kulttuuritapahtumia vauvalle/taaperolle Helsingissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Espoolainen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Espoolainen äiti

Vieras
Hei!
Mistä saatte tietoa erilaisista kulttuuritapahtumista joihin voi vauvan kanssa mennä Helsingissä tai pk-seudulla? Haluaisin kovasti käydä vauvoille suunnatuissa tapahtumissa, mutta tuntuu ettei mistään saa niistä tietoa paitsi puskaradiosta... Onko jotain nettisivua tai postituslistaa josta saisi tietoa vauvoille suunnatuista tapahtumista?

Kiitos tosi paljon jos joku osaa auttaa! :)

Vauvoille suunnatuista KULTTUURITAPAHTUMISTA?!??? En ole kuullutkaan sellaisista. Kerro ihmeessä jos tiedät jotain.

Lasten kulttuuritapahtumia on Helsingissä runsaasti.

Ei kai vauvan tarvitse vielä kulttuuritapahtumissa rientää?

Äitien kylläkin. Eli kannattaa delegoida isille vauvanhoidot ja lähteä kulttuurin pariin virkistäytymään. :)

Terve! Etsiskelin juuri vastausta samaan kysymykseen, ja päädyin sillä lailla tähän tyngäksi jääneeseen keskusteluun. Tiedän itse joitain tahoja, jotka järjestävät tapahtumia, mutta toivoin, että olisi jokin niitä kokoavakin sivusto. Pitääköhän itse alkaa pitää jotain tapahtumakalenteria! Hei, olen juuri nyt kiireinen, mutta voin kerätä tietämäni linkit tänne myöhemmin!
Keskustelijat 2 ja 3 sekä muut ihmettelijät: ei tietenkään vauvan TARVITSE välttämättä "kulttuuritapahtumissa rientää", ja äitien omat riennotkin tekevät hyvää, mutta joskus olisi kiva käydä vauvan/taaperon kanssa jossain, mistä itsekin nauttii ... tällaista kivaa voisi olla mm. keikat, tanssi, teatteri, erilaiset kyläjuhlat... Palataan asiaan!

Minä luulen, että nämä pari vastaajaa käsittävät kulttuuri -sanan paljon suppeammassa merkityksessä kuin aloittaja ja edellinen kirjoittaja. Minun kokemuspiirissäni kulttuuria on juurikin kaikki lasten tapahtumat, keikat, konsertit, edellisen mainitsemat kyläjuhlat, baby-bio, ja monet muut asiat. Moni ajattelee kulttuurin sanana tarkoittavan vain oopperaa, teatteria ym.

Ei muuten yhtään hullumpi idea kerätä erilaisia rientoja yhteen, ketjuun voisi jokainen, joka kivan tapahtuman, paikan tai tekemisen keksii, voisi vinkkinsä ketjuun lisätä!

On niitä joskus vauvoillekin! Malmitalolla olin kukuluku(meniköhän nimi oikein?) teatteriesitysesityksessä joka oli suunnattu nimenomaan vauvoille ja pienille lapsille. Nuorimmat vauva olivat alle 6kk. Esityksessä käytettiin paljon ääniä ja valoja sekä lapset saivat koskeakin lavasteisiin.

Onhan se joskus kiva kokea "kulttuuria" oman vauvankin kanssa eikä vain aikuisten tai isompien sisarusten kanssa. Itsekin olen harkinnut baby-bioja mutta en ole sitten mennyt niihin. Taitaisi siellä mennä aika vauvan hoitoon eikä leffan katsomiseen.

Vauvojen kulttuuritapahtuma voi tarkoittaa myös mitä tahansa kulttuuritapahtumaa, jossa on otettu huomioon vauvat. Eli on tilaa vaunuille, hoitotaso tms. tilaa vaipan vaihdolle löytyy, saa olla äänekästä jne.

Itse asun Tukholmassa ja olin 2-kk vauvani kanssa hiljattain kotivanhemmille suunnatussa standup-esityksessä, joka oli siinä mielessä vauvalle sopiva, että siellä sai ääntelehtiä ja vaipanvaihdolle ja ryömimiselle ym. oli tilaa ja siellä oli myös mikro. Tilaisuus oli päiväsaikaan ja vain 45 minuutin mittainen, joten sopi vauvan rytmiin. Omani on niin pikkuinen, että nukkui koko ajan, mutta minulle se oli rentouttavaa ja oli kiva nähdä muita vauvoja ja tavata toisia vanhempia.

Täällä on myös muutaman kuukauden ajan ollut erityinen alle 1-vuotiaille suunnattu kulttuuri"tapahtuma" Kulttuuritalossa: suuri, valkoinen huone, jossa on sisustuksena vain tyynyjä ja peilejä. Se on tarkoitettu lapsen ja aikuisen yhteiseen, rauhalliseen oleskeluun ja "kohtaamiseen". Taustalla soi rauhallinen musiikki. Valitettavasti tila ei ole pysyvä, koska se on eräässä näyttelytilassa, eikä sellaista ole ilmeisesti varaa pitää vauva-kohderyhmän käytössä jatkuvasti.

En tarkoita elbailla Tukholman vauva-kulttuuritarjonnalla, pikemminkin antaa esimerkkejä ja ehkä ideoitakin siitä, mitä vauvojen kulttuuri voi olla. Mutta onhan niitä Helsingissäkin, eikös niitä värikylpyjäkin ole nykyisin eri paikkakunnilla.

Käypä katsomassa Kiasman sivut, siellä on erilaisia työpajoja lapsille. Tämä espoolaisäiti menee ensi viikolla tyttärineen vauvojen värileikkiin, kuulostaa hauskalta!

Yhteistyössä