Kuka tietää työkyvyttömyys asioista? Olisi kysyttävää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja help
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

help

Vieras
Eli olen tällä hetkellä kotona lapsen kanssa, mutta vakituinen työ odottaa. Jossain vaiheessa olisi sinne ilmeisesti palattava, mutta tiedän, etten voi sitä työtä enää tehdä. Olen sairastunut tässä kotona ollessani niin, että en voi tehdä enää vuorotyötä ja muutenkin minulla on vaikeuksia hallita isoja kokonaisuuksia. Pelkään, että mitä siitä seuraisi, jos minut laitettaisiin vastuuseen toisten ihmisten hyvinvoinnista :(

No joka tapauksessa...ilmeisesti kukaan lääkäri ei valmiiksi kirjoita todistusta tästä vaan pitäisi mennä "kokeilemaan" kuinka siellä sujuu. Luultavamminkin joudun sitten s.lomalle jäämään, kuinka kauan maksetaan palkkaa tai Kelan sair.päivärahaa? Ja mitä sen jälkeen tapahtuu? Itse olisin hyvin motivoitunut uudelleen koulutukseen, mutta tuskin sinnekään ihan heti pääsee olettaen, että palaisin syksyllä töihin, niin kaikki kouluthan ovat juuri alkaneet.

Toi työkyvyttömyys on pitkä ja kuoppainen tie.

Kukaan lääkäri ei kirjoita minkäänsortin todistusta ennen kuin todella on todistettu että olet kykenemätön tekemään niitä töitä.

Sairaslomalle jäänti. Palkanmaksu riippuu tessistä ja työsuhteen kestosta.

Se tie ennen totaalista työkyvyttömyyttä ja uudelleen koulutusta on pitkä, minimissään vuoden, useimmiten todella paljon pidempään.

Suosittelisin harkitsemaan opintovapaan pyytämistä jos vaan ehdot siihen täyttyvät. Sitten ihan omatoimista koulutusta. Taikka jos mahdollista, niin keskustelua työnantajan kanssa irtisanomisesta, nykyisin kun voi opiskella työttömyyspäivärahallakin.

Kiitos Cairni! Hoitoalalla tuo työttömäksi jääminen ei oikein onnistu, kun työtä on koko aika tarjolla, jos vaan pystyisi tekemään :/ Mitä tulee opintovapaaseen, niin talous leikkaa kiinni, jos tässä elämäntilanteessa pitäisi omakustanteisesti lähteä opiskelemaan.

mutta se kelan sairauspäiväraha on 200-400 luokkaa kk eli ei silläkään pärjää jos on yksi aikuinen taloudessa..
mä olin lastenpuolella sairaanhoitajana ja mulla ei ole voimia opiskella uutta osastoa aikuispuolelta ja olla vastuussa sairaista potilaista

Täytyypä alkaa selvittämään... Tämä on niin järjetöntä, että olisin moneen työhön ihan työkykyinen, mutta en omaani, niin sen takia saa "roikkua" jollain pienellä tuella vuodenkin verran?! Pitää lääkäriltä kysellä, kun ensi viikolla menen siellä käymään. Jos osaisi antaa jotain vastauksia, millä aikataululla nämä asiat etenee.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos Cairni! Hoitoalalla tuo työttömäksi jääminen ei oikein onnistu, kun työtä on koko aika tarjolla, jos vaan pystyisi tekemään :/ Mitä tulee opintovapaaseen, niin talous leikkaa kiinni, jos tässä elämäntilanteessa pitäisi omakustanteisesti lähteä opiskelemaan.

Mä ihan oikeasti suosittelen että tutkit vaihtoehtoja. Toki tuona sairasloma-aikana saat Kelalta ansioihin suhteutettua sairaspäivärahaa mutta...

Ennen sun uudelleenkoulutusta valtion tuella olet pudonnut jo sellaiseen kivaan ansioloukkuun kun ne Kelan päivät on käytetty ja sitten saa tapella seuraavasta osiosta. Se uudelleenkoulutus ei ole mikään automaatti. Usein ihmiset joutuvat hakeutumaan työttömäksi työnhakijaksikin välillä kun Kela ei enää maksa ja vakuutusyhtiöt eivät myönnä kuntoutustukea.

Aikuiskoulutukseen on olemassa erilaisia tukimuotoja ja koulutusrahoja. Tutki ne vaihtoehdot ennen hylkyä.

Vaikea päästä edes sille sairaslomalle, ainakin nuoren ihmisen. Eräs tuttu sairastaa epilepsiaa ja on epilepsiakohtauksissa rikkonut selkänsä pahasti. Kolme lääkäriä, yksi julkinen ja kaksi yksityistä, on katsonut selän ja todennut että leikkauksessa liian suuri halvaantumisriski (menis kädetkin, kun molemmat hajonneet kohdat ovat niskassa) joten mitään muuta ei voi toistaiseksi tehdä kuin vetää kipulääkkeitä. Kipulääkkeet itsessään tekevät jo tokkuraiseksi, myös epilepsialääke (jota joutuu ottamaan todella ison annostuksen, jotta oireet pysyvät kurissa: useita lääkkeitä kokeiltu ja yksi toimii isolla annoksella jos ei tule ylimääräisiä rasitteita) väsyttää ihan kauheasti. Ja ilman kipulääkkeitä ei pärjää, koska muuten ei pysty kivultaan nukkumaan ja unettomuus laukaisee epilepsiakohtauksen.

Yhteistyössä