kuka tietää? onko nämä sappikohtauksen oireita?lisäys; vai jotain raskauteen liityvää?

• Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti
jadal
äkillinen ylävatsa kipu, keskittyy n. pallean kohdille. välillä voimaakkaampaa ja välillä laantuu. kumartuminen jans. kiertyvät liikkeet sattuu myös. ylävatsan painaminen sattuu myös. kestänyt kohta tunnin.

vieras
Kuulostais enemmän joltain lihasjutulta tai palleakrampilta esim. Mulla sappikivikohtaus sijoittuu aina oikeaan kylkikaareen ja kipu tuntuu liikkeistä viis. Kipu tuntuu siltä kuin meloonia työnneittäis juomalasiin ja samalla joku tökkis veitsellä selkään.

jadal
voiskohan olla ihan sellaista, että iso maha painaa palleaa, ja nyt sattuu sen takia....?
muoks. helpottaa vähän kun taivuttaa selkää taakse päin, ja venyttää mahaa.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ööö:
Sappikohtauksen kipu on kyllä jatkuvaa.
Ei välttämättä. Kyllä mulla oli aaltoilevaa kipua ja lääkärikin kysyi ekaksi onko aaltoilevaa.

Ja säteili selkään. Lievässä kivussa oli oikean kylkikaaren alta kipeä, mutta pahassa kohtauksessa oli kyllä koko maha ja selkä.
Ja kohtauksia on eri tyyppisiä, jos ei ole kovin paha niin miksei vois kirjoitella? Kyllä mulla oli vuosien aikana monia kohtauksia, mutta vasta viimeisin niin paha että vei sairaalaan ja leikkaukseen.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
voiskohan olla ihan sellaista, että iso maha painaa palleaa, ja nyt sattuu sen takia....?
muoks. helpottaa vähän kun taivuttaa selkää taakse päin, ja venyttää mahaa.
No raskauteen ainakin liittyy pallekipua. Sitä en tiedä mistä se johtuu.

mulla sappikohtaukset oli kivuliaita, koski ylämahaan ja oikeaan kylkikaareseen ja säteili sitten selkään. kohtaukset paheni joka kerta ja lopulta kahteen otteseen ampparilla sairaalaan jossa toisella kerralla sitte leikkaisvat koska maksaarvot niin korkealla.
Ekat kohtaukset olivat kanssa kivuliaita, mut koneella pystyin kyl istumaan, kun nukkumaankaan ei voinut. kipu on jokaisella erilainen.

Non compos mentis
Olen synnyttänyt ilman kipulääkkeitä, kestänyt juurihoidonkin ilman puudutusta, samoin korvanpuhkaisun jne. Mutta sappikohtaus oli sellainen tuska, että jos mulla ois ase ollut, olisin itseni armahtanut sillä.

Tosin sappikivikohtauskin voi olla lievä. Jos tärinä (hyppäys tms.) saa kivun yltymään, voi olla sappikivestä kyse. Runsas vedenjuominane voi taas kipua helpottaa. Varmuuden saa vain ultraamalla. Mulla oli sappirakko tulehtunut, siellä yksi suuri kivi, kipu helvetillinen.

jadal
nyt on vhän koventunut kipu, en tiedä johtuuko siitä että söin. Kphta ei varmaan pysty salata mieheltä enää jos yltyy... En viitsi sille mitään sanoa, kun se huolestuu niin herkästi.
Jos oikein analysoi, niin se on vähän sellaista että puristaa vannemaisesti ylävatsaa, ja kovin kipu keskellä.

Non compos mentis
nyt on vhän koventunut kipu, en tiedä johtuuko siitä että söin. Kphta ei varmaan pysty salata mieheltä enää jos yltyy... En viitsi sille mitään sanoa, kun se huolestuu niin herkästi.
Jos oikein analysoi, niin se on vähän sellaista että puristaa vannemaisesti ylävatsaa, ja kovin kipu keskellä.
Mulla alkoi eka sappikivikohtaus niin, että tuntui kuin joku olisi laittanut rintsikat ylikireälle. Siis se alanauha alkoi kuristaa. Keskeltä alkava kipu voi olla myös umpilisäke. Käykää päivystyksessä, sillähän se selviää. Saatte nukuttua ensi yönä, jos ei sen kummempaa. Ja jos jotain on, se saadaan hoitoon.

Non compos mentis
no mä en mielellän lähtis heti ensimmäisenä lääkäriin...
Mut jos sinne on lähdettävä, niin kaunkohan tätä pitäisi katsella... nyt kestnyt n.1,5h tää...
Paras lääkärikäynti on se turha käynti. Etenkään raskaana en jäis odottelemaan, siinähän on kyse myös toisesta ihmisestä.

jadal
rasvasta en oo tänään syönyt
tän päivän syömiset:
aamu palaksi neljä paahtoleipää ja teetä
välipalaksi pulla josku neljän maissa
ja nyt äsken kana-riisi-maissi seosta ja vettä olen juonut, ja pri kuppia kahvia

Non compos mentis
tän päivän syömiset:
ja nyt äsken kana-riisi-maissi seosta ja vettä olen juonut, ja pri kuppia kahvia
Sappirakko voi ärtyä myös mausteista, esim. jos pullassa kardemummaa/kanelia. Myös suuret ateriat voivat saavat kohtauksen aikaan; sappi on ruoansulatuksen apuaine ja suuren aterian yhteydessä sitä erittyy enemmän, jos on kivi tiellä, sattuu ja lujaa.

Vieras
tän päivän syömiset:
Mulla ainakin pulla oli erittäin paha ja varma kohtauksen aiheuttaja. Voithan sä odotella, mutta jos on sappikivet niin kohtaukset voi vaan pahentua..

Yhteistyössä