Kumman vanhemman vastuulla teini on...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vihainen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vihainen äiti

Vieras
Kumman vanhemman vastuulla teini tässä tapauksessa mielestänne on?
Eli tilanne tämä:
Vanhemmat eronneet yli 10 vuotta sitten, lapset (16 ja 14 v) asuvat äidillä, tapaavat isää joka toinen viikonloppu peklo 18-su klo 18.
Vanhemmat eivät ole puheväleissä, ja isä ei toistuvista pyynnöistä huolimatta suostu ilmoittamaan lasten hausta, vaan pyytää lapset p-paikalle puhelimitse lapsilta itseltään, eikä ilmoita äidille mitään.
On "isä-viikonloppu", pojat valmistelevat itseään isälle lähtöä varten, ja äiti lähtee ystävän kyydillä 17.45 viikonloppumatkalle olettaen isompien lasten lähtevän isän kyydissä kohta.
sunnuntaina palatessaan saa kuulla isomman vanhemman lapsen jääneen kotiin viikonlopuksi, ja satuttaneen itsensä yms. Isä (eikä kukaan muukaan) ei ilmoittanut että 16v jäi äidin kotiin, teinillä itsellään ei juuri ställä hetkellä ole puhelinta käytössä.
Mielipiteitä?

Mun mielestä kummankin. On aikuisten asia sopia haut sun muut, ja PITÄÄ saada suu auki jos tulee muutoksia normaaleihin järjestelyihin. Äiti olisi voinut kertoa että lähtee pois, ja isän sitten olisi toimittava sen mukaan, ettei jätä teiniä yksin jos tämä ei ole sellaiseen riittävän kypsä.

[QUOTE="naksu";28586917]Isän vastuulla, koska oli hänen viikonloppunsa. Mutta tiesikö hän, että äiti on poissa viikonlopun ja silti antoi isomman jäädä kotiin?[/QUOTE]

Isä ei halua olla äitiin minkäänlaisissa yhteyksissä, ei ole esim. ilmoittanut milloin aikoo ottaa teinit kesällä pidemmäksi aikaa.
Ei tiennyt, äiti pyytänyt että isä ilmoittaisi aina kun ottaa lapset että voi olla varma missä he ovat , ei suostu/ jättää vain ilmoittamatta.
Jos äidillä koko perheen reissu, ts. ottaa teinitkin mukaan kun olisi "isäviikonloppu" saa haukut.

Periaatteessa äidin vastuu loppu vasta siihen kun luovuttaa lapset isälle. Olisiko äiti voinut sopia lähtönsä vasta 18 jälkeen? Mutta vastuu myös isällä, ei hänkään voi lasta jättää varmistamatta, että lapsella hoitaja hänen viikonloppunaan.

Itse en uskaltaisi lähteä viikonlopuksi pois jos en olisi varma, että lapset isälleen lähteneet....

Mun mielestä kummankin. On aikuisten asia sopia haut sun muut, ja PITÄÄ saada suu auki jos tulee muutoksia normaaleihin järjestelyihin. Äiti olisi voinut kertoa että lähtee pois, ja isän sitten olisi toimittava sen mukaan, ettei jätä teiniä yksin jos tämä ei ole sellaiseen riittävän kypsä.

Olisin ottanut teinitkin mukaan viikonlopuksi oikein mielelläni, mutta kun ei saa ottaa, isällä pitää olla mahdollisuus tavata lapsiaan. Mutta hän voi sitten vaan jättää 16-vuotiaan ÄIDIN kotiin äidille siitä ilmoittamatta. Tosi kiva.

Alkuperäinen kirjoittaja vihainen äiti;28586959:
Isä ei halua olla äitiin minkäänlaisissa yhteyksissä, ei ole esim. ilmoittanut milloin aikoo ottaa teinit kesällä pidemmäksi aikaa.
Ei tiennyt, äiti pyytänyt että isä ilmoittaisi aina kun ottaa lapset että voi olla varma missä he ovat , ei suostu/ jättää vain ilmoittamatta.
Jos äidillä koko perheen reissu, ts. ottaa teinitkin mukaan kun olisi "isäviikonloppu" saa haukut.

Mistä ne haukut tulee? Lasten välityksellä vai? Meinaan jos ette ole puheväleissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Niin ja näin;28586972:
Periaatteessa äidin vastuu loppu vasta siihen kun luovuttaa lapset isälle. Olisiko äiti voinut sopia lähtönsä vasta 18 jälkeen? Mutta vastuu myös isällä, ei hänkään voi lasta jättää varmistamatta, että lapsella hoitaja hänen viikonloppunaan.

Itse en uskaltaisi lähteä viikonlopuksi pois jos en olisi varma, että lapset isälleen lähteneet....

erottu on 14 vuotta sitten, ja vieläkin isä saa määrätä äidin uuden perheen menoista. Ei se ex sitten koskaan kasvanut aikuiseksi...

Alkuperäinen kirjoittaja Vihainen äiti;28586983:
erottu on 14 vuotta sitten, ja vieläkin isä saa määrätä äidin uuden perheen menoista. Ei se ex sitten koskaan kasvanut aikuiseksi...

Saa määrätä jos antaa määrätä. Mä tekisin ja eläisin omaa elämääni. En antaisi lapsia silloin kun mulla on menoa jos en voisi olla varma että ottaa lapset tms. Lapset olisi sitten enemmän mulla, eli äidillä. Lasten isä voisi sitten opetella käyttäytymään.

[QUOTE="vieras";28586964]Molempien.
Ei saa olettaa mitään, vaan pitäisi kommunikoida ja varmistaa, missä lapsi on.[/QUOTE]

Tätä olen pyytänyt, ei suostu. Olen tarjonnut lasta isän luokse asumaan, ei ota. Hän tapaa kun huvittaa, jos huvittaa, mutta lapsen pitää aina olla paikalla (eli en saanut ottaa mukaan), eikä han ole vastuussa mistään (teini voi ilmoittaa että saa jäädä yksin kotiin, eikä isän tarvitse kantaa vastuuta mistään)

Saa määrätä jos antaa määrätä. Mä tekisin ja eläisin omaa elämääni. En antaisi lapsia silloin kun mulla on menoa jos en voisi olla varma että ottaa lapset tms. Lapset olisi sitten enemmän mulla, eli äidillä. Lasten isä voisi sitten opetella käyttäytymään.

Vaan kun on tapaamissopimus, niin sun on pakko antaa. Isän ei taas ole pakko ottaa . Usko pois, voisin ihan mielelläni pitää nämä aina.

Alkuperäinen kirjoittaja vihainen äiti;28587007:
Vaan kun on tapaamissopimus, niin sun on pakko antaa. Isän ei taas ole pakko ottaa . Usko pois, voisin ihan mielelläni pitää nämä aina.

Mutta ei tavata milloin huvittaa. Sitten tapaamiset niin, että vaihto aina aikuisten nokat vastatusten. Jos toinen ei ilmesty paikalle niin lapsi jää sille toiselle (lähille). En mä pelais mitään pelejä.

Mutta ei tavata milloin huvittaa. Sitten tapaamiset niin, että vaihto aina aikuisten nokat vastatusten. Jos toinen ei ilmesty paikalle niin lapsi jää sille toiselle (lähille). En mä pelais mitään pelejä.

Olen 3-vuorotöissä, jolloin haku voi olla myös niin että lapset ovat keskenään kotona, eli ei voi vaatia että nokat vastatusten. Ajaa parkkipaikalle (ei näy asunnolle) ja varmaan laittaa viestiä nuoremmalle että nyt sinne. Hänellä on (lain mukaan) oikeus näin tehdä, olisi vain kohtuullista että olisi hänen vastuullaan myös, jos jättää teini-ikäisen viikonlopuksi ilman valvontaa, mutta enköhän minä siitä (KIN) syyt niskoilleni saa jos niikseen on tullakseen. Voi kun koko äijä kuolis pois!

Ja kyllä valitettavasti voi tavata milloin huvittaa, se on oikeus, mutta ei velvollisuus. Eli voi jättää vaikka 8 kertaa väliin, niin silti 9. kerralla on lapset annettava. Eikös ole hieno laki?

Alkuperäinen kirjoittaja vihainen äiti;28587033:
Ja kyllä valitettavasti voi tavata milloin huvittaa, se on oikeus, mutta ei velvollisuus. Eli voi jättää vaikka 8 kertaa väliin, niin silti 9. kerralla on lapset annettava. Eikös ole hieno laki?

On tosi hieno. Ahdistavaa.