Kukaan ei halua tulla meille kylään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "heh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"heh"

Vieras
Tuli tuosta yhdestäs synttäriketjusta mieleen, että mikähän siinä on, että ihmiset ovat nykään niin kiireisiä/laiskoja, että kukaan ei jaksa tulla enää kylään. :( Olemme mieheni kanssa lapseton pariskunta ja yritämme aina järjestää aikaa, jos joku kutsuu luokseen käymään. Mutta meille ei vastavuoroisesti kukaan jaksa koskaan tulla...

Nytkin olen laittanut kodin joulua varten nätiksi ja leiponutkin jo jotain ja olisi kiva saada vieraita käymään. Olen kutsunut useampiakin ihmisiä (sekä lapsellisia että lapsettomia), jotka kaikki asuvat alle 20km:t päässä ja kaikilla on autot. Kukaan ei ole vielä jaksanut vaivautua meille...mutta meitä kyllä sitten odotetaan näihin perheisiin, koska aina on joku syy, miksi eivät pääse meille päin lähtemään.

Jotenkin tympii...

Mitään yksiselitteistä vastausta tuohon ei ole, mutta yksi tekijä varmasti on kodin ulkopuolisten harrastusten lisääntyminen. On vanhempien harrastukset ja lasten harrastukset. Päälle vielä kaikenlaiset koulujen, päiväkotien, kerhojen ja lasten harrastusten kissanristiäiset. Sitten, kun on harvinaislaatuinen vapaailta, se halutaan viettää kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25177151:
Mitään yksiselitteistä vastausta tuohon ei ole, mutta yksi tekijä varmasti on kodin ulkopuolisten harrastusten lisääntyminen. On vanhempien harrastukset ja lasten harrastukset. Päälle vielä kaikenlaiset koulujen, päiväkotien, kerhojen ja lasten harrastusten kissanristiäiset. Sitten, kun on harvinaislaatuinen vapaailta, se halutaan viettää kotona.

Totta, tätä minäkin veikkaan, mutta hieman kismittää, että monesti kun olen pyydellyt joitain perheitä kylään, niin he eivät jaksa lähteä, mutta meidän kyllä sopii tulla kylään jos halutaan....ja monesti ollaankin sitten ajeltu, mutta välillä kyllä ärsyttää tämä yksipuoleisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25177151:

... ja laittaa sitä omaa joulua. Mulla on kaks lasta, molemmilla harrastukset ja aikuiset luonnollisesti töissä. Ei kerta kaikkiaan ole aikaa kyläillä, ennemmin nuohoon oman kodin joulukuntoon. Hautajaisiin tosin lähdettiin, niihin menisin vaikka olis jouluaatto, mutta muut kyläilyt ennen joulua saa jäädä.

[QUOTE="heh";25177166]Totta, tätä minäkin veikkaan, mutta hieman kismittää, että monesti kun olen pyydellyt joitain perheitä kylään, niin he eivät jaksa lähteä, mutta meidän kyllä sopii tulla kylään jos halutaan....ja monesti ollaankin sitten ajeltu, mutta välillä kyllä ärsyttää tämä yksipuoleisuus.[/QUOTE]

Jos eivät vaan kehtaa kieltää kun ilmoitatte halukkuutenne kyläillä :). ei oo ilkeilyä vaan oma tunne välillä kun ne ja nää ja vielä noi haluu tulla kylään just ennen joulua.

Nykyään vaan tehty tuo kyläily niin vaikeaksi. Kaikki pitää sopia kuukautta ennen ja sittekin on minuutti aikataulu. Ei voi vaan hypätä autoon ja käydä ajelemassa ja samalla poiketa jollekin kylään jos sille tuntuu.
Otin kyllä aika isona kiitoksena kun kaveri tuli (ison) perheensä kanssa ja sano et teille jaksettiin lähteä kun ei tarvinu miettiä mitä lapsilla on päällä. Ja sama sit itellä jos yllätys vieraita tulee. Laitan pöytään sitä mitä kaapista löytyy.

Minä en tykkää ex tempore vierailuista. Meillä on muutenkin kiirettä töiden ja muiden kanssa, plus harrastukset. Tykkään kutsua vieraita ja käydä kylässä, mutta suunnitellusti. Itse noudatan pääpiirteittäin vuoroin vieraissa systeemiä. Eli jos ei koskaan tule meille, niin ei mekään mennä heille. Toki joustoa on puolin ja toisin siten, että joskus voi käydä kaksikin kertaa peräkkäin, mutta harvemmin. Monet perhetutut ovat jääneet monestakin syystä... Joko meidän tai heidän puolelta. Osaa kaipaan ja mietin, mikä tuli. Osan kohdalla olen vain huojentunut, että kyläilyt päättyivät.

Miten kutsut kylään? Itselläni ei ainakaan tule lähdettyä niihin "tulkaa joskus käymään"-paikkoihin. Kyllä pitää suoraan kysyä, että sopisiko teille vaikka ensi viikolla tulla kylään. Ja sanoa vaikka pari ajankohtaa vaihtoehdoiksi ja sopia samantien puhelun aikana tarkka aika.

[QUOTE="minä";25177330]Miten kutsut kylään? Itselläni ei ainakaan tule lähdettyä niihin "tulkaa joskus käymään"-paikkoihin. Kyllä pitää suoraan kysyä, että sopisiko teille vaikka ensi viikolla tulla kylään. Ja sanoa vaikka pari ajankohtaa vaihtoehdoiksi ja sopia samantien puhelun aikana tarkka aika.[/QUOTE]

Juu sama homma :)

Mutta sitten toinen ääripää on tällainen joka leipoo siivoaa ja laittaa kodin vimpan päälle kuntoon,
ottaa sitten vasta luurin käteen ja soittaa kavereita kylään,
vetää herneet nenään kun ilmoitat että
en minä nyt pääse kun olen eri paikkakunnallakin. Sitten vingutaan kuinka kukaan ei muka pääse ja kuinka kaikilla on muka jotain,
koita siinä sitten kaveria ymmärtää kun itse todellakaan et pääse vaikkapa sieltä toiselta paikkakunnalta HETI kyläilemään.

[QUOTE="minä";25177330]Miten kutsut kylään? Itselläni ei ainakaan tule lähdettyä niihin "tulkaa joskus käymään"-paikkoihin. Kyllä pitää suoraan kysyä, että sopisiko teille vaikka ensi viikolla tulla kylään. Ja sanoa vaikka pari ajankohtaa vaihtoehdoiksi ja sopia samantien puhelun aikana tarkka aika.[/QUOTE]

Oon yleensä ehdottanut meille sopivia viikkoja ja kysellyt, mikä päivä mahdollisesti niiltä viikoilta kävisi...

En myöskään koe, että olemme tuppautuneet kylään, koska aivan selvästi on haluttu kyllä meitä nähdä, mutta kukaan ei jaksa lähteä meille päin... :)

Alkuperäinen kirjoittaja minä minä minä;25177357:
Juu sama homma :)

Mutta sitten toinen ääripää on tällainen joka leipoo siivoaa ja laittaa kodin vimpan päälle kuntoon,
ottaa sitten vasta luurin käteen ja soittaa kavereita kylään,
vetää herneet nenään kun ilmoitat että
en minä nyt pääse kun olen eri paikkakunnallakin. Sitten vingutaan kuinka kukaan ei muka pääse ja kuinka kaikilla on muka jotain,
koita siinä sitten kaveria ymmärtää kun itse todellakaan et pääse vaikkapa sieltä toiselta paikkakunnalta HETI kyläilemään.

Mä en kyllä edes oleta näin...pikemminkin olen jo monta kuukautta yrittänyt saada sovittua kyläilyaikoja ja yleensä pyytelen esim. viikon parin päähän ja sitten lähempänä sovitaan tarkemmin. Monesti tulee sitten kuitenkin niitä perumisia, kun tuleekin jotain muuta mielenkiintoisempaa...

Onko kissoja?
Me ei vaimon kanssa käydä kissaperheissä hajun vuoksi,
moni kissan omistaja on jo turtunut hajuun etteivät itse
haista sitä väkevää ammoniakinhajua mutta huh huh...

[QUOTE="HEH";25177365]Oon yleensä ehdottanut meille sopivia viikkoja ja kysellyt, mikä päivä mahdollisesti niiltä viikoilta kävisi...

En myöskään koe, että olemme tuppautuneet kylään, koska aivan selvästi on haluttu kyllä meitä nähdä, mutta kukaan ei jaksa lähteä meille päin... :)[/QUOTE]

Olisikohan kyse sitten siitä jos teillä ei ole lapsia, kaverit pelkää tulla teille ettei heidän piltti tiputa perintövaasianne tai tule ikkunaan sormenjälkiä tai hajoita sitä hienoa iittalan juomalasia sille teidän uudelle parketille...
Etenkään kun ei ennestään lapsia niin pitää ottaa omat lelutkin lapsille, ne unohtuu kyläpaikkaan ne kolisee ja rämisee ja ja ja...

Voin sanoa että ei se kovin mukavaa vierailua ole jos kyläpaikassa lasten pitää istua kädet ristissä paikoillaan. Siksi tavallaan ymmärrän että mielummin lapseton pariskunta jonka on monin verroin helpompaa itse pompata autoon tuleekin meille jossa minun ei tarvitse pelätä kuin että lapseni osaa kauniisti käyttäytyä :D

[QUOTE="heh";25177392]Taidanpa lopettaa tältä joululta kyläilypyynnöt kokonaan...katsotaan ottaako kukaan yhteyttä.... :([/QUOTE]
Joulun jälkeen sitten :) Jouluun on enää pari viikkoa ja mä ymmärrän kyllä, että ihmisillä on paljon tekemistä vielä ennen joulua. Varsinkin, jos on lapsia. On koulun/päiväkodin joulujuhlaa, harrastuspaikkojen joulujuhlaa, mahdollisesti vanhempien työpaikkojen joulujuhlat, jouluostoksilla pitäisi ehtiä käymään, koti laittaa joulukuntoon jne jne.

[QUOTE="vieras";25177404]Onko kissoja?
Me ei vaimon kanssa käydä kissaperheissä hajun vuoksi,
moni kissan omistaja on jo turtunut hajuun etteivät itse
haista sitä väkevää ammoniakinhajua mutta huh huh...[/QUOTE]

Eiköhän se ole ihan omistajan jaksamisesta siivota hiekkalaatikko ja mitä hiekkaa siellä laatikossa on. Lukuisia kissan omistajia tunnen ja heillä vierailleena en ole haistanut niin yhtään mitään. Ja mun hajuaisti on kyllä semmonen yyberhyvä, et jos kotonakin haistan jotain ihmeellistä ei sinne kuuluvaa hajua, on se selvitettävä mikä haisee :D

Lapsiperheet on kiireisiä näin joulun alla joten älä nyt siitä suutu ;)
On joulujuhlaa on kaikenmaailman juhlaa ja vielä jos lapsi jotain harrastaa on sielläkin joulunäytöstä ja erikseen pikkujouluja.

Täälläkin yksi lapseton pariskunta ja kovasti olisi kiva saada vieraita, mutta ovat kovin kiireisiä(?) myös. Yksikin pikkuperhe (lapsi ihan pieni vasta), joilla olemme käyneet joskus aina piipahtamassa lupaili kovasti kesällä käydä meillä kylässä. Sovittiin sitten, että tulevat tiettynä viikonloppuna..
No, kävi niin, että he päättivät mennä sinä viikonloppuna samalla Muumimaailmaan ja lupailivat poiketa meillä sinä matkalla. Asia ok. Juttu kääntyikin sitten niin, että eivät tulleet meille ollenkaan, kun heillä olikin toinen pariskunta mukanaan (jolla myös pieni lapsi). Menivät yhdessä sinne Muumimaailmaan. Sanoimme, että tulkaa kaikki käymään meillä, mutta eivät sitten tulleet. Kyllä harmitti - ei lapsettomien seura kelvannut, ei.

Hei,
tämä on niin tuttua. Mekin olemme lapseton aviopari. Ja tuo on tosiaan maan tapa. En ymmärrä mistä johtuu.
Toinen juttu on että joskus tuntuu, että olemme jollain varasijalla.

Kannattaa myös muistaa, että lapsiperheissä arki-illat ovat kovin lyhyitä. Lasten pitää päästä yleensä ajoissa nukkumaan, vaikka vanhemmat valvoisivatkin pitkään. Lapset tarvitsevat usein myös tietyn ajan rauhoittuakseen ennen nukkumaanmenoa. Iltatoimet eli iltapesut, iltapalat ja iltasadut ottavat oman aikansa. Jos siis töiden jälkeen on syöty ja lähdetään kyläilemään, niin voipi olla, että kylässä ehdittäisiin olla alle tunti, kun pitäisi jo lähteä takaisin kotiin. Pienten lasten kanssa puuhastelu on myös hitaampaa kuin aikuisten puuhastelu. Jos on lasten kanssa sovittu lauantaiksi joululeivonnaisten leipominen, niin ei sitä voi ajatella, että klo 14-16 leivotaan ja sitten lähdetään kylään. Tai voi, mutta sitten siinä leipoessa joutuu lapsia hoputtamaan ja menee ilo koko leipomisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja minä minä minä;25177424:
Olisikohan kyse sitten siitä jos teillä ei ole lapsia, kaverit pelkää tulla teille ettei heidän piltti tiputa perintövaasianne tai tule ikkunaan sormenjälkiä tai hajoita sitä hienoa iittalan juomalasia sille teidän uudelle parketille...
Etenkään kun ei ennestään lapsia niin pitää ottaa omat lelutkin lapsille, ne unohtuu kyläpaikkaan ne kolisee ja rämisee ja ja ja...

Voin sanoa että ei se kovin mukavaa vierailua ole jos kyläpaikassa lasten pitää istua kädet ristissä paikoillaan. Siksi tavallaan ymmärrän että mielummin lapseton pariskunta jonka on monin verroin helpompaa itse pompata autoon tuleekin meille jossa minun ei tarvitse pelätä kuin että lapseni osaa kauniisti käyttäytyä :D

Heh, ei meillä kyllä ole mitenkään erityisen hienoa ja siistiä. :D Ihan tavallinen pölyinen ja asuttu koti meilläkin on! :D Eikä lasten leikit todellakaan haittaa. En usko, että on siitä kyse.

Täälläkin yksi lapseton pariskunta ja kovasti olisi kiva saada vieraita, mutta ovat kovin kiireisiä(?) myös. Yksikin pikkuperhe (lapsi ihan pieni vasta), joilla olemme käyneet joskus aina piipahtamassa lupaili kovasti kesällä käydä meillä kylässä. Sovittiin sitten, että tulevat tiettynä viikonloppuna..
No, kävi niin, että he päättivät mennä sinä viikonloppuna samalla Muumimaailmaan ja lupailivat poiketa meillä sinä matkalla. Asia ok. Juttu kääntyikin sitten niin, että eivät tulleet meille ollenkaan, kun heillä olikin toinen pariskunta mukanaan (jolla myös pieni lapsi). Menivät yhdessä sinne Muumimaailmaan. Sanoimme, että tulkaa kaikki käymään meillä, mutta eivät sitten tulleet. Kyllä harmitti - ei lapsettomien seura kelvannut, ei.

Niin tuttua! Enkä usko, että tämä ongelma liittyy erityisesti joulun aikaan, koska näitä kyläilylupauksia on meillekin tippunut jo kesällä, mutta yksikään ei ole toteutunut...

Olikohan kyse meistä ;)
Ei pahalla mutta en kyllä kehtaa meidän perheelle tuntemattomille ihmisille mennä noin vaan kylään.
Se että olemme kerran olleet samoissa syntymäpäiväjuhlissa ja näimme toisemme vajaan 15minuuttia niin kyllä koen silloin että en tunne sinua ;) ja en todellakaan kehtaa ventovieraalle mennä kyläilemään.
Nämä on niin kaksipiippuisia asioita,koskaan et tiedä kuka tosissaan sitten kutsuu,vai kutsuiko kohteliaisuudesta vaan mukaan.
Mitä jutella ventovieraille ja lapsetkin väsyneitä muumimaailman reissusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25177525:
Kannattaa myös muistaa, että lapsiperheissä arki-illat ovat kovin lyhyitä. Lasten pitää päästä yleensä ajoissa nukkumaan, vaikka vanhemmat valvoisivatkin pitkään. Lapset tarvitsevat usein myös tietyn ajan rauhoittuakseen ennen nukkumaanmenoa. Iltatoimet eli iltapesut, iltapalat ja iltasadut ottavat oman aikansa. Jos siis töiden jälkeen on syöty ja lähdetään kyläilemään, niin voipi olla, että kylässä ehdittäisiin olla alle tunti, kun pitäisi jo lähteä takaisin kotiin. Pienten lasten kanssa puuhastelu on myös hitaampaa kuin aikuisten puuhastelu. Jos on lasten kanssa sovittu lauantaiksi joululeivonnaisten leipominen, niin ei sitä voi ajatella, että klo 14-16 leivotaan ja sitten lähdetään kylään. Tai voi, mutta sitten siinä leipoessa joutuu lapsia hoputtamaan ja menee ilo koko leipomisesta.

Joo, tämän ymmärrän kyllä! Ja yleensä olenkin pyytänyt kylään juuri viikonloppuna tai pyytänyt ehdottamaan sopivaa aikaa.
Mutta silti ihmettelen, että joidenkin kanssa ei voi esim. sopia parin viikon päähän lyhyttä vierailua siten, että voisi olettaa heidän saapuvan paikalle (sairastumiset tms. tietty erikseen)

Yksi syy voi olla siinä, että monesti lapsettomien kodeissa on kaikkea sellasita esillä mihin lapset eivät saa koskea, eikä ole leluja, jolloin tietty sitten kielletty kiehtoo... Ei ole kivaa kyläillä jos lapset tylsistyy ja joutuu kokoajan vahtimaan silmät selässäkin että mitä se kullannuppu touhuaa.

Kyllä mä ainakin jossain vaiheessa koin helpommaksi että lapsettomat tuli meille, jolloin pystyin olla rentona kuin sen että oltais menty heille ja olisin kokoajan stressannut että mitä lapset rikkoo tms.

Yhteistyössä