Kukaan opiskellut työmarkkinatuella lähihoitajaksi? Saako siinä parempaa rahaa kuin "tavallinen" opiskelija (opintoraha)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koulutukseen haluava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mellan:
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Entäs tuo työttömyysturvaa vastaava koulutustuki?
Mulla on ammattiliitossa ansiosidonnaista päivärahaa "jemmassa" vielä vuoden ajaksi, vaikuttaako se mahdolliseen koulutustukeen?

silloin saat sen ansiosidonnaisen + 8e pvä. koulutustuki on todellisuudessa se 8e/arkipvä. huom ARKIPVÄ jouluista ym ei makseta mitään ja viikonloput maksetaan vain sitä ansiosidonnaista

se muuten menee niin, että tuki maksetaan 5 päivältä viikossa, oli sitten kuukaudessa 1 tai sata pyhäpäivää. Ja eihän sitä ansiosidonnaistakaan makseta, kuin viideltä päivältä viikossa. Näin ainakin on mulla ollu

Näinpäs juuri. Ja jos sattuu joulu, juhannus tai vaikkapa vappu arkipäiväksi, samalla tavalla sekin maksetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja :
työkkärin kautta vaan opiskelumuoto erilainen. opiskelin työvoimapoliittisessa ja siellä on läsnäolopakko, jos sinulle tarjotaan työtä opiskelun aikana, sinun on se otettava, tai lautakuntaan antamalla pätevän selityksen, pääset pälkähästä, sinnehän ei tunnetusti kelpaa mitkään syyt. Meidän kaupungissa ainakin alkoi juuri työkkärin kautta lähihoitajakoulu ja koko reiluun kahteen vuoteen ei sitten ole lomaa kuin viikko per vuosi. En halunnut todellakaan sinne, koska on kaksi pientä lasta, toinen lähtee nyt ekalle ja on siis koulujen loma aikoina kotona, olen yh ja päätin lähteä opiskelemaan opintotuella, vaikka liitonrahoilla opiskellessa on todella paljon paremmat tulot ja vielä että päivät eivät kulu, mutta minä valitsin lapset ja saan siis näin olla kotona kun ekaluokkalainenkin on...

Onko minulla luetun ymmärtämisessä vikaa vai kuinka? Ei koulutuksen aikana tarjota töitä eikä niitä tarvitse vastaanottaa. Jos itse haluaa mennä töihin ja keskeyttää, se on oma asia, mutta työkkäri ei todellakaan tarjoa töitä koulun aikana.
Ensinnäkin koulutus työvoimapoliittisesti ei todellakaan ole halpaa. Yhden opiskelijan kouluttaminen maksaa mansikoita. Mietipä, mitä maksaa se, jos aloitettu koulutus keskeytyy? Ja toiseksi, työvoimapoliittisessa koulutuksessa olevan ei tarvitse olla työnhakijana. Minullakaan ei ole työnhaku voimassa. Miksi olisikaan, sillä enhän minä töitä hae kun olen opiskelija.
Ja totta tuokin, että koulusta ei juuri lomaa ole. Meillä kestää koulutus 1v8kk ja tänä kesänä lomaa oli viikko, ensi kesänä 2. Mutta normaalistihan koulu kestäisi 3 vuotta nuorisoasteella. Niin, nuorisoastehan on kiinni kesällä, mutta aikuiskoulutus pyörii normaalisti. Minulle ainakin lyhyt koulutusaika on pelkkää plussaa. Pääsee nopeammin taas palkkatyöhön.
Pieniä ne on minunkin lapset, mutta mitäpä se haittaa. Samalla lailla ovat hoidossa kuin ennenkin. Ja toinen lähtee ensi syksynä kouluun, samalla kun mun oma koulu loppuu. Olenkin päättänyt, että pidän koulun loputtua jonkun viikon omaa lomaa, jotta olen ekaluokkalaisen apuna. Ja vuorotyö mahdollistaa sen, että toinen on kotona joko aamusta tai illasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Hinni:
Onko minulla luetun ymmärtämisessä vikaa vai kuinka? Ei koulutuksen aikana tarjota töitä eikä niitä tarvitse vastaanottaa.

Tota minäkin hieman ihmettelin, että koulutuksen aikana pakko ottaa tarjottu työ vastaan :o Ei kait kukaan ei-valmista palkkaa?? Onhan se pätevyys oltava ensin!
Tuota en tiennyt, että lomaa ei ole juuri ollenkaan :(
Tuo hakemani koulutus kestää noin 2,5v että luulisi vähän vapaata olevan? Mutta toisaalta, eihän sitä työelämässäkään lomailla koko kesää (paitsi opet).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Työkkäristä varmistin, että lomaa on keskimäärin 1 viikko 5 viikon aikana.

Niin, se riippuu niin koulutuksen järjestäjästä. Meillä lomaa tuon 1v8kk aikana 3 viikkoa yhteensä. Lisäksi 12 virallista etäpäivää ja sitten näitä epävirallisia. Eli meille on koululla varattu tänäänkin tilat ja kouluttaja on käytettävissä. Kuitenkin saadaan tehdä tehtävä myös kotona.
Niin ja koulupäivät kestävät 7 tuntia. Mutta niitäkin voi tarpeen mukaan sumplia ;)

Mua ei yhtään haittaa ettei lomaa ihan hirmuisesti ole. Pääseepähän palkkatyöhön nopeammin ;)
Paitsi, että tuo hakemani koulutus saattaakin alkaa vasta -08 alussa :( Ja minä kun jo odottelin tietoa pääsykokeista yms ja nyt koko hakuaika vaan jatkuu...

Siis mulla oli sellainen tilanne työkkärin kanssa että minulle tarjottiin työtä joka olisi alkanut samaan aikaan kuin koulu, jonne olin päässyt. Kieltäydyin tietenkin työstä, koska ei voi olla kahdessa paikassa samaan aikaan. työkkärin eukko ei viime ilmoittautumis kerrallani ollut laittanut sinne koneelle kouluni alkamis aikaa, joten siis minulle laitettiin karenssi heti päälle ja sanottiin että asia käsitellään lautakunnassa kuukauden päästä! Minun piti luonnollisesti tehdä selvitys, miksi kieltäydyin ja painottaa kuulema virkailijan ja työkkärin johtajan mukaan, (Jonka luokse varasin järkyttyneenä ajan) että koulutus on nimenomaan omaehtoista, ei työvoimapoliittista!! Koska jos se sitä olisi ollut kerenssini olisi ollut varma. Näin sanoivat he molemmat että työ menee työvoimakoulutuksen ohi!!! Mistä minä mitään tiedän, kerroin vaan mitä siellä minulle kerrottiin! sori vaan

Alkuperäinen kirjoittaja :
Siis mulla oli sellainen tilanne työkkärin kanssa että minulle tarjottiin työtä joka olisi alkanut samaan aikaan kuin koulu, jonne olin päässyt. Kieltäydyin tietenkin työstä, koska ei voi olla kahdessa paikassa samaan aikaan. työkkärin eukko ei viime ilmoittautumis kerrallani ollut laittanut sinne koneelle kouluni alkamis aikaa, joten siis minulle laitettiin karenssi heti päälle ja sanottiin että asia käsitellään lautakunnassa kuukauden päästä! Minun piti luonnollisesti tehdä selvitys, miksi kieltäydyin ja painottaa kuulema virkailijan ja työkkärin johtajan mukaan, (Jonka luokse varasin järkyttyneenä ajan) että koulutus on nimenomaan omaehtoista, ei työvoimapoliittista!! Koska jos se sitä olisi ollut kerenssini olisi ollut varma. Näin sanoivat he molemmat että työ menee työvoimakoulutuksen ohi!!! Mistä minä mitään tiedän, kerroin vaan mitä siellä minulle kerrottiin! sori vaan

No tuossa tilanteessahan se on noin. Eipäs se selvinnyt aiemmasta viestistä...mutta jos koulutuksen ehtii aloittaa, karenssia ei tietenkään tule. Joskus tuntuu, että haluavat tehdä pelkkää kiusaa.

Niin, aina ei se tieto kulje luukulta a luukulle b... Kelassa ainakaan. Ja se jos mikä pistää vihaksi!!
Mutta minua nuo karenssiasiat ei siis koske, koska olen kotihoidotuella, en työttömänä työnhakijana. Voin huoletta kieltäytyä mistä vaan ;)

Olisin kerennyt jo aloittaa koulun ennenkuin tarjottu työ olisi alkanut, silti sanoivat että karenssi tulee. Sori en sitä kirjoittanut äsken. Tarkoitin siis edellisessä viestissä että työ ja koulu olisivat menneet päälleekkäin ja koulu olisi ehtinyt jo alkaa silloin!

Yhteistyössä