Kumman tien tulevaisuuteen valitsen, kaksi vaihtoehtoa, antakaa mielipiteenne !

• Viestiketjun aloittaja miettijä
  • Ensimmäinen viesti
miettijä
Pitkän 6 vuoden kotona lasten kanssa olon jälkeen on töihin lähteminen nyt edessä ja minulla on kaksi vaihtoehtoa joita tarjottu:

1. osa-aikainen siivooja keskikokoiseen kouluun, vakituiseksi pääsy parissa kolmessa vuodessa ja siellä saisi varmaan eläkeikään olla töissä ja tulevaisuus siltä osin turvattu, omat lapset samassa koulussa.

2. Perhepäivähoitajaksi alkaminen ja ohessa tutkinnon suorittaminen, yksi omista lapsi saisi olla kotona vielä 3 vuotta ennen eskaria, olisin kotona kun koululaiset tulevat koulusta.

Eli näitä pitäisi punnita, toisessa vaihtoehdossa saisi olla kotona lähtemättä minnekään ja tehdä vastuullista ja kiinnostavaa lastenhoitoa ammattina, palkkaus molemmissa töissä siivoojana tai pph olisi suhteellisen sama, siivoojana vakituisena taitaisin tienata ennen pitkään tosin enemmän, siivoukseen minulla on jo laitoshuoltajan ammatti-tutkinto.
Molemmat vaihtoehdot tuntuvat itsestä hyvältä, päättää pitäisi tammikuun alkuun mennessä mitä tehdä.

"vieras"
Minä valitsisin tuon siivoajan, koska työpäivän pituus olisi varma ja suht itsenäistä työtä. Plus tuo vakituisuus että siitä saisi eläkepaikan jos tahtoo. Pph:lla on kuitenkin se että jos sattuu lasten hoitoajat huonosti, niin tulee tosi pitkiä päiviä.

"tintti"
Molemmat hyviä! Mutta olisiko osa-aikasiivoojana työaika kuitenkin kevyempi kuin pph:lla? Ehtisit olla lasten kanssa silloin ihan hyvin myös. Pidemmän päälle minä jaksaisin paremmin siivoojana.

"vieras"
Minä menisin siivoamaan sitä koulua. PPH työn jatkuvuudesta et saa mitään takeita, tuskin tekevät muin määräaikaisen sopimuksen ja jos ei ole lapsia sitten riittäväti tulossa, sinä olet ensimmäinen jolta niitä aletaan vähentämään ja 1-2 lapsen hoitajana palkka on mitä naurettavin ja saisitko heti alkuun täyden ryhmän? Tuskinpa.

"Kisu"
Minä lähtisin siivoojaksi. Paikka kyuulostaa hyvältä. Ja juuri eilen saapuneessa tiedotteessa luki, että siivoojien palkkoja nostetaan 20%:lla!
Varmasti saat sen osa-aikasuuden todella nopeasti kokoaikaiseksi, jos vain haluat.
Mutta pph:ssakin on hyvät puolensa ja työ on äärimmäisen tärkeää, itse veisin mielummin lapset pph:lle kuin päiväkotiin..

"vieras"
ehdottomasti kakkosavihtoehdon, ihan ton lapsesikin kannalta, että ei tarttis laittaa päiväkotiin. En miettis siis hetkeäkään noiden välillä. Kyllä se on lapsellesi paljon paljon parempi että olet kotona.

aapeee
kiitos mielipiteistä ja hyvistä perusteluista.
Itse en vieläkään tiedä :-D
siivooja olisi osa-aikainen pari vuotta, palkka siltä ajalta huono, vakituiseksi pääseminen olisi lähes 100 prosentin varmuudella.
Paikkakunnallani tosin sitten taas on myös pulaa pph:sta

"vieras"
Menisinsiivoojaksi.Perhepäivähoitajaksi pääsee aina, kodin ulkopuolisia työpaikkoja ei tuolla sun taustallasi (pitkä kotonaoloaika, pienet lapset) välttämättä ole tarjolla kuin kerran kymmenessä vuodessa. Saathan sä osa-aikaisena olla kotosalla lasten koulustatullessa ihan kivasti.

Yhteistyössä