Kukkaron herraksi YLE1:llä: eikö maalaisjärkeä ole enää kenelläkään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja EiYmmärrä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja x:
Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Hääääh, siis onks oikeesti olemassa 1800 euron imureita?! Yksityisille kuluttajille!? Mitä ihmeen swarovskin kristalleja niissä mahtaa olla...
Ja mä kun ostin just imurin ja järkytyin kaupassa ku siellä oli jotain 150 euron imureita, itse ostin omani siis kolmellakympillä... :)
Imureissa on eroa, mutta 200 eurolla saa jo aivan hyvän. Kolmenkympin imuria epäilen, sillä tuttavapaikassa oli tällainen halppisimuri ja se oikeasti sylki roskat ulos ilmavirran mukana. Uutena se oli saattanut toimiakin, mutta myöhemmin oli täysin kyttökelvoton.

Kolmenkympin imurista en tiedä, mutta meidän viidenkympin imuri toimii loistavasti vielä 4 vuoden jälkeenkin!

Me olemme nuori perhe ja yksi lapsi löytyy (täyttää pian 3). Minä olen nyt sairaslomalla ja tämän takia jouduin käymään sossussa tammikuussa (mies opiskelee). Sossu oli YLLÄTTYNYT siitä että meillä molemmilla oli vielä luottotiedot puhtaat eikä mitään velkoja opintolainan lisäksi!! :o Kuulemma monet jättävät vuokransa maksamatta jne.

Alkuperäinen kirjoittaja getting it:
Me olemme nuori perhe ja yksi lapsi löytyy (täyttää pian 3). Minä olen nyt sairaslomalla ja tämän takia jouduin käymään sossussa tammikuussa (mies opiskelee). Sossu oli YLLÄTTYNYT siitä että meillä molemmilla oli vielä luottotiedot puhtaat eikä mitään velkoja opintolainan lisäksi!! :o Kuulemma monet jättävät vuokransa maksamatta jne.

Mut et varmaan nyt ala tekemään lisää lapsia, jos ei ole rahaa sentään? Etkä osta 1800e:n imuria?

Mullakin tuli tuota ohjelmaa katsellessa mieleen, et olisi hyvä jos evoluutiota tapahtuisi nykyäänkin.
Kaikilla ei pitäisi olla suotavaa lisääntyä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mut et varmaan nyt ala tekemään lisää lapsia, jos ei ole rahaa sentään? Etkä osta 1800e:n imuria?

Mullakin tuli tuota ohjelmaa katsellessa mieleen, et olisi hyvä jos evoluutiota tapahtuisi nykyäänkin.

Evoluutiota on se, että osa ihmisistä sopeutuu vaikka otsonikatoon pystymällä sietämään UV-säteilyä entistä paremmin.

En tietenkään tee enempää, ainakaan niin kauan kun talous on tässä jamassa! Eikä kahden kuukauden tuloja vastaava imuri ole ensimmäisenä ostoslistalla...:D

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Evoluutiota on se, että osa ihmisistä sopeutuu vaikka otsonikatoon pystymällä sietämään UV-säteilyä entistä paremmin.

Evoluutio tarkoittaa sukupolvien myötä tapahtuvia muutoksia populaation geenivarastossa. Eliölajit sopeutuvat ympäristöönsä tai kuolevat.

Itse toivoisin, että toimeentulotuella elävät 1800e:n imuria ja vikavippejä ottavat eivät saisi geenejään jatkoon. Muuten ihmiskunta on jo tuhoontuomittu.

Evoluutio tarkoittaa sukupolvien myötä tapahtuvia muutoksia populaation geenivarastossa. Eliölajit sopeutuvat ympäristöönsä tai kuolevat.

Itse toivoisin, että toimeentulotuella elävät 1800e:n imuria ja vikavippejä ottavat eivät saisi geenejään jatkoon. Muuten ihmiskunta on jo tuhoontuomittu.

Itse uskon, että ympäristö vaikuttaa 1800 euron imureissa enemmän kuin geenit. Ellei sitten 1800 euron imurin hankintaan pakottavaa geeniä ole löydetty. Sosiaalinen muutos lähtisi koulutuksesta, kasvatuksesta jne.

Itse uskon, että ympäristö vaikuttaa 1800 euron imureissa enemmän kuin geenit. Ellei sitten 1800 euron imurin hankintaan pakottavaa geeniä ole löydetty. Sosiaalinen muutos lähtisi koulutuksesta, kasvatuksesta jne.

Tätä ympäristön vaikutusta juuri kaipaan. Ympäristö on tässä tapauksessa mm. sosiaalitoimisto, joka mahdollistaa 3 lapsen hankkimisen henkilöille, jotka eivät muuten kykenisi ruokkimaan itseään.

Sosiaalista muutosta en näe tapahtuvan ainakaan tässä sukupolvessa: millaisen kasvatuksen kuvittelet heidän lapsensa saavan, jos vanhemmilla ei ole yhtään maalaisjärkeä?

Ihmiskunta on tuhoon tuomittu. Ainoastaan sossutukien pikainen poistaminen voi meidät vielä pelastaa.

Tätä ympäristön vaikutusta juuri kaipaan. Ympäristö on tässä tapauksessa mm. sosiaalitoimisto, joka mahdollistaa 3 lapsen hankkimisen henkilöille, jotka eivät muuten kykenisi ruokkimaan itseään.

Sosiaalista muutosta en näe tapahtuvan ainakaan tässä sukupolvessa: millaisen kasvatuksen kuvittelet heidän lapsensa saavan, jos vanhemmilla ei ole yhtään maalaisjärkeä?

Syrjäytymisvaarassa (ohjelmaa en ole katsonut) oleville perheille pitäisi kyetä järjestämään apua ajoissa. Eli ennen sitä ekaa pikavippiä. Ennaltaehkäisy on edullisempaa pitkällä aikavälillä. Valitettavasti päättäjät istuvat lyhyitä kausia ja etsivät nopeita säästöjä.

Mä oon ollu samassa jamassa. Ehkä vielä huonommassa jamassa. Ja voi luoja miten mä häpeän sitä mennyttä elämää.
Mulle ei oikeestaan mitään muita laskuja tullu ku perintätoimiston kirjeitä.
Vuokrat oli aina myöhässä.
Mulla meni luottotiedot ja ulosottoon maksuja. Ja te ette saata uskoa miten mä häpesin. Voi että mä häpesin.
Se tunne ku rahat on ihan lopussa ja kymmensenttisillä hain kaupasta maitoo.
Mä en osannu hoitaa taloutta.
Neljä vuotta sitte kokosin itteni ja aloin maksamaan. Ja mä maksoin ja maksoin.
Vielä viime vuonna maksoin.
Opiskelin kolme vuotta ja maksoin vanhoja velkoja.
Kolme lasta ja elettiin opintotuella, lapslisillä ja elatustuella. Ja joka kuukausi lyhensin velkojani.

Ja nyt. Voi te ette tiiä. Kun sanotaan että "tuntuu kuin kivi putois harteilta." Mulla on just sellanen tunne.
Luottotiedot on puhtaat. Velkaa ei oo yhtään. Ei minnekkään suuntaan.

Käyn töissä ja elätän itteni ja perheeni.

Voi luoja miten mä oon onnellinen.

Ja mä oon oppinu. Mä oon oppinu niin kantapään kautta. Saatan maksella vahingossa laskuja kahteen kertaan. Vuokra ei oo koskaan myöhässä.
Mutta mä opein. =)

Varmaan tulee sontaa niskaan ku ihan nikillä kijotin, mutta tulkoon.

Eli pikkulapsiperheet kuolemaan nälkään jos vanhemmat tekevät huonoja valintoja? Kylläpä taas järki jyllää. Ja tosiaan tuon evoluutiojutun voisi jättää ihan täysin näistä pois, siinä nyt ei ole mitään järkeä.

Minäkin katsoin ja kyllä, todella typeriä hankintoja ja valintoja oli pariskunta tehnyt. Kuitenkin apua saatuaan he saivat elämänsä kasaan ja budjetin kuriin. Eikö tämä ole hyvä asia? Vai saunan taakse kaikki jotka joskus mokaavat? Pariskunnan naisella oli vielä ihan selvä ongelma sanoa ei kaikelle suoramarkkinoinnille. Eiköhän se imurikin tullut sitä kautta. Ei ole fiksua ei, mutta ei se sitä sano, etteikö kyseessä voisi olla kuitenkin ihan mukava ja normaaliälyinen nainen. Ihan oikeasti jotkut ovat vaan niin hissukoita, että tarvitsevat apua siihen ein sanomiseen. Ja hyvä juttu jos saa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
OnniKeiju :hug:

Nostan sinulle hattua! Jokainen meistä tekee virheitä, aivan upeaa että olet päässyt niistä yli!

Kiitos. =)
Kyllä mua nyt naurattaa monesti kuinka pyhällä hengellä auto kiisi kohti koulua.
Sinne oli päästävä, opiskelemaan ammattia.

Olisinko erillainen ihminen, erilainen äiti jos olisin tehny kaiken toisin? Varmasti olisin. Mutta olisinko onnellisempi? Tuskin, nimittäin tämän onnellisemmaks en pysty itteeni kuvittelemaan. Olisinko parempi äiti lapsilleni? En tiedä. Tuskin saan koskaan tietääkkään. Koska mahdollisuutta aikamatkusteluun ei ole.

Monesti oon miettiny, että minkälaista elämä olis jos 17 vuotiaana olisin abortin tehny niinku ensin meinasin, mutta ei, päivääkään en omasta elämästäni vaihtais pois. =)

:D

Tosi hienoa OnniKeiju! Ihailen jaksamistasi ja kykyä opetella uusi elämäntapa.

Mielestäni tämä on aika julma ketju... tv:n pariskunta näytti oppineen paljon puolessa vuodessa. He eivät vielä olleet missään umpikujassa vaan voivat piankin olla omillaan ja pärjätä ilman ylimääräisiä tukia. Kun perheen perustaa hyvin nuorena, ei välttämättä ole ehtinyt vielä oppia elämän realiteetteja kuten sitä, että rahat eivät riitä kaikkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Taava:
Kun perheen perustaa hyvin nuorena, ei välttämättä ole ehtinyt vielä oppia elämän realiteetteja kuten sitä, että rahat eivät riitä kaikkeen.

Mä opin jo pikkuskidinä ettei viikkorahat riittänyt kaikkeen.

Nostan sinulle hattua! Jokainen meistä tekee virheitä, aivan upeaa että olet päässyt niistä yli!

Samoin ajattelen minä, tässähän olisi hyvä myönteinen tapaus esiteltäväksi televisiossa muille talousongelmien kanssa kamppaileville! =)

Alkuperäinen kirjoittaja evita:

Samoin ajattelen minä, tässähän olisi hyvä myönteinen tapaus esiteltäväksi televisiossa muille talousongelmien kanssa kamppaileville! =)

Mun täytyy kyllä sanoa, että ilman mun vanhempia mä en olis tässä. :heart:
Ei he mun elämistä oo maksanu, mutta auttaneet on paljon. Ja äidin elämänviisaudella nielin ylpeyteni ja pyysin apua.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä ihmettelin sitä että miksi tuossa tilanteessa pitää hankkia kolme lasta? Nykyään vaan niin monet ajattelee että kaikki on saatava heti, vaikkei olisi rahaa...

Sossu betalar ja paskasakki lisääntyy kuin kärpäset.

Samaa mieltä! :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Taava:
Kun perheen perustaa hyvin nuorena, ei välttämättä ole ehtinyt vielä oppia elämän realiteetteja kuten sitä, että rahat eivät riitä kaikkeen.

Mä opin jo pikkuskidinä ettei viikkorahat riittänyt kaikkeen.

Mulle tulee edelleen vähän morkkis, jos ostan jotain vähän kalliimpaa. :snotty:

Yhteistyössä