kukaan käynyt auschwizin museossa Puolassa?

  • Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti
äippä
MInkälainen paikka oli?
MIllä tavoin sinne pääsisi helpoimmin, laivalla lentämällä?
Paljonkohan matka tulisi maksamaan?
Onko siellä opastettuja kierroksia? vai voiko mennä itsekseen? kuinka kauan kannattaa varata aikaa, päivä kaksi kolme?
 
kääk
Juu, olen käynyt. Yksi päivä riittää.
Surullinen paikka. Nyt kun olen äiti en voisi mennä. Silloinkin jo ennen lasta itketti.
Olin ryhmämatkalla ja liikuimme 2 viikkoa muuallakin Puolassa.
Yllättävän upea reissu.
 
kolmen mama
En ole käynnyt, mutta ehdottomasti aion joskus käydä. En ehkä nyt kun lapset on vielä pieniä, liian raaka kokemus. Voisin kuvitella jopa vieväni lapseni sinne vähän vanhempana (15v->) koska tunnen vahvasti, että emme saa unohtaa mitä tapahtui. Emme myöskään neuvostoliiton aiheuttamia kauhuja naapurimaassamme Eestissä, koska se mitä tapahtui veljeskansallemme, olisi voinnut olla totta myös täällä, jos historia olisi ollut toinen...
 
Hannah
Lapsia Auschwiziin ei saa viedä, oisko ikäraja muistaakseni 14 v. Laivalla kannattaa matkustaa joko Travemündeen/Rostockiin. Ajokilometrejä tulee enemmän kuin Gdyniasta, mutta tiet Saksan puolella huomattavasti paremmat, joten ajallisesti (ja hermojakin säästäen) järkevämpää. Itse ehkä lentäisin Krakovaan (Finnair lentää kesäisin suoraan Helsingistä) ja vuokraisin auton. Puolassa autoillessa kannattaa ihan oikeasti ottaa huomioon teiden paikoin todella huono kunto.
 
Olen käynyt

Paikka on ´hieno´.

Kaupungin oikea nimi on Oswiecimin, lähellä keskustaa on Auschwitzin keskitysleiri, joka itseasiassa on enemmänkin testipaikka jossa menetelmiä hiottiin.

Pääpaikkana toimi Auschwitz Birkenau joka on keskustan ulkopuolella oleva alue.

Yksi päivä kyllä riittää.
Birkenaussa kun käy niin kannattaa viettää aikaa jonkin verran katsellessa vangeilta pois otettuja valokuvia, ne on laitettu sellaiselle seinälle siellä (sermi).

Kuvat antavat uhreille ikään kuin kasvot, kertovat jotain heidän suvusta ja elämästä.
Siellä on paljon pienten lasten kuvia.


Ps: Puolassa tieliikenne kulttuuri on aika erikoinen.
Huomioitavaa on se että autot saattavat lähteä ohi vaikka tie on kaksikaistainen ja toinen auto on tulossa vastaan, automaattisesti oletetaan että sinä ja se toinen auto väistävät tienlaitaan antaen tilaa ohitukselle.
Itse ajettiin autolla euroopan läpi, kiva niinkin
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hannah:
Lapsia Auschwiziin ei saa viedä, oisko ikäraja muistaakseni 14 v. Laivalla kannattaa matkustaa joko Travemündeen/Rostockiin. Ajokilometrejä tulee enemmän kuin Gdyniasta, mutta tiet Saksan puolella huomattavasti paremmat, joten ajallisesti (ja hermojakin säästäen) järkevämpää. Itse ehkä lentäisin Krakovaan (Finnair lentää kesäisin suoraan Helsingistä) ja vuokraisin auton. Puolassa autoillessa kannattaa ihan oikeasti ottaa huomioon teiden paikoin todella huono kunto.
Juu, ne voi kuulemma joskus loppuakin ihan tuosta noin vaan keskelle metsää vaikka ne kartalla muka jatkuisivatkin. Itsellä ei ole kokemusta mutta näin kertoo mun puolalainen kaveri :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miks te haluatte käydä noissa paikoissa? Mielestäni kaikki keskitysleiri museot pitäisi lopettaa ja ottaa pois ihmisten naamat seiniltä.
Miksi historia pitäisi unohtaa eikä ottaa oppia vanhoista virheistä?

 
vapaus
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miks te haluatte käydä noissa paikoissa? Mielestäni kaikki keskitysleiri museot pitäisi lopettaa ja ottaa pois ihmisten naamat seiniltä.
sittehän se tarkoittaisi että poissa silmistä poissa mielestä. keskitysleirivangit itse haluaa että asioista puhutaan ja että heidän kokemansa ei koskaa unohtuisi. tämä on yksi tapa pitää mielessä mitä on tapahtunut ja ettei enää tapahtuisi uudestaan. valitettavasti leirejä on varmasti vielä ympäri maailmaa.
 
Non compos mentis
Stutthofissa olen käynyt.

Buchenwaldin hälytys
http://www.youtube.com/watch?v=jpGEn0_8lpw

Kaikki, jotka toivotte vain rauhaa, kuunnelkaa, hälytystä kaikki kuunnelkaa. Buchenwaldista tuo ääni pauhaa, kellot kumajaa, kellot kumajaa. Veren ääni lyönneistä soi noista, syyttömien huuto kajahtaa. Uhrit tuhkasta ja raunioista ylös kohoaa, meitä varoittaa, raunioista, raunioista meitä varoittaa, raunioista, raunioista meitä varoittaa.

Heistä, elävänä poltetuista suunnaton, lukematon joukko muodostuu. Kaikin kielin kohoo huuto suista, meille kantautuu, meille kantautuu. Kuulkaa jylinä ja nähkää sauhu - raivoaako siellä ukkonen? Ei - on ydinpommin melske, pauhu yllä aaltojen, yllä aaltojen, melske, pauhu, melske, pauhu yllä aaltojen, melske, pauhu, melske, pauhu yllä aaltojen.

Kaikki, jotka toivotte vain rauhaa, kuunnelkaa, hälytystä kaikki kuunnelkaa! Buchenwaldista tuo ääni pauhaa, kellot kumajaa, kellot kumajaa. Ääni kantaa yhä kuuluvammin joka puolle laajaa maailmaa: Ihmiset, te yhä valppahammin rauhaa suojatkaa, rauhaa suojatkaa, valppahammin, valppahammin rauhaa suojatkaa, valppahammin, valppahammin rauhaa suojatkaa!
 
puolaan ihastunut
Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
MInkälainen paikka oli?
MIllä tavoin sinne pääsisi helpoimmin, laivalla lentämällä?
Paljonkohan matka tulisi maksamaan?
Onko siellä opastettuja kierroksia? vai voiko mennä itsekseen? kuinka kauan kannattaa varata aikaa, päivä kaksi kolme?

Hei. Onhan siella tullut kaytya kun suhteellisen lahella asustelen. Paikka oli karmeampi kuin kuvittelen, todella surullinen ja hieman ahdistava. Suosittelen kuitenkin kaymaan jos kantti kestaa ja asia kiinnostaa. Sinne paasee ilman opastustakin ja koko paivan saa kulumaan jos kunnolla kaiken kiertaa. Opastettuja kierroksi on eri kielilla mm. saksa ja englanti.
Helpoin tapa on lentaa Krakovaan ja vuokrata auto sielta. Ei se liikenne taalla niin hirveaa ole kuin sanotaan ja osa teista on huonommassa kunnossa, mutta hyvin niita kuitenkin ajaa voi. Jos ei ole koskaa ajanut auto muualla kuin suomessa niin liikenne saattaa hiukan kauhistuttaa, taalla ollaan liikenteessa kuitenkin kohteliaita ja annetaan tieta.
Puolassa kannattaa olla pidempaan ja kierrella hieman, tama on todella kaunis maa. Krakova ja suht lahella oleva Wroclaw on kaupunkeja joissa kannattaa vierailla.

 

Yhteistyössä