Kummalta pyydän joustoa, päiväkodilta vai työpaikalta? =/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Auttakaas ny =(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Normaali päiväpäiväkoti aukeaa tarvittaessa klo.6.00 ja menee kiinni 17.00, mutta tarvittaessa (työ) päiväkoti on auki 18.00. Jos hoitoa tarvitaan ennen tai jälkeen näiden aikojen niin lapsen paikka on vuoropäiväkoti. Tämä on aivan yleinen käytäntö. Jos toinen perhe tarvii aikaisin aamulla hoitoa ja toinen kuuden jälkeen illalla niin päivällä kun lapsia on eniten saattaa tilanne ollakin se että hoitajia on liian vähän. Ja jos yhden kohdalla joustetaan niin sitten täytyy joustaa muidenkin kohdalla.

Alkuperäinen kirjoittaja väärää tietoa:
Alkuperäinen kirjoittaja Päiväkodin on joustettava:
Laissakin lukee että kunnan on järjestettävä hoitoa siinä laajuudessa kuin sitä tarvitaan eli jos tarvitset hoidon alkavan 10 minuuttia ennen pk:n aukeamista niin silloin kunnan on järjestettävä asia niin että saat hoitoa myös 10 minuuttia aiemmin.

Ei pidä paikkaansa, kun kyse on noin aikaisesta ajasta.

Mutta se paikka on silloin vuoropäiväkoti. Ei normaali päiväpäiväkoti. Ja vuorohoitoa kuntien ei ole pakko tarjota. Suurin osa kunnista kyllä tarjoaa. T

Hyvää yötä kaikille, mä tein jo päätökseni asian suhteen kuten yllä mainitsin. Nyt meen nukkumaan, voitte toki keskustella aiheesta halutessanne mut mä en enää palaa kommentoimaan. Öitä =)

järkyttävän aikaisin jotkut lapset joutuvat hoitoon! meillä pk on auki 6.45-17.00 ja vähän (5-10 min) voivat joustaa viiden jälkeen, mutta ei aamuista. harvoin lapsia on edes ennen seitsemää. pari kertaa kuussa joudun lapsen viemään 7.00 päiväkotiin ja se tuntuu epäinhimilliseltä ajalta pienelle lapselle, saati sitten 5.50!! monelta lapsi joutuu nousemaan noin aikaisina aamuina?? meillä pk:hon 100 metriä ja seiskan aamuina herätys varttia vaille kun ei tarvitse aamupalaa antaa kotona.

Siv.ltk 36 §

Vuorohoito päivähoidossa on kello 18.00 -6.00 välillä tapahtuvaa hoitoa ja/tai viikonloppuhoitoa. Vuorohoitoon ei ole subjektiivista oikeutta. Päivähoitolain mukaan päivähoitoa on mahdollisuuksien mukaan järjestettävä vanhempien tai muiden huoltajien toivomassa muodossa.

Lainsäädäntöasiakirjojen ja oikeuskäytännön perusteella ei ole yksiselitteistä vastausta siihen, velvoittaako lasten päivähoitolain-säädäntö kuntaa poikkeuksetta järjestämään lasten päivähoidon kunnassa esiintyvän tarpeen mukaan kaikkina vuorokauden aikoina.

Eduskunnan oikeusasiamiehen tulkinnan mukaan laki velvoittaa kunnan ottamaan huomioon vanhempien hoitopaikkaa, -tapaa ja -aikaa koskevat toiveet, mutta ehdotonta velvoitetta hoidon järjestämiseen vanhempien toivomalla tavalla laki ei edellytä.

kaameaa viedä lapsi hoitoon siihen aikaan.. on se KAAAAMEAA myös kun lapsi on rytmiin tottunut ja herättää vanhempansa vapaapäivinäkin klo 6! on se kamalaa... aatella.. mitähän niistäkin tulee... radio novan aamutiimiläisiä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
järkyttävän aikaisin jotkut lapset joutuvat hoitoon! meillä pk on auki 6.45-17.00 ja vähän (5-10 min) voivat joustaa viiden jälkeen, mutta ei aamuista. harvoin lapsia on edes ennen seitsemää. pari kertaa kuussa joudun lapsen viemään 7.00 päiväkotiin ja se tuntuu epäinhimilliseltä ajalta pienelle lapselle, saati sitten 5.50!! monelta lapsi joutuu nousemaan noin aikaisina aamuina?? meillä pk:hon 100 metriä ja seiskan aamuina herätys varttia vaille kun ei tarvitse aamupalaa antaa kotona.

Mutta tässä tapauksessa jos joku haluaisi niin laki velvoittaa pitämään ne ovet auki 06.00-18.00 Vanhempien töistä johtuvista syistä. Ei aikaisemmin ei myöhemmin.

meillä lapset kävi reilu vuosi sitten 5 päivää 6-17 päiviä päiväkodissa. miehen työviikko ja mulla kepit niin en tullut toimeen 1v ja 2½vn kanssa yksi kotona. ei saatu pienellä varo-ajalla järjestymään töitä toisin, tai mummoa tms meille auttamaan :(

lapselle pitää löytyä hoitopaikka jonne viedä niin että vanhemmat kerkee ajoissa töihin. jos ko. päiväkoti ei aukea ajoissa olet oikeutettu sitten vuoropäiväkotiin. näin mulle sanottiin ja lapseni sinne sainkin.

ei siellä pk:lla tule kuin yksi hoitaja sen 10 min aiemmin töihin... muut tulee normaalisti. Niin ainakin täällä missä minä olen töissä.

Ja yölisääkin maksetaan päiväkodin henk.kunnalle ennen aamu 7 tapahtuvasta työstä...

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Joo osta auto. Ei sitten tule joillekin mieleen, että kaikilla ei ole rahaa ostaa sitä autoa. Saati sitten ylläpitää sitä.

Vitusti anteeks että loukkasin sua.

:laugh: :laugh:

Pystyinkö mä mistään tietämään että ap kulkee ilmaiseksi bussilla, ihan hyväntahtoisesti esitin että ne kannattaa todella laskea tarkkaan. Mun mielestä reagoit omituisesti, kimpaannuin, anteeksi siitäkin.

No mä vain satuun kertomaan pienen tosiasian, että kaikilla ei ole varaa ostaa autoa. :whistle: Enkä muuten kohdistanut keneenkään tuota kommenttia, mutta sä kyllä sitten pidät huolta siitä, että kohdistat räköttämises tiettyyn ihmiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja höpö höpö:
Alkuperäinen kirjoittaja milda:
Päiväkoti ei saa joustaa. Ennen kuutta tapahtuva hoito ei edes kuulu subjektiivisen päivähoidon piiriin.

saapas... meillä toisinaan mennään töihin 5.45...

Toisinaan on hiukan eri kuin 4 krt viikko.

Sitä paitsi, jos joku valittaisi asiasta niin päiväkotinne pysyisi kiinni ennen aamukuutta. Ellei siis ole vuohoitopaikka.

ap palasi vielä linjoille kun ketju ei ollut vielä kauas kadonnut. Töissä olen joten nopeesti vain kirjoitan. Jos TOISINAAN kuitenkin päiväkoti voisi joustaa (joidenkin mukaan) niin mitäs jos alkaisin tehdä 2vuorotyötä mihin mulla olis mahdollisuus.
Silloin ei päiväkodin tarviis joustaa kun 2 aamua viikossa, 2 aamua veisin vasta klo 11 hoitoon ja yks aamu olis vapaa.
Olisko tämä parempi ratkaisu?
Sit 2 aamuna hakisin 15.30, 2 iltavuorona mies hakis klo 16 ja yks päivä olis se lepopäivä.

Ei voi kuin ajatella, miten onnekas on ollut kun lasten hoitopaikka oli vikat vuodet ihan lähellä, ja samoin työpaikkani. Ja varsinkin, kun kaikki lapset on nyt kouluissa!!!!! Se oli oikeesti stressaavaa, kun aina piti viedä ja hakea ja viedä ja hakea...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ap palasi vielä linjoille kun ketju ei ollut vielä kauas kadonnut. Töissä olen joten nopeesti vain kirjoitan. Jos TOISINAAN kuitenkin päiväkoti voisi joustaa (joidenkin mukaan) niin mitäs jos alkaisin tehdä 2vuorotyötä mihin mulla olis mahdollisuus.
Silloin ei päiväkodin tarviis joustaa kun 2 aamua viikossa, 2 aamua veisin vasta klo 11 hoitoon ja yks aamu olis vapaa.
Olisko tämä parempi ratkaisu?
Sit 2 aamuna hakisin 15.30, 2 iltavuorona mies hakis klo 16 ja yks päivä olis se lepopäivä.

Olishan tuokin ihan hyvä.Lapset saisi nukkuakin uutamana aamuna pidempään.

Otan ruokatunnilla kaikkien kuullen puheeksi, jos tekisin 2vuorotyötä (joka olisi pomolle mieleen) ja sit kertoisin tosta aamuvuorojen ongelmasta ja katsoisin mitä muut meinaa.. jos ei apuja heru, kysyn päiväkodilta ja jos ei vieläkään asiat helpotu niin katselen uutta työtä..