Kuka uskaltaa laittaa lapsensa pph:lle hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ninna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"ninna"

Vieras
Niin, kuka uskaltaa laittaa lapsensa perhepäivähoitajalle hoitoon? Miksi niin ja toisaalta, miksi ette uskalla?

Minä en uskalla (enää). Lapseni sai fyysisiä ja varmasti henkisiäkin vammoja pph:lla ja minulle niitä pitkän aikaa seliteltiin milloin milläkin. Totuus tuli ilmi vasta myöhemmin, pph oli laiminlyönyt lasten hoidon totaalisesti.

Nyt vasta silmäni on avautunut, että tämä "kodin omainen" hoitopaikka ei todellakaan ole se ykkös vaihtoehto lapselle, ei etenkään sille pienelle lapselle, joka ei osaa kertoa, mitä siellä hoidossa aina tapahtuu.

Minä. Jopa jo kahden lapsen kohdalla ja olen ollut hyvin tyytyväinen. Varsinkin kuopuksen hoitotäti on niin kertakaikkisen mahtava tyyppi etten parempaa voisi toivoa. Esikoinen oli myös päiväkodissa koska tarvitsi vuorohoitoa. Ja toinenkin joutuu vaihtamaan paikkaa mikä harmittaa minua ja lasta ihan hillittömästi :( En koskaan veisi niin pientä hoitoon, joka ei osaa puhua, mutta toisaalta, kyllä lapsista huomaa jos kaikki ei ole ok. En ymmärrä tuollaista yleistämistä, että jos teille on sattunut huono hoitopaikka niin saman tien olet sitä mieltä, että pph ei ole ykköspaikka pienelle.

en tunne meiltä päin kuin hyviä pph:ia. Lapset yhdellä olleetkin. Pph:t ovat päivittäin toistensa kanssa tekemisissä puistossa tai lenkeillä, joten "valvonta" kyllä toimii. Lisäksi päivähoidonohjaaja on aktiivisesti yhteydessä hoitajiin ja tekee tsekkauskäyntejä vaikkapa yllättäin. En mitenkään usko että laiminlyöntejä voisi täällä tapahtua yhtään sen enempää kuin pk:ssa.

[QUOTE="vieras";26986013]Minä. Jopa jo kahden lapsen kohdalla ja olen ollut hyvin tyytyväinen. Varsinkin kuopuksen hoitotäti on niin kertakaikkisen mahtava tyyppi etten parempaa voisi toivoa. Esikoinen oli myös päiväkodissa koska tarvitsi vuorohoitoa. Ja toinenkin joutuu vaihtamaan paikkaa mikä harmittaa minua ja lasta ihan hillittömästi :( En koskaan veisi niin pientä hoitoon, joka ei osaa puhua, mutta toisaalta, kyllä lapsista huomaa jos kaikki ei ole ok. En ymmärrä tuollaista yleistämistä, että jos teille on sattunut huono hoitopaikka niin saman tien olet sitä mieltä, että pph ei ole ykköspaikka pienelle.[/QUOTE]

Noh, lähinnä puhuin, että omalla kohdallani silmät avautuivat, ettei se pph ole pienelle lapselle se parhain hoitopaikka...näin kun monet ajattelevat. Ja nyt kun mietin koko perhepäivähoitoa, niin siiinähän lapsen vanhempien pitää luottaa täysin tuntemattomaan hoitajaan, jonka vastuulla lapsi on koko päivän. Päiväkodissa tämä vastuu onneksi jakautuu useammallekin ihmiselle eikä se ole niinkään yksilön omista oikuista kiinni.

[QUOTE="hmmm";26986084]Miten lapsen hoidon totaalisen laiminlyönnin voi huomata vasta myöhemmin ? Eikö sen huomaisi jo yhden päivän jälkeen ..[/QUOTE]

Kaikki alkoi hyvin, mutta pikku hiljaa pph alkoli väsymään ja väsymään...onneksi ei käynyt lapsille tämän huonommin.

minä en laittaisi. vaikka tiedän, että jokainen pph on yksilö ja hoidon laatu on varmasti pääsääntöisesti hyvää. naapurin pph:ta seuranneena ja lähipuistossa ulkoilevia hoitajia seuranneina en uskaltaisi laittaa. ennen näitä kokemuksia tai havaintoja ajattelin, että laittaisin mielelläni lapset perhepäivähoitajalle, mutta en enää. en sano, että päiväkotikaan olisi välttämättä hyvä paikka, varsinkaan pienelle. meillä on hoitaja kotona. perheessä myös isompia lapsia, joten tiedotus toimii saman tien, jos hoitaja on tehnyt jotain eri tavalla tai outoa kuin mihin lapset tottunut. ja yksityisen hoidon tuella voi onneksi itse valita sen hoitajan.

[QUOTE="ninna";26986095]Noh, lähinnä puhuin, että omalla kohdallani silmät avautuivat, ettei se pph ole pienelle lapselle se parhain hoitopaikka...näin kun monet ajattelevat. Ja nyt kun mietin koko perhepäivähoitoa, niin siiinähän lapsen vanhempien pitää luottaa täysin tuntemattomaan hoitajaan, jonka vastuulla lapsi on koko päivän. Päiväkodissa tämä vastuu onneksi jakautuu useammallekin ihmiselle eikä se ole niinkään yksilön omista oikuista kiinni.[/QUOTE]

Kukin tyylillään. Itse taas en pientä laittaisi enää päiväkotiin. Se on niin erilainen paikka pienelle, lapsetkin väsyy ihan eri tavalla. Siis meidän kohdalla nimenomaan.

Uskallan laittaa. Mulla on ollut hyvä kuva perhepäivähoitajista lähinnä siksi, kun oma äitini oli pph kun oltiin pieniä.

Oma lapseni on vähän vajaa 2v. eli ei oikein osaa puhua vielä, mitä siellä oikeasti tapahtuu. Mutta mähän voin hakea sen sieltä ilmottamatta vaikka keskellä päivää, ei se siellä mitään ihan kauheaa voi lapsen kanssa tehdä. Sitäpaitsi hoitotäti on tervejärkisen ja tarkan oloinen, itse olen varmaan vähän lepsumpikin. Lapselta koitan kysellä, vaikkei oikein vielä osaakaan puhua, mutta kun kysyn, että oliko hoidossa kivaa, tyttö nyökkää.:D Ja kun oon kysynyt, mitä ne on siellä tehnyt niin vastannut että piirtäneet.:) Lapsi on myös oppinut paljon kaikkea hoidossa, kerää lelunsa, vie takin naulaan, pottaharjoittelu on myös edistynyt hyvin.:) Piirustuksia ja askarteluja saadaan kotiin aina välillä mukaan. Kyllä mä luotan omaan ihmistuntemukseeni ja siihen, että siellä on ihan hyvää hoitoa.

Toki ihmisiä on niin erilaisia, en voi tietenkään suoralta kädeltä sanoa luottavani kaikkiin perhepäivähoitajiin.

En laittas enää. Poika oli pienenä pph:lla n.1.5v ajan. Ovesta kun astu sisään, oli kaljapäkki eessä (no saahan sitä vapaalla juoda, muttei kovin hyvää kuvaa anna). Tuona 1.5v aikana, saimme 2 askartelua kotiin ja poika kertoikin, etteivät askartele. Koskaan eivät käyneet yhtään missään muualla kuin omalla pihalla. Poika oli jo sen ikänen, että osas kertoa, että kerran leivässä oli hometta..uskon kyllä, ei lapsi tuollasta osais valehdella. Sitten siellä oli pienempi tyttö pissannut housuun, niin täti oli suuttunut.

Periaatteessa hoito oli ihan ok, mutta se leipääntynyt nainen jätti sellaisen jäljen minuun, etten enää uskalla laittaa lapsiani pph:lle. Ja kamalaa on se, että pph:lla on usein juuri ne pienimmät, jotka eivät osaa kertoa, mitä siellä tapahtuu. Seuraavaan hoitohakemukseen laitoin, että otamme vastaan ainoastaan päiväkotipaikan.

En uskalla, enkä halua laittaa lasta pph.lle. Ensimmäinen syy on että jos kuitenkin käy niin että pph:ksi on päässyt joku sekopää/pph:lla pimenee päässä niin en halua että lapseni on tällaisen armoilla edes sitä yhtä päivää jonka kestää että aikaisintaan joku huomaa (päiväkodissa on aina joku muukin joka voi estää ainakin kaikista hulluimmat ideat). Toiseksi tiedän täältä ainakin 5 pph:ta joista kenenkään ei pitäisi olla lastenhoitotyössä ollenkaan.
Mun mielestä pienelle on hyvä paikka ryhmis ja isommalle päiväkoti.

En kenelle tahansa hoitajalle laittaisi, mutta erittäin monta hyvää hoitajaa tiedän, jolle laittaisin. Ja nimenomaan laittaisin pienenä. Tutkimusten mukaan päiväkoti ei olle alle 3-vuotiaan paikka.

Olen uskaltanut, enkä ole katunut. Tunnen monia perhepäivähoitajia, joille haluaisin lapseni mielellään. Tiedän myös päiväkodissa hoitajia, joiden en haluaisi lastani hoitavan. Olen sanonut aina hoitopaikkaa hakiessa sanonut, että "laita jollekin hyvälle", sehän se varmaan on auttanut ;)

Totta on, että hyväkin hoitaja voi väsyä, tästäkin on kokemusta. Mutta ei lapset minusta siitä kärsineet sen enempää, olenhan itsekin välillä tosi väsynyt ja kiukkuinen. Ei lapsi siitä säry, kunhan väsymys on väliaikaista.

Ja yhden tutun lapsi oli tällä pph: lla hoidossa. Joten seurasin tilannetta pidempään , ennenkuin totesin tädin meille sopivaksi. Laitoin tädin ykkösvaihtoehdoksi ja onneksi lapseni hänelle pääsi. Hoitaa todella hyvin kuin lapset olisi omia lapsenlapsia ja tarjoaa itsetehtyä hyvää laadukasta ruokaa. Ihan unelma hoitotäti. No puistossa seuratessa näin monia tätejä jotka ei todellakaan olisi tullut kyseeseen.

en uskallakaan, vaikka tunnen yhden ihanan pph:n. muutenkin heikko luotto ihmisiin, niin tosiaan sen yhden ihmisen randomin huostaan pikkuisen jättäminen tuntui täysin järjenvastaiselta. joten valitsin taaperolle päiväkodin.

tarhakin parempi, kuin pimahtavan mamman kanssa kotona. puoltoista vuotta sosiaalisen elämän kuolemaa riitti.

Aaargh, oli virhe tulla lukee näitä.. rupes arvelluttamaan :P
Mul alkaa kohta työt, laitoin ekaks vaihtoehdoks pph, toiseks ryhmis.. päiväkotiin en halunnut laittaa, koska halusin, että 1,5v, 3v ja 4,5v ovat samassa ryhmässä, ettei heitä eroteta.. jonka oisivat päiväkodis tehneet, pikkuset ja isommat.
Hakemuksen lähettämisestä kulunut reilu viikko, kauanko vielä oottelen vastausta, vai voinko jo soitella ja kysellä..?

[QUOTE="ninna";26986095]Noh, lähinnä puhuin, että omalla kohdallani silmät avautuivat, ettei se pph ole pienelle lapselle se parhain hoitopaikka...näin kun monet ajattelevat. Ja nyt kun mietin koko perhepäivähoitoa, niin siiinähän lapsen vanhempien pitää luottaa täysin tuntemattomaan hoitajaan, jonka vastuulla lapsi on koko päivän. Päiväkodissa tämä vastuu onneksi jakautuu useammallekin ihmiselle eikä se ole niinkään yksilön omista oikuista kiinni.[/QUOTE]

Kyllä se vaan on, yksilön omista oikuista kiinni, hyvin paljon myös päiväkodeissa. Esimerkiksi jos lto on täysi kusipää (näitäkin on) niin ei siinä paljoa lastenhoitajien vikinät auta. Jos yksi hoitaja on vittumainen lapselle, eivät muut siihen puutu, vaan ovat lojaaleja ja sulkevat silmänsä.

Minä olen nähnyt väkisin raahaamisia, nenälle nippailuja, pimeässä huoneessa tuolilla seisottamista, retuuttamista ja vähättelyä.

Ja nyt, ennenkuin kirjoitatte että no entäs siellä pph:lla kun ei kukaan ole näkemässä, että mitä siellä tapahtuu..niin selitättekö, miten nuo edellämainitut ovat voineet tapahtua NIIN MONEN VALVOVAN SILMÄN ALLA?

Ootteko koskaan ajatelleet että lapsi ryhmässä saa olla pääsääntöisesti yksi kappale yksi vuotiaita ja sitten loput välillä 2-6 vuotta. Jos paikka on ihan kamala, ne isommat varmaan kertoos iitä kotonaan ja asiaan varmaan puututaan. Lapset myös reagoivat hoitoon llähtöön hyvin negatiivisesti(alkukankeudenkin jälkeen) jos on paha olla. Nalkuttava tai komenteleva täti voi löytyä myös päiväkodista ja niiden ulos savustaminen on työn takana.