?
Mites "haltijakummi"-juttu menee, jos ystävä siis ei kuulu kirkkoon?

me kysyttiin jo paljon ennen lapsen syntymää että haluaako tulla kummiksi. ja muutama ketkä ei kuulu kirkkoon niin on meidän lapsen "kummitustätejä tai setiä" eli kutsutaan niitäkin kummeiski vaikka ei virallisesti olekkaan.

minä itse olen kysynyt ennen lapsen syntymää, ja minulta itseltäni kysyttiin juuri pari viikkoa sitten että haluanko kummiksi siskon syntyvälle lapselle. Mielestäni kannattaa kysyä ennen lapsen syntymää

me ollaan kysytty jo ennen syntymää, mutta monet kysyy vasta kun ristiäispäivä on jo suunniteltu. molemmat ihan yhtä "normaali-käytäntö"

haltijakummiksi voit pyytää samalla tavalla, muistat vaan että 2 kirkkoon kuuluvaa kummia tulee lapsella olla( tosin just tuli joku erityistapaus, että yksikin voi käydä jos ei millään toista löydy)

Mun kaveri kysyi kummiksi pari muuta meidän kaveria, mutta ei mua koska en kuulunut kirkkoon enkä siten voinut olla kummina. Nyt väitätte että kirkkoon kuulumatonkin voisi olla kummi?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun kaveri kysyi kummiksi pari muuta meidän kaveria, mutta ei mua koska en kuulunut kirkkoon enkä siten voinut olla kummina. Nyt väitätte että kirkkoon kuulumatonkin voisi olla kummi?

Siis voi olla "kummi".

siis ei kummi virallisesti, mutta kummi kuitenkin. jos lasta ei esim kasteta, niin voi hällä siltikin olla "kummit". se kummiushan ei ole tarvi olla mikään virallinen juttu, mutta eipä oikein kirkkoon kuulumaton voi toimia lapsen kristillisen kasvetuksen tukijana :D

Ei voi olla virallisesti. Käytännössä voi kuitenkin olla :)

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
siis ei kummi virallisesti, mutta kummi kuitenkin. jos lasta ei esim kasteta, niin voi hällä siltikin olla "kummit". se kummiushan ei ole tarvi olla mikään virallinen juttu, mutta eipä oikein kirkkoon kuulumaton voi toimia lapsen kristillisen kasvetuksen tukijana :D

Mä tiedän kristillisyydestä huomattavasti enemmän kuin ne kaks oikeaa kummia, kummankin käytös ja elämä on täysin raamatun vastaista ja halveksittavaa...mutta minkäs teet, he kuuluvat kirkkoon ja ovat kristittyjä...

Tytölle saatiin valittua kummit jo ennen syntymää ja näin ollen heitä kysyttiinkin myös ennen syntymää. Pojan kummit valittiin vasta syntymän jälkeen joten kysyttiinkin vasta syntymä jälkeen. Ei ole yhtä oikeeta tapaa kysyä, vaan jokainen toimii niin kuin itsestä tuntuu hyvälle.

Yhteistyössä