Kukaan ei halua minua töihin..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Baba"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22977184]Oletko nyt vastuussa jostain osa-alueesta, onko sulla alaisia, budjettivastuuta, projektin vetoa tms mitä voisi jatkokehittää ja saada siitä kokemusta?[/QUOTE]

Pääsisitkö näistä eteenpäin

Aikoinaan ammattikorkeakouluja markkinoitiin että antaa käytännössä saman koulutuksen kuin maisterit. Todellisuus on ollut toista. Itse väittelin tästä kaverini kanssa silloin 90-luvun alussa. No, onpa hänelle tullut myös todellisuus vastaan. Hän väitti silloin että tradenomi vastaa ekonomia, ja että minä en tiedä mistä puhun. Hyviin hommiin hän on edennyt, mutta ei ole johtoportaassa vieläkään 15 vuoden jälkeen. Tunnen myös useamman sosionomi-amk:n eikä kovin suurta kiitosta saa heidänkään alan oppilaitokset.

Ei oikeastaan, hoidan laaja-alaisesti monia eri tehtäviä kuten matkajärjestelyjä, kokousjärjestelyjä jne. mutta en mitään budjettilaskelmiin tms. liittyvää.

Tee pitkän tähtäimen suunnitelma. Ensin ilmoitat esimiehellesi että projektit ja kokonaisuudet kiinnostaa, haluat vastuuta lisää. Sitten hoidat homman kunnialla, saat vaativampia hommia ja vaihdat nimikkeeksi assarin. Vuoden-parin päästä sulla ON JO kokemusta ja voit hyvin hakea vaativampiin hommiin päällikön nimikkeellä joko talon sisäisenä siirtona tai jostain muualta.

Lisäopintoja sitten vaan. Valmistuin 2 vuotta sitten BBA:ksi, olen sen jälkeen hankkinut kandidaatin tutkinnon kansainvälisestä politiikasta ja nyt teen maisteriopintoja kansainvälisten kehitysyhteistyöprojektien hallinnasta. Olen junioritasolla viranomaisena. Ei vastaa koulutusta, mutta tuo kuitenkin työkokemusta. Ajattelin, että ensi vuonna hakisin tuohon ammatillisen puolen opettajakoulutukseen. Voisin sitten amiksissa ja AMK:issa opettaa vaikka tarpeen mukaan, jos siellä opiskellaan aineita, joista jotain tiedän.

Mulla sama tutkinto, ikää 30v ja töitä ei löydy :( Sihteerin hommatkin kävis loistavasti, ihan mikä vaan toimistohomma, mutta kaipa tästä on palattava takaisin siivoomaan 10 000 euroa opintolainaa takataskussa...

No on kyllä omaa tyhmyyttä jos ottaa noin paljon lainaa. Mulle oli kyllä jo opiskellessa aika selvää, ettei tradenomin palkat mitään huimia ole enkä sen takia ottanut lainaakaan. Toki pirun tiukkaa teki, mutta ois aika ankeeta kymppitonnin lainankaaan kanssa elellä..

Itsekin olen siis tradenomi ja työllistyminen on ollu todella kiven takana. Toki koko ajan on töitä ollu, mutta myyjänä olen pelkästään ollu. Kunnes sitten 7 vuotta valmistumisen jälkeen LOPULTA tärppäs ja pääsin oman alan töihin. Tämä vaati satoja työhakemuksia. Mutta kannatti.

Ap:lle. Älä lannistu! Ja ole onnellinen edes sihteerin paikasta sillä asiat vois olla huonomminkin. Ainakaan ei tartte prisman kassa olla, kuten moni koulukaverini :(

Aika vaikeata näyttää olleen työllistyminen monelle tämän ketjun valossa. Valmistuin lamaan, sain töitä jo ennen valmistumista (itse asiassa samasta paikasta missä nytkin töissä), se oli vain sellainen 3 kk vuokrafirmakeikka, mutta näytin kynteni ja sain lisäaikaa 3 kk töitä sieltä. Sitten eivät voineet jatkaa enää, tein 9 kk duunia muualla ja nyt olen ollut kohta vuoden taas tuolla töissä; osasto vain vaihtui.

Olen kohtalaisen iäkäs - täytän maaliskuussa 31 ja olen tietty vielä yh:kin. Eivät ole haitanneet työllistymistä. Epäilen suurimmaksi syyksi sitä, että voin todistaa olevani ahkera ja saavani tuloksia aikaan.

Aika vaikeata näyttää olleen työllistyminen monelle tämän ketjun valossa. Valmistuin lamaan, sain töitä jo ennen valmistumista (itse asiassa samasta paikasta missä nytkin töissä), se oli vain sellainen 3 kk vuokrafirmakeikka, mutta näytin kynteni ja sain lisäaikaa 3 kk töitä sieltä. Sitten eivät voineet jatkaa enää, tein 9 kk duunia muualla ja nyt olen ollut kohta vuoden taas tuolla töissä; osasto vain vaihtui.

Olen kohtalaisen iäkäs - täytän maaliskuussa 31 ja olen tietty vielä yh:kin. Eivät ole haitanneet työllistymistä. Epäilen suurimmaksi syyksi sitä, että voin todistaa olevani ahkera ja saavani tuloksia aikaan.

Hei, Miten olet Non Compos Mentis olet käytännössä opiskelusi järjestänyt? Saatko opintotukea edelleen? Käyt työssä saman aikaan? Miten lapsen hoito on onnistunut samalla? Anteeksi, kiinnostaisi tietää, kun olen vähän samassa tilanteessa itsekin :)

[QUOTE="vieras";22981391]Hei, Miten olet Non Compos Mentis olet käytännössä opiskelusi järjestänyt? Saatko opintotukea edelleen? Käyt työssä saman aikaan? Miten lapsen hoito on onnistunut samalla? Anteeksi, kiinnostaisi tietää, kun olen vähän samassa tilanteessa itsekin :)[/QUOTE]

En saa opintotukea, vaan pikemminkin maksan opinnoistani (n. 2000 euroa per 15 op) ja käyn töissä samaan aikaan. Lapset ovat jo koulussa itsekin.

Aikoinaan ammattikorkeakouluja markkinoitiin että antaa käytännössä saman koulutuksen kuin maisterit. Todellisuus on ollut toista.

Samaten AMK-insinööriksi opiskeleville on mainostettu että heistä tulee käytännössä diplomi-insinöörejä. Pettymys on monella ollut suuri kun ovat sitten työllistyneet työnjohtajiksi (jos nyt ylipäätään ovat omalle alalleen työllistyneet).

Sama itku täälläkin: mulla on kaks tutkintoa takana (toinen AMK-tason ja toinen entinen opistotason), molempia mainostettiin "tulevaisuuden aloina" ja että töitä tulee olemaan. No, pätkä silloin ja toinen tällöin, erilaisia projekteja ja hankkeita on kyllä ollut, mutta ei MITÄÄN vakituista eikä pysyvää. Vakkarityöt menee aina poikkeuksetta yliopistosta valmistuineille, jotka monesti ovat aivan ylikoulutettuja noihin paikkoihin.
Enkä edes kehtaa sanoa millä alalla yritän leipäni tienata, kommenttina tulee satavarmasti: mitäs tyhmä opiskelit tuota alaa...

Olen hakenut mm. seur. paikkoja: henkilöstökoordinaattori, avainasiakaspäällikkö, markkinointikoordinaattori, myymäläpäällikkö (vaateliike, lahjatavaraliike) jne...

Nykyinen paikkani ei ole hyvä...! Palkka on ok, 2600€ / KK (eikä pääkaupunkiseudulla)

Kyllä minulle tuo palkka kelpaisi. Toimin markkinointikoordinaattorina pääkaupunkiseudulla ja palkkani on reilu 2300 €/kk, tradenomin tutkinto takataskussa.

Sama täällä.. tradenomin tutkinto taskussa yli viiden vuoden takaa, joka tuntuu täysin turhalta enää. Jo opiskeluaikana työskentelin myyjänä, enkä ole koulutustani vastaavaa tai ylipäänsä muuta työtä saanut valmistumisen jälkeen lukuisista ja lukuisista työhakemuksista huolimatta. En edes pidä tuosta työstä! Mittani kuitenkin täyttyi ja hain opiskelemaan yliopistoon ja onnekseni pääsin, ehkäpä vielä jonain päivänä löydän mieleisen työn minäkin...

Noh, en todellakaan olettanut, että "saan" ilmaiseksi ja kuin tarjottimella KTM-tutkintoa vastaavan koulutuksen. Eli siitä ei ole kyse vaan ns. käytännönläheisemmästä koulutuksesta - harjoittelut, harjoitustyöt, opinnäytetyö jne.

Itsestä se kait on kiinni, tein liian monta virhettä. Yksi niistä oli ottaa sihteerin paikka vastaan.

Tuo "ilmainen lounas" -viittaus oli loukkaava ja asiaton. Kyllä minäkin olen tutkintoni eteen tehnyt töitä.

Tuo käytännönläheisyys onkin se iso asia mikä erottaa ktm ja tradenomin. Siitä olisi jo pitänyt tajuta, etteivät tradenomit kilpaile ekonomin kanssa samoista paikoista.

En tiedä viiden vuoden takaisesta työtilanteesta, mutta nyt ainakin on aika vaikeaa saada töitä, vähemmän haussa ja enemmän hakijoita.

Yhteistyössä