Kukka-Maaria

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuparikierukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuparikierukka

Vieras
Synnytyksestä on 6,5 kk ja olen ajatellut laitattaa kuparikierukan. Millaisia kokemuksia teillä on siitä? Sattuuko laittaminen, mitä maksaa, muita hyviä ja huonoja kokemuksia? Kuukautiseni eivät ole vieläkään alkaneet. Entä suosittelisitteko mieluummin jotain muuta ehkäisyä?

kuparikierukassa vaikuttavana ""aineena"" on se kupari joka estää munasolun kiinnittymisen, hormoonikierukassa hormooni, joka vaikuttaa paikallisesti kohdun suulla kuten kuparikin. kuparikierukan huonona puolena runsastuvat vuodot, hormooni kierukassa vuodot niukkenevat. tämän sanoi lääkärini suurimmaksi eroksi kierukoissa. itselläni kuparikierukka ja runsastuvat vuodot ottaa päähän.... mietin vaihtamista hormoonikierukkaan.

Mulle kuparikierukka laitettiin 3,5 kk synnytyksestä. Ei sattunut lainkaan vaikka sitä pelkäsinkin, epämiellyttävin vaihe kierukan hankinnassa oli oikeastaan papan otto, joka vaati kuulemma normaalia enemmän puhdistamista koska kuukautiset eivät vielä ole alkaneet. Pari päivää oli sellaista hyvin lievää menkkamaista tunnetta (ei varsinaisia kipuja) ja pientä vuotoa. Kuukautiset ei ole vielä alkaneet, joten noista kuukautiskivuista yms. sivuvaikutuksista ei vielä ole kokemusta. Täällä Espoossa eka kuparikierukka on maksuton.

Mulla kuparikierukka mutta aion ottaa sen pois, koska menkat on tullu ihan mahdottomiksi. Joko vuolan kuin seula viisi päivää (ja todellakin vuotoa tulee ihan tolkuttomasti) tai sitten vuodan hieman vähemmän mutta kymmenen päivää. En kestä tota vuotoa, hemoglobiini on ihan surkee, minkä vuoksi kauhee jysäri menkkojen jälkeen jne. Pyydän varmaan e-pillerireseptin, koska lopettelen kuitenkin imetystä hiljalleen (nyt 11 kk synnytyksestä). Kierukan laitto ei sattunut.

Minullakin on ikäviä kokemuksia kuparikierukasta. Vuoto oli runsasta, sitä kesti aina kauan ja lisäksi menkoista tuli kivuliaat, mitä ne eivät ole muuten. Vuoden odotin vuotojen tasoittumista, mutta mitään vähenemistä ei käynyt. En suosittele! Halpahan se oli, mutta muuta hyvää en keksi.

Mulla vain positiivisia kokemuksia. Eli nyt 6kk synnytyksestä ja kuparikierukka ollut 2 kk. Menkat alko pari viikkoa sitten ja olivat vain hiukan runsaammat kuin mitä ennen ja aiemmin mulla on ollu tosi niukat kuukautiset. Kestivät neljä päivää ja ei ole ollut välivuotoja. Viikko ennen menkkoja oli mietoja kuukaistiskipuja muutamana päivänä ja ne eivät haitanneet elämää ollenkaan.
Minä olen ollut ihan TOSI tyytyväinen kuparikierukkaan. Todella vaivaton ehkäisykeino varsinkin kun ei ole ollut mitään ongelmia sen kanssa. Ja positiivistä tässä on vielä se, että kun ei ole hormoneita niin halut on palanneet ja muutenkin on mieli parempi :) Eli suosittelen!! Ja voihan sen otattaa pois jos ei sovi. Kannattaa ainakin kokeilla.

Mulla on positiivisia kokemuksia kuparikierukasta. Jo ennen ekaa raskautta oli ehkäisynä kuparikierukka. Ensimmäisen kierukan laitto synnyttämättömälle oli melko kivuliasta, mutta kierukan vaihto enää ei. Samoin kolmannen kierukan laitto n. 4 kk esikoisen syntymän jälkeen ei ollut lainkaan kivuliasta.

Mitä tulee kuukautisvuotoon, itselläni vuoto oli todella niukkaa ennen synnytystä ja useasti pelästyin kierukan pettäneen. Nyt synnytyksen jälkeiset ekat menkat olivat aika runsaat, mutta ehkä se ei ole kierukan aiheuttamaa ja muiden kokemusten mukaan voi tasaantua entiselleen.

Kuten sanottu, olen ollut tyytyväinen ehkäisyyni. Kierukan valintaan synnytyksen jälkeen vaikutti olennaisesti myös se, että esikoisemme sai alkunsa heti kierukan poiston jälkeen. Eli jos vaikka toista lasta haluais, niin ehkä tärppäis taas nopeasti kun oma hormonitoiminta saa koko ajan jyllätä.

Mulle lääkäri suositteli hormoonikierukkaa enemmän kuin kuparikierukkaa. Kuparikierukka on halvempi, mutta hormoonikierukka vähentää runsaita vuotoja ja sen saa n 90 euroon kun lääkäri kirjoitta reseptiin, että kierukka on runsaaseen vuotoon. Nyt odottelen seuraavia kuukautisia, että voisin ottaa sen.