Kukas se väittikään, että kaikki pärjää kotiäiteinä :D Salli mun nauraa beibe!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Venlakoo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Just maksoin kaikki omat laskuni ja tilille jäi 450e ja maanantaina tulee vielä elarit 150e eli 600e on rahaa käytössä ensi kuulle. Tuolla summalla ostan ruokaa 2 aikuista ja yksi lapsi koko kuukauden ajan. Ja tietysti jos jotain omia juttuja ostan niin ostan. Mies maksaa kaiken muun, talo lainan, asunto kustannukset, auto menot ja muut omat laskut. Hyvin ollaan aina pärjätty eikä ole tarvinnut mistään nuukailla.

Alkuperäinen kirjoittaja Venlakoo:
Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
No, en tiedä kuinka huonosti muilla asiat on.Mä olen pystynyt olemaan kotiäitinä sen 3 v joka lapsen jälkeen.
(Neljä kertaa siis, lapsia viis.)
On omat autot, omakotitalo ja lapsilla harrastukset.
Käyn kampaajalla ja kosmetologilla sekä hoidetaan itse laskumme.
Syödään ulkona jos siltä tuntuu.Käydään lomilla...

En tiedä kuinka meidän rahat riittää, vaikka meitä on 8 henkeä...
Eikä miehellä mitkään älyttömät tulot.
Ihan normaalit.

:o
Mä olin kotona 10 vuotta putkeen. Ja ei meilläkään miehellä mitkään älyttömät tulot ole. On vain saanut onnekseen saanut olla töissä koko yhdessäoloaikamme. Meillä on kans oma talo, auto, kesämökki, lapsilla harrastukset... eikä ole enää velkaa. Onneksi. Eletään nimittäin jo toista talouslamajaksoa.
Koskaan ei ole tarvinnut luotolla ostaa mitään, koska mihin meillä ei ole varaa , sitä ei tarvita. Kaiken ei myöskään ole koskaan tarvinnut olla sitä uusinta ja hienointa. Mitään ei kuitenkaan ole puuttunut. Pikku hiljaa on laitettu.
Mitään ei ole rahoitettu myöskään perinnöillä tms. On vaan eletty sen mukaan mihin on varaa. Esim. kesämökki on tosiaan sähkötön mökki eikä täysin kalustettu kaikilla mukavuuksilla oleva "huvila".

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
No, en tiedä kuinka huonosti muilla asiat on.Mä olen pystynyt olemaan kotiäitinä sen 3 v joka lapsen jälkeen.
(Neljä kertaa siis, lapsia viis.)
On omat autot, omakotitalo ja lapsilla harrastukset.
Käyn kampaajalla ja kosmetologilla sekä hoidetaan itse laskumme.
Syödään ulkona jos siltä tuntuu.Käydään lomilla...

En tiedä kuinka meidän rahat riittää, vaikka meitä on 8 henkeä...
Eikä miehellä mitkään älyttömät tulot.
Ihan normaalit.

:o
Mä olin kotona 10 vuotta putkeen. Ja ei meilläkään miehellä mitkään älyttömät tulot ole. On vain saanut onnekseen saanut olla töissä koko yhdessäoloaikamme. Meillä on kans oma talo, auto, kesämökki, lapsilla harrastukset... eikä ole enää velkaa. Onneksi. Eletään nimittäin jo toista talouslamajaksoa.
Koskaan ei ole tarvinnut luotolla ostaa mitään, koska mihin meillä ei ole varaa , sitä ei tarvita. Kaiken ei myöskään ole koskaan tarvinnut olla sitä uusinta ja hienointa. Mitään ei kuitenkaan ole puuttunut. Pikku hiljaa on laitettu.
Mitään ei ole rahoitettu myöskään perinnöillä tms. On vaan eletty sen mukaan mihin on varaa. Esim. kesämökki on tosiaan sähkötön mökki eikä täysin kalustettu kaikilla mukavuuksilla oleva "huvila".

5-henkinen perhe ollaan.

Sulla ei ole miestä?

Onhan mulla, mutta en kai mä nyt sen pussilla elä :D
Mies ostaa toki ruoat kuukaudeksi, maksaa auton vakuutukset, työmatkakulut, vaatteet, harrastukset, telkkariluvan, visa-laskun, autolainan´jne...

Ja voin kertoa, että tällä leveysasteella palkat on kuitenkin se verran pienet, että tukehtusitte nauruun, kun tietäsitte millä palkalla mun mies tekee 2-vuorotyötä :laugh:

Ai te olette näitä "perheitä"..
Kerro ihmeessä, meillä mies saa käteen 1280 euroa ja kotona olen :)

Ja me olemme nimen omaan mitoittaneet menot sen mukaan, että voin olla kotona tai lähteä vaikka opiskelemaan.

Sulla ei ole miestä?

Onhan mulla, mutta en kai mä nyt sen pussilla elä :D
Mies ostaa toki ruoat kuukaudeksi, maksaa auton vakuutukset, työmatkakulut, vaatteet, harrastukset, telkkariluvan, visa-laskun, autolainan´jne...

Ja voin kertoa, että tällä leveysasteella palkat on kuitenkin se verran pienet, että tukehtusitte nauruun, kun tietäsitte millä palkalla mun mies tekee 2-vuorotyötä :laugh:

Ai te olette näitä "perheitä"..
Kerro ihmeessä, meillä mies saa käteen 1280 euroa ja kotona olen :)

Ja me olemme nimen omaan mitoittaneet menot sen mukaan, että voin olla kotona tai lähteä vaikka opiskelemaan.

Siis on meillä toki yhteiset rahat, mutta en mä voi ajatella, että ei mun tartte mihinkään osallistua, kun mies on se joka elättää, jak :D
Ei kuule kauaksi heitä minun miehen tulot tuosta. :D
Ja se on töissä cnc-koneistajana. Muutettas 100km mihin suuntaan hyvänsä niin palkka ois yli tuplat tuosta, mutta ei mies tahro vaihtaa työpaikkaa, enkä ala häntä pakottaan. Mutta kun mä valmistun, en ole enää niin varma rupeanko täällä paiskiin paska palkalla töitä, kun muutolla tienaa paljon enemmän! Eläköön sit mies vuorostaan mun pussilla :laugh:

meillä miehellä normitulot myös n.1300kk ja asutaan omakotitalossa ja meillä on auto jne ja ollaan yhden hengen tuloilla pärjätty kotona. Kyse on siitä et onko halua tehdä muutoksia et esim merkkivaatteet vaihtuu siisteihin muttei välttämättä uusiin vaatteisiin tai alnnusmyyntiostoksiin. Etelänmatkat on ehkä vaihtunu tallinnanmatkoiks jne ja kaikkea minkä haluais ei ehkä saa heti vaan joutuu säästämään mut mistään kovin tärkeästä ei olla jouduttu tinkimään siihen nähden ettei lasten oo tarvinnu kovin pieninä lähteä pois kotoa hoitoon... Ihminen pärjää kyllä kun totuttelee vaan suhteuttamaan menot tuloihin.

Toinen lapsi olis haaveena mut haaveeksi taitaa jäädä. Molemmat ollana pienipalkkaisia, ylimääräisiä menoja ei ole. Ei lehtiä, maksullisia kanavoja, harrastuksia jne. Ei syödä ulkona eikä käydä elokuvissa. Jos tulee kenossa rahaa, käytetään ne mitä millonkin tarvii, esim kodinkoneita tai laitetaan säästöön kesälomaa varten, käydään sillon pitkäviikonloppu jossain kotimaan kohteessa. Kun olin äitiyslomalla, laskut kasaantui ja jouduttiin vaikeuksiin ja meni pitkään päästä taas omilleen. En tiiä miten pärjättäis jos jäisin kotiin. Vuokralla ollaan ja todella edullisesti kun tuttu vuokranantaja. huoh.

Alkuperäinen kirjoittaja kummastelija:
Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
niinpä ja taas syyllistetään äitejä, joilla ei ole varaa jäädä kotiin, kun vanhempainrahakausi päättyy.

Mä sain enempi rahaa kotihoidontuen muodossa kuin vanhempainrahakaudella. Onneksi tuo minimi vanhempainrahakin on noussut nykyisin, mutta kyllä mä silloin huokaisin helpotuksesta kun tuo kausi loppui.

Entä miten jollain vanhemmalla on rahaa opiskella, kun opintotuki on vieläkin vähemmän? Ei kaikilla ole työpaikkaa.

Työttömänä kun opiskelee niin saa peruspäivärahan ja verottoman ylläpitokorvauksen,että kyllä sillä rahalla pysytyy opiskelemaan ihan hyvin....

"Normaali" opiskelija, kuten minä, ei saa.

Yhteistyössä